Brev
Ryger min far?
Hej, jeg er en pige på 12 år.
Og jeg ved ikke om min far er begyndt at ryge.
En dag da jeg skulle finde en pung i en af vores skabe var der fyldt med cigaretter og lighter. Og nogen gange har jeg set cigaret skåd på terrassen, men det er selfølgelig ikke mig der bestemmer om han skal ryge.
Men han har altid sagt at han ikke ville ryge, fordi at min farfar(hans far) har haft lunge problemer efter at have røget meget. Og jeg er bare bange for at det skal ske med ham.
Jeg tør ikke at sige noget til ham for cigaretterne lå jo godt gemt, som om at vi ikke skulle se dem.
Det er måske ikke et problem, men da mine forældre er skilt føler jeg ikke at jeg kan snakke med min mor om min far.
Undskyld hvis det var unødvendigt at jeg skrev.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige
Jeg synes ikke, at det er unødvendigt, at du skriver!
Jeg kan fornemme, at du er bekymret for din far, når du skriver, at du er bange for, at der skal ske det samme med ham som med din farfar. Når man går med sådan nogle tanker, så kan det være rigtig rart at fortælle nogen om det, som fylder meget i ens tanker. Derfor synes jeg, at det er superfint, at du skriver herind til BørneTelefonen. Så rigtig mange tak for dit brev.
Når din farfar fik lungeproblemer på grund af rygning, så kan jeg godt forstå, at du bliver bange, når din far også ryger. Det er rigtigt, at man godt kan få lungeproblemer af rygning. Men heldigvis er det slet ikke alle, der ryger, som får det. Når du kommer til at tænke på det og bliver bange, så kan du måske tænke på, at det slet ikke er alle rygere, som får lungeproblemer. Det betyder, at det slet ikke er sikkert, at din far får det ligesom din farfar.
Jeg tænker, at det måske kunne være rart for dig at snakke med en voksen om det. Det kan nemlig føles tungt, at gå rundt og være bange alene. Du skriver, at du ikke tør sige det til din far.
Jeg tænker, at hvis du alligevel kunne samle mod til det, så ville det være godt for dig at snakke med din far om det. Selvom cigaretterne lå gemt, så kan du ikke gøre for, at du fandt dem. Du kunne for eksempel sige til ham, at du fandt nogle cigaretter, da du skulle lede efter en pung. Du kan også sige til ham, at det faktisk har fået dig til at blive bange for, at han skal få det ligesom din farfar. Du kan også vise ham dette brev, som du har skrevet herind til BørneTelefonen. Det kan nogle gange gøre det lidt nemmere.
Hvis du ikke har lyst til at snakke med din far om det selv, så kan du også fortælle det til en anden voksen. Det kunne være en af dine bedsteforældre, en pædagog ovre fra fritidsklubben, en onkel/tante eller en lærer. Det kan også være en helt anden, som du kan lide at snakke med. Så kan du snakke med den voksne, når du bliver bange. Hvis du har lyst, kan den voksne også hjælpe dig med at fortælle din far, at du bliver bange for, at han ryger.
Jeg får sådan lyst til at fortælle dig, at jeg synes, at din far er heldig at have en datter som dig. Du skriver herind til BørneTelefonen, fordi du er bekymret for din far. Det får mig til at tænke, at du er meget omsorgsfuld. Jeg synes, at det er superstærkt og flot, at du beder om hjælp, fordi du er bekymret for din far.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Jeg håber også, at du har mod på at fortælle det til enten far eller en anden voksen, så du ikke skal gå og være bange helt alene.
Kærlig hilsen BørneTelefonen