Brev
Rygning
Hej, jeg er en dreng på 15 år.
Jeg er fornyligeligt begyndt at ryge, jeg ryger at muligt pibe, cigar samt cigaretter.
men her for lidt tid siden havde mig og min mor en snak om det, fordi jeg en dag kom hjem og “stank” af røg.
Mens vi snakkede kunne jeg se at hun var helt grædefærdig, og efter samtalen kunne jeg høre at hun græd.
jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre for på den ene side vil jeg gerne ryge, også sammen med mine venner, men på den anden side kan jeg heller ikke lide at min mor bliver ked af det.
håber i vil svare
hilsen en dreng på 15
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år,
Det lyder som om, din mor vil dig det bedste, og at hun bekymrer sig meget om dig. I talte måske om, at rygning er meget sundhedsskadeligt og afhængighedsskabende? Det kan være rigtig svært at stoppe, når man først er startet.
Hvis mange af ens venner ryger, kan man godt føle, at man er udenfor, hvis man ikke selv ryger. Måske går de andre sammen ud og ryger, og så står man måske lidt alene tilbage. På dén måde kan jeg godt forstå, at du får lyst til at ryge, når dine venner gør det. Men som du og din mor måske snakkede om, er der mange usunde ting ved at ryge – det er nok derfor, din mor er så ked af, at du ryger. Hun ønsker at se dig sund og rask.
Når dine venner går ud for at ryge, kunne du måske starte med at prøve at gå med ud og snakke – men uden selv at tænde en cigaret. Det er der måske også andre, der gør? Nogle synes, at der er noget lidt cool over at ryge, men i virkeligheden er det jo det modsatte. Det er ikke meget cool over at gøre noget mod sig selv og sin krop, som er rigtig usundt.
Hvis du gerne vil stoppe, men ikke helt ved, hvordan du skal gøre, kan du måske snakke med din mor om det? Det kan være, at hun kan hjælpe dig med at finde en god måde at stoppe på – og støtte dig i rygestoppet.
Der er ingen tvivl om, at det vil være det allerbedste for din krop, hvis du stopper med at ryge. Måske vil dine venner ovenikøbet synes, det er ret fedt, at du stopper – det kan endda være, at nogle af dem følger dit gode eksempel en dag.
Hvis du gerne vil vide lidt mere om, hvad det egentlig er, rygning gør ved kroppen, er der rigtig meget information om det på nettet – der er også en app, der hjælper børn og unge med rygestop - den hedder Xhale. Du kan læse mere om den på: https://xhale.dk/   Den er udviklet af Kræftens Bekæmpelses rygestoprådgivere og er baseret på, hvad der virker når det gælder rygestop. Måske den vil hjælpe dig - og andre du kender?
Du står overfor et valg om at stoppe eller ryge videre. Det vil være godt, at du tænker fordele og ulemperne igennem - og vender det med din mor, hvis du har mod på det. Jeg håber, at mine refleksioner i svaret har hjulpet dig på vej til at træffe den beslutning, der er bedst for dig.
Hvis du gerne vil have hjælp til at finde ud af, hvordan du kan stoppe eller hvis du har brug for at vende det hele, er du også meget velkommen til at SMS’e eller ringe til os på BørneTelefonen på nummer 116 111 eller skrive til os på Chatten.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen