Brev
15 årig pige med et hash misbrug
Hej.
Jeg er en 15 årig pige med et hashmisbrug. Jeg begyndte at ryge hash for ca. et halvt år siden og siden da har det stået på næsten hver dag.
Jeg mødte nogle virkelig søde mennesker i starten af sommerferien, som jeg er blevet virkelig gode venner med, men det har dog også gjordt at jeg har mistet mine skole venner.
Jeg er meget glad for mine nye venner og jeg elsker at tale med dem fordi de er gode til at lytte og grine med, men vi har næsten ikke lavet andet end at ryge hash og vi har også prøvet shrooms og LSD sammen.
Hash er blevet en meget stor del af min hverdag, men jeg ved ikke hvordan jeg kan få mig selv til at stoppe.
Jeg har fortalt til mine forældre at jeg har prøvet et hvæs af en joint i 8. Klasse, men jeg kunne ikke drømme om at fortælle sandheden.
Havde enlig bare brug for at fortælle det til nogen, men hvad ville være det bedste at gøre?
Mvh.
pige, 15 år
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Hvor er det stærkt at du har mod på at skrive ind til BørneTelefonen, og åbne op om dit misbrug og hvad der foregår i dit liv for tiden, selvom du skriver det er svært. Jeg synes du beskriver din situation og dine overvejelser meget tydeligt, og jeg kan sagtens forstå at det er svært at finde ud af om du skal stoppe med at ryge hash, når du måske også føler dine nye venskaber er afhængige af at i ryger og tager andre stoffer sammen?
Mange unge der ryger hash ville genkende din situation, hvor man som dig, er blevet introduceret til hash imens man opbyggede et venskab, og hvor forbruget er steget i takt med, at venskabet er blevet tættere. Mange unge i samme situation som dig, føler at tingene bliver vildere og vildere, og har svært ved at mærke hvor grænsen går. Mon du oplever lidt det samme? Jeg tænker det måske er derfor du reagerer på det nu, hvilket er enormt heldigt, fordi jo tidligere man reagerer på et hashmisbrug, jo lettere er det at komme ud af igen.
Jeg får fornemmelsen af, at du især gerne vil undersøge om dig og dine nye gode venner kunne lave nogle ting sammen, der ikke inkluderer hash og andre stoffer. Så i på den måde stadig er tætte, men hvor i måske får sat en grænse sammen? Du skriver at de er gode til at lytte og grine med, så måske du kunne snakke med dem om dine tanker om at stoppe? Vi får faktisk mange breve fra unge med hashmisbrug, der gerne vil stoppe. Måske nogle af dine nye venner går med samme tanker som dig, og ville ønske nogen gad at sige det højt?
Alternativt kunne du foreslå at samles om noget andet end hash og andre stoffer, så i stadig ville kunne snakke og grine sammen, men uden at dele et misbrug. Måske nogle af de ting i ellers havde lavet sammen? Eller noget helt nyt, som for eksempel at tage på café og drikke kaffe?
Uagtet er beslutningen om at stoppe er kun din, og du behøver ikke fortælle det til hverken dine forældre eller andre hvis du ikke har lyst. Men skulle du nu gå hen og have behov for at fortælle dem det, så de kan få lov til at bakke dig op, så synes jeg du virker meget reflekteret over din situation, og er god til at forklare hvorfor du er endt ud i et misbrug, og samtidig hvorfor du måske gerne vil stoppe. Måske de ville se det på samme måde? Og skulle du have et behov for at dele det, men alligevel have svært ved at skulle sige det højt, så kunne du evt. vise dem dit brev til BørneTelefonen, og mit svar til dig. Det er der mange der føler er en stor hjælp.
Du er igang med nogle rigtig vigtige overvejelser over dit liv og dit misbrug, og jeg fornemmer at du og dine venner er gode til at snakke sammen, og er tætte nok til at kunne snakke i fællesskab om svære ting i jeres liv, som for eksempel jeres misbrug, og måske kun blive  endnu tættere på grund af det.
Afsluttende vil jeg give dig et link til Netstof  – hvor du anonymt kan snakke med andre unge, læger, eller psykologer om hash og andre stoffer. For eksempel om bivirkninger eller behandlingstilbud osv.
Samt et link til Uturn, som er et behandlingstilbud for personer med blandt andet hashmisbrug, hvor du kan få hjælp til at stoppe dit misbrug, hvis du vælger at det er den rigtige beslutning.
Du kan også i første omgang google din kommunes navn og ’anonym rådgivning for unge’. Så vil du finde nummeret på en rådgivning, der taler med unge om mange forskellige ting, Her vil du kunne få en god samtale. De kan for eksempel fortælle dig mere om U-turn og oplyse om andre muligheder. Hvis du ikke kan finde nummeret – kan du ringe til os på tlf. 116 111, så hjælper vi med at finde det.
Derudover er du selvfølgelig altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111, eller skrive ind igen hvis du har noget mere du har brug for at fortælle!
Kram og kærligste hilsner fra BørneTelefonen.