Brev
Hvad skal jeg gøre??
Kære BørneTelefonen
Jeg har skrevet med en rådgiver for 2 uger siden ca, men er helt lost igen.
Jeg fortæller lige mit problem igen. Jeg har en flirt. Jeg kan rigtig godt lide ham og vi har haft samleje flere gange. Vi putter og kysser og han tiltrækker mig så meget at jeg bliver helt våd når jeg tænker på ham.
Han ligner umiddelbart ikke den type man tænker på når man tænker på folk som ryger hash. Men han ryger hash. Han spørger tit om vi ikke bare skal blive kæreste osv. Jeg har sagt til ham at vi bliver kærester når han ikke ryger hash mere. Jeg har selv været megt snus afhængig, men er det ikke længere. Nu tager jeg kun ved meget pressede situationer.
Jeg siger til ham at han ikke skal være påvirket i skolen eller sammen med mig for det gider jeg ikke. Han tager det mest til fester og når han er stresset. Han lytter dog ikke. Vi kommer tit op og skændes når han er påvirket. Her forleden var vi til fest sammen og kom sygt meget op og skændes fordi han havde røget. Vi er blevet venner igen, men føler bare slet ikke han tager mig alvorligt når jeg siger han skal stoppe. Han svaret bare “du skal ikke blande dig, jeg er voksen”.
Jeg er så træt af det. Hans forældre ved ikke han ryger, og har lovet ham ikke at sige det, og han er jo også voksen så de vil ikke kunne gøre noget. Hans forældre er virkelig søde og ordenlige mennesker så jeg forstår ikke han har brug for alt det hash. Tror i jeg kan gøre mere, eller skal jeg stoppe med at have samleje med ham og generelt være seksuelt sammen med ham så jeg ikke for flere følelser?
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 18 år
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, du synes, det er en svær situation. For hvor kan jeg godt forstå, at du må have mange overvejelser. Og dem beskriver du jo så fint i dit brev.
Du fortæller, at du har en flirt, som du er rigtig vild med og I går også i seng sammen. Han ryger hash og det er du meget imod, og af samme grund vil du heller ikke være kærester med ham, selvom han har spurgt dig.
Jeg vil starte med at sige, at du skal vide, at du er virkelig moden og kløgtig, at du siger helt nej tak til hash. Fordi det er ikke en god idé, og jeg synes, det er rigtig godt, at du klart har ytret dig om, at du er imod det.
Du spørger, om du kan gøre mere for at hjælpe ham eller om du bør stoppe med at være seksuel med ham, for ikke at udvikle dybere følelser.
Til dit spørgsmål synes jeg, det er vigtigt, at du mærker efter i dig selv. Hvad føles rigtigt? Det lyder ikke som om han kan se alvoren i sit misbrug, selvom du har prøvet at fortælle ham, at du ikke synes om det. Du har faktisk været så god, at du har sat en ramme for, at han ikke skal være påvirket, når I er sammen, og det har han ikke respekteret, hvilket endte med et skænderi. Du skriver, at I er blevet venner igen.
Men når jeg læser dit brev føler jeg, at du ikke kan acceptere at han ryger hash, og det er også vigtigt, at man respekterer sig selv. Det er en meget voksen holdning du har, som jeg bestemt synes er værd at holde fast i.
Hvis han ikke kan respektere dine følelser, hvorfor skal du så acceptere hans misbrug? Han siger til dig, at du ikke skal blande dig, fordi han er voksen. Men når man er voksen er man også nødt til at indse, at ens handlinger har konsekvens. Hvis han virkelig ønsker at være kærester med dig, så må han også respektere, at du ikke ønsker stoffer i jeres forhold. Ellers er konsekvensen at I ikke kan være kærester.
Du beskriver også, at du er meget fysisk tiltrukket af ham. Det er altid dejligt at få den der rare fornemmelse, når man ser/tænker på en person, man synes er attraktiv. Hvis du selv kan være i, at I udelukkende er sammen seksuelt, så er det den vej, du kan vælge. Jeg føler dog på dit brev, at der er flere følelser end blot seksuelt. Det tænker jeg, fordi du vælger at skrive det her brev for at få hjælp til jeres relation. Har jeg mon forstået det rigtigt?
Derfor kan det også være meget svært at slippe den relation, I har sammen. Måske fordi du inderst inde ønsker mere end blot seksuelt, men heller ikke vil have en kæreste, der har et misbrug. Det er et dilemma, jeg sagtens kan forstå er super svært at være i.
Derfor tror jeg også, det kan være rart for dig at prøve lidt tiltag, inden du tager en afgørende beslutning.
Misbrugsportalen
Mit bedste og mest konkrete bud på, hvordan du kan forsøge at hjælpe ham er ved at opsøge Misbrugsportalen – BørneTelefonen (staging.bornetelefonen.dk) Hos Misbrugsportalen kan man som pårørende til en misbruger få gode råd og støtte.
Jeg tænker, at det er det, du kan få mest ud af lige nu. De kan give dig nogle arbejdsredskaber til, hvordan du bedst håndterer din flirts misbrug. Hvordan du hjælper ham til at hjælpe sig selv.
For det, der er ved misbrug er, at personen som regel har svært ved selv at se, at de har et problem, og det er også den fornemmelse, jeg får, når du beskriver din flirt.
De kan også hjælpe, hvis du kan få overtalt din flirt til at få hjælp. Alt det vil de helt sikkert rådgive dig omkring.
Jeg håber, du finder den bedste løsning for dig, så du kan blive afklaret omkring din flirt og dig selv.
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen