Brev
Halv psykotisk anfald
Hejsa, jeg er en pige på 18 år.
Vil lige starte med at sige at, jeg kommer ud af et stabilt, og kærligt hjem!
Som 15 årige begyndte jeg at ryge hash, og drikke lidt for meget, også på hverdage.
Som 16 årige begyndte jeg på kokain. Jeg tog også amfetamin, og muligvis også MDMA, men er ikke helt sikker, men vi brugte allermest kokain, og i nødstilfælde amfetamin. På en god dag så sugede vi fra ca 22, om aften til 10 dagen efter. Og vi kunne også holde den kørende i 24 timer+… Vi kunne være 3-4 personer om 3-5 gram, hvis ikke mere. Og Tit så blande vi også stofferne (amfetamin og kokain).
Når hverdagen var lidt for kedelig, så røg vi bare hash. Og hvis det ikke var godt nok, så dyppede vi pegefinderen i en pose med kokain, og kørte det op i tankødet.
I februar 2018 fik jeg en overdosis. Vi sad hjemme ved en, og vi havde suget hele aften/natten, fra omkring 21 tiden, og så til 11 dagen efter. Vi røg også hash. Jeg tror bare alene lille mig havde suget 3 gram den aften, hvor jeg plejer at suge 1 gram, og IKKE ryge hash sammen tidige.
Så omkring 11 tiden, dagen efter, begynder jeg at “vågne op”, efter at have været lammet i hele hovedet i over 10 timer. Jeg fik gule blodåre, og krid hvid hud. Jeg vågner op på sygehuset, og indser hvor tæt på døden kom.
En uge efter min overdosis er jeg ude at køre med min da hverende kæreste, hvor jeg først for en kold sved. rystende angst følelse, og så går der en sort klap ned, og en anden person tog over inden i. Jeg råbte og skreg, og havde langt fra kontrol over mig selv. Jeg så ting som ikke var der, og hørte stemmer. Jeg kan huske at jeg var “oppe at slås” med stemmen/den anden person, inde i mit hovede. Og synerne blev ved i ca 2-3 måneder.
Nu er det et år siden, og jeg har udviklet en panik/død angst. Jeg kan have svært ved at føre sammentaler, fordi jeg kan glemme hvad jeg var ved at sige, inde midt i en sætning.
Jeg er konstant træt, har intet fokus, følsen af at blive overvåget og forfulgt er der endu. Boblende vrede, som kommer i udtrykke i mine humør svingninger, som er meget vrissende, og aggressive.
Det var så mit brev, lidt langt…
Mvh T
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære T på 18 år
Tak for dit brev.
Det er godt at høre, at du kommer fra et stabilt og kærligt hjem. Selv om man gør det, kan man godt få nogen venner, som man prøver at ryge hash og tage stoffer sammen med. Det kan blive det man gør, når man er sammen. Mange gange kan det blive mere og mere vildt. Man prøver at tage forskellige slags stoffer og også blande dem. Ens grænser rykker sig hele tiden og man kan begynde at ryge hash, hvis man keder sig. Man kan sige, at det bliver en dårlig vane at ryge hash og tage stoffer.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg på, om dine forældre mon vidste, at du tog stoffer? Jeg tænker også på, om I kunne få dagen til at fungere, når I havde taget stoffer hele natten?
Det må have været et stort chok for dig, da du fik en overdosis, og vågnede op på sygehuset. Det lyder også meget ubehageligt, da du en uge efter, oplevede at du ikke havde kontrol over dig selv, da du var ude at køre med din kæreste. Det er helt normalt, at man kan få det sådan, når man har taget stoffer. Når man hører og ser ting, der ikke er der, taler man om, at man har hallucinationer.
Den panik/dødsangst du oplever, er en normal reaktion på det store chok det var for dig at få en overdosis. Jeg kan høre, at der er flere ting, som gør det svært for dig i hverdagen. Det er helt normalt efter det, du har oplevet.
Jeg tænker, at du har brug for hjælp fra en læge eller en psykiater for at få det godt igen.  Jeg ved ikke, om du blev tilbudt noget hjælp efter du havde fået en overdosis? Det lyder ikke som om, at du får noget hjælp nu. Jeg synes derfor, at du skal tage kontakt til din læge og fortælle ham/hende om, hvordan du har det. Ligesom du har beskrevet det i dit brev. Lægen vil vurdere, om du fx skal have hjælp af en psykiater.
Hvis du synes det er svært selv at tage til lægen, kan du måske spørge en af dine forældre eller en veninde om de vil tage med dig. Du kan også vise lægen det brev, du har skrevet til Brevkassen. Der beskriver du, hvordan du har det på en rigtig god måde.
Jeg håber, at du tager mod til at få hjælp til at få det godt igen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen