Brev
Alcohol og pige problem
Hej
Jeg er en pige på 15 år der går i 8 klasse. Jeg kan se på sociale medier at de andre fra min klasse er begyndt at tage til fester. Jeg bliver ikke inviteret, og har aldrig drukket. Jeg har altid følt mig udenfor og bagud.
Jeg har tænkt det ville være hyggeligt at invitere dem hjem til mig til noget pige hygge. For ligesom at de måske også invitere mig frem over.
Problemet er at jeg føler det skal være med alcohol(det vil jeg gerne) men er på samme tid er jeg mega bange for hvordan alcohol påvirker mig (Er nemlig meget tynd hvilket jeg har hørt at man kan klare mindre) har ikke lyst til at være hende der ikke drikker men jeg har heller ik lyst til at være skide fuld. Eller at alle bliver mega fulde og ødelægger hele huset…
Jeg ved heller ik hvad mine forældre siger til det har aldrig snakket om alcohol med dem.
Og så er jeg også bare bange for at føle mig udenfor.
Vi er 9 piger og der er to af de piger jeg ikke gider at have med, men er det for dobbeltmoralsk ikke at invitere dem, når jeg bliver mega ked af det når jeg ikke bliver inviteret. Gider bare seriøst ikke at have dem med
knus en forvirret pige
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige pige.
Tak for dit brev, hvor du skriver, at de andre fra din klasse er begyndt at tage til fester og drikke alkohol.
Du skriver, at du er ked af ikke at blive inviteret med, men at du samtidig er lidt bange for, hvordan alkohol påvirker dig, fordi du er meget tynd. Jeg forstår virkelig godt, at du bliver ked af ikke at være inviteret med!
Det er helt korrekt, at man kan klare mindre mængder alkohol, når man er mindre, og det er godt, at du er opmærksom på det.
Det er sådan med alkohol, at det kan svække vores dømmekraft. Hvis man er lidt ked af det inden man drikker alkohol, bliver denne følelser ofte forstærket. Derfor kan det være en god idé at mærke efter inden man begynder at drikke alkohol.
Det er jo ingen hemmelighed, at alkohol ikke er sundt for os, og at det derfor heller ikke er lovligt at købe alkohol, når man er under 16 år. Men jeg forstår godt, at du er nysgerrig og ikke ønsker at føle dig udenfor, hvis dine veninder er begyndt at drikke alkohol til fester.
Hvis du har mod på det, så synes jeg, at du skal tale med dine forældre om dine tanker. Fortæl dem, at du føler dig udenfor, at du er nysgerrig men samtidig også lidt “bange” for, hvordan alkohol påvirker dig. Måske I kan lave nogle aftaler om, hvordan det skal foregå første gang du skal drikke alkohol?
Du foreslår, at du vil invitere nogle piger hjem. Det er altid en god idé at være lidt pro-aktiv, hvis man gerne vil være en del af en gruppe, så det er megasejt, at du planlægger at lægge hus til noget pige-hygge.
Du skriver, at der er 2 piger, som du ikke vil have med.
Uden at sidde med en løftet voksen-pegefinger, så synes jeg aldrig, at man skal holde nogen udenfor. Som du selv skriver, så bliver du megaked af det, når du ikke bliver inviteret. Den følelse kommer de 2 piger nok også til at sidde med, hvis du ekskluderer dem fra dit pige-hygge. Hvor er det sejt, at du selv kan se det. Du virker som en meget omsorgsfuld pige.
Vil deres tilstedeværelse virkelig ødelægge meget for dig?
Måske kommer de slet ikke, hvis det ikke er nogen, som du er rigtig tæt på, men det er altid rart at få en invitation.
Hvis det er fordi I bliver for mange, så kan du måske bruge den tommelfingerregel, ikke at inviteret flere end der ikke bliver inviteret. Giver det mening?
Det er en spændende og også nogle gange en svær alder, som I er i lige nu. For jeg hører fra andre, at der kan være en “kamp” om at komme med til festerne. Du er bestemt ikke den eneste, der føler sig udenfor.
Vi får breve fra mange, der ligesom dig ikke altid bliver inviteret med til fester. Og desværre bliver mange unge “presset” til at drikke inden de måske er helt klar, fordi det ofte er en “adgangsbillet” til festerne.
Som regel udligner det sig lidt med alderen, men jeg anerkender, at det ikke altid er nemt at være 15 år, fordi der er så mange “spilleregler”, som man lige skal lære.
I er i en kæmpe proces med at finde ud af hvem I egentlig er. Alle kæmper for at være en del af noget. Derfor er det også ret sejt, at du vil tage initiativ til holde noget!
En anden idé kunne også være, at du holdt noget pige-hygge, hvor det ikke er nødvendigt at drikke alkohol? Det kunne være, at I skulle ud og lave noget sjovt eller måske se film sammen.
Det er i hvert fald vigtigt, at du ikke gør noget, som du ikke føler dig parat til.
Jeg synes bestemt, at du skal gå videre med dine tanker til dine forældre, hvis du har mod på det. Hvis du skal invitere gæster, kræver det jo nok lige, at de også er med på idéen.
Tal med dine venner og veninder
Der er også den mulighed, at du tager en snak med en ven eller flere. Jeg tænker, at der måske faktisk er andre, der har det som dig og nogle gange er det bare lidt lettere, at være flere, der står sammen.
Det behøver ikke være, at I skal stå sammen imod fester, men stå sammen i at opleve og finde jeres vej. Måske du kan komme i tanke om nogen, der vil være gode at tale med?
Måske har du også nogle venner andre steder fra end skolen fx. en fritidsaktivitet, i din familie eller måske et helt tredje sted?
Du er altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116111. Vi sidder altid klar til at lytte og give gode råd.
Mange kærlige hilsner fra
BørneTelefonen