Brev
social angst
Jeg er pænt sikker på at jeg har social angst
Dette er et større problem i forhold til vis du havde haft det fordi at jeg er højt begavet.
Dette betyder at alt min kloghed sidder under bordet og er bange for at vise sig.
Det værste er at jeg knap nok kan sige det til min egen mor fordi jeg har det dårligt socialt.
Dette er også min 2. brev og min mor ved det ikke.
Jeg har ikke modet til at sige det- skal jeg og kan du give noget hjælp?
Tak
Dreng, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.
Kære dreng på 11,
Hvor er det godt, at du skriver ind og rækker ud igen, når du søger hjælp.
Det kan ikke være rart, at gå rundt med bekymringer, som du ikke tør dele med din mor. Jeg vil prøve at hjælpe dig så godt jeg kan.
Du skriver, at du er sikker på, at du lider af social angst.
Du får derfor ikke noget ud af, at være højt begavet, da du føler det går tabt i din angst. Er det rigtig forstået?
Jeg forstår godt, hvis du føler dig frustreret. Det må føles træls at din begavelse ikke bliver brugt optimalt, når du frygter for at være social i hverdagen. Det må fylde enormt meget.
Mange har det som dig
Jeg får lyst til at fortælle dig, at det bestemt ikke er unormalt at børn, som nærmer sig teenager alderen, føler sig utrygge og utilpas i sociale sammenhænge.
Vi mennesker er sociale væsner og har brug for andre omkring os, som vi føler os godt tilpas med. Derfor søger mange også andre og vil som ofte gerne være en del af flokken. Når det føles utrygt, påvirker det os.
Måske er det derfor, vi får mange breve fra børn og unge. De er forvirrede og i tvivl. De har svært ved at tale med andre og nogle gange også med deres mor. Ligesom dig.
At tale med din mor eller en anden voksen, som du er tryg ved.
Dit brev fortæller mig, at du gerne vil have hjælp og det er enormt modig. Det mod kan du bruge til at tale med en voksen, som du føler dig tryg ved.
Det behøver ikke være din mor.
Jeg kan godt forstå, hvis du måske føler, at du måske skuffer hende eller synes det er en svær samtale.
En voksen kan også være en lærer eller pædagog på din skole. En vens mor eller en anden fra din familie. Måske kommer du i tanke om en anden?
At få sagt højt, hvordan man har det eller hvad det er, som gør en nervøs, kan godt lette de følelser, som man bærer rundt på alene.
Du behøver ikke starte samtalen. Du kan måske vise dit brev og mit svar til den voksne. Eller starte et nyt brev. Vi har lavet en guide her.
Måske den voksne, kan genkende følelsen. Der er i hvert fald mange, der har det som dig!
Den voksne kan også hjælpe dig med, at søge mere professionelt hjælp fra en psykolog eller læge, hvis det kunne være en god hjælp.
Kan du søge trygge fællesskaber?
Vi går alle igennem svære perioder, hvor man føler sig mere eller mindre usikker på sig selv. Men det er vigtigt at man holder fast i, hvad man selv synes er sjovt eller er sjovt at lave.
Du skriver, at du er højt begavet og er bange for at vise den.
Der findes både klubber og aktiviteter for børn med høj begavelse, hvor du måske kan møde andre på din alder, som deler de samme interesser. Måske ved du det allerede?
At dele og udforske de samme interesser med andre børn, kunne måske være en nemmere måde at udfordre sin sociale angst på.
Det handler om at lave små mål for dig selv.
Start med noget, der ikke er alt for skræmmende, og se om du kan blive gradvist modigere.
Du kan finde andre råd om angst og utryghed her også.
Jeg tror på, at det kan ændre sig!
Jeg kan godt forstå, du føler dig usikker på at få sagt højt, hvordan du har det. Men jeg tror og håber på, at du vil tage imod nogle af mine råd, så du kan finde troen på dig selv igen.
De fleste oplever perioder, hvor alt føles mere usikkert, og hvor de mister troen på sig selv. Mange føler sig usikre indimellem. De mister troen på sig selv. Men hvis man beder om hjælp, kan man finde styrke og selvtillid igen.
Når du allerede skriver, at du har brug for støtte og gode råd, så tror jeg også, du har modet til at tage det næste skridt. Få sagt det højt, så du ikke skal gå rundt med dine bekymringer alene!
Jeg håber mit brev kan hjælpe dig videre. Du er velkommen til at skrive igen eller ringe til os på 116 111.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen