Brev
Jeg tror der er noget galt med mig
Det hele startet for to år siden da jeg startede på en ny skole.
Jeg blev bagtalt af nærmest alle i min klasse og havde ingen rigtige venner, udover en fra parallel klassen.
Jeg blev også mobbet eller drillet med at jeg lignede en dreng som fik mig til at tro det hele ville være nemmere hvis jeg bare accepterede det og blev en dreng. Jeg havde det så dårligt med mig selv.
Jeg lavede selvskade men det var ikke særlig voldsomt fordi jeg var bange for at skade mig selv for meget og at gøre noget folk lægger mærke til. Jeg fik det bedre lidt efter og havde det fint i lidt under et år, men det hele er begyndt at gå galt igen.
Jeg er så fucking ked af det hele tiden og får angst/panik anfald og det er så hårdt. Jeg er hele tiden svimmel og jeg har voldsomme humørsvingninger, ikke nogen man kan se specielt fordi jeg ikke kan lide at stå i centrum så jeg prøver at skjule at jeg er ked af det.
Jeg begyndte også på selvskade igen for lidt siden men værre end sidst. Jeg har fået det så dårligt med min krop og især mine lår.
Jeg tror virkelig at der er noget galt med mig og jeg har brug for hjælp men min mor siger der kan være op til et halvt års vente tid til psykolog.
Jeg vil gerne spørger min mor om jeg ikke kan få en udredning for at se om jeg har en diagnose fordi jeg tror altså der er noget galt med mig.
Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal spørger eller fortælle hende om det hele.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tusind tak fordi du har skrevet til BørneTelefonen.
Hvor er det godt, du skriver. Det viser mig, at du har mod på at dele noget med andre, som kan være svært. Det er stærkt gået.
Jeg kan læse i dit brev, at du har det svært.
Du fortæller, du du gerne vil udredes, fordi du tror, der er noget galt med dig..
Du skriver, du startede på en ny skole for 2 år siden. Du fortæller, du blev bagtalt af alle i din klasse og du ingen rigtige venner havde ud over en i parallelklassen.
Du fortæller også, at du blev mobbet med, at du lignede en dreng. Du havde det så dårligt med dig selv, at du lavede selvskade.
I  en periode gik det hele lidt bedre, men som jeg forstår dig, så er det hele blevet værre igen.
Du fortæller, du er ked af det hele tiden, får angstanfald og har voldsomme humørsvingninger. Du er også begyndt på selvskade igen og har det dårligt med din krop og dine lår.
Som jeg forstår dig, så har du fortalt din mor, at du har brug for hjælp, men måske har du ikke fortalt hende alt? Nu ved du ikke, hvordan du skal bede hende om at hjælpe dig med at få mere hjælp.
Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig med at få spurgt din mor om hjælp.
Jeg kan godt forstå, at du synes, det hele er svært.
Nu hvor du har delt med mig, hvordan du har det, kan jeg virkelig godt sætte mig ind i, at du synes, det er hårdt. Jeg vil gerne dele mit svar op, så det bliver mere overskueligt for dig at læse. Det håber jeg, der er okay?
Mobning
At blive mobbet gør rigtig ondt og kan tage lang tid at ryste af sig.
Her på BørneTelefonen har vi lidt viden om, hvorfor mobning ofte opstår, og mange børn og unge synes, det kan være rart at høre om. Har du mon lyst til, at jeg fortæller lidt om det?
Forskning viser, at mobning typisk opstår i fællesskaber – som for eksempel en klasse – der ikke føles trygge eller fungerer særlig godt. Det er de voksne, der har ansvaret for at skabe tryghed og forbedre fællesskabet.
Det kan måske lyde mærkeligt, for man kan nemt komme til at tænke, at man bliver mobbet, fordi der er noget galt med en selv. Men i et trygt fællesskab ville der være plads til, at alle kan være sig selv. Hvad tænker du om det?
Mobning sætter dybe spor og påvirker, hvordan man har det med sig selv og sine omgivelser. For nogle kan den smerte og usikkerhed, mobning skaber, føre til andre måder at forsøge at håndtere de svære følelser på – som for eksempel selvskade eller angst.
Selvskade og angst
Når de svære følelser på føles så intense og overvældende, så kan det være svært at sætte ord på dem eller finde andre måder at udtrykke dem på. Selvskade kan være en måde at få en følelse af kontrol i kaos. Det kan være en måde at flytte fokus fra en indre smerte til en ydre, som måske føles mere håndgribelig. Kan du genkende det?
Selvom det kan føles som en løsning i øjeblikket, er det vigtigt at huske, at der findes andre måder at håndtere disse følelser på – og der er mennesker, som gerne vil støtte dig i at finde dem.
Det er det samme, når du mærker angsten. Selv om det kan føles rigtig ubehageligt, at er din krops reaktioner ikke er farlige. Men du skal have hjælp til at finde ud af, hvordan angsten kan blive mindre eller helt forsvinde.
På BørneTelefonen har vi en rigtig fin side, hvor du kan se videoer med andre børn og unge om det at have angst. Der er også gode råd til, hvad du kan gøre, når tankerne kommer. Du finder siden lige her.
Det kan ofte føles lettere, når man får sat ord på sine tanker og følelser.
Det er virkelig sejt, at du har skrevet til os. Det viser, at du er modig og måske stærkere, end du selv lige tror.
Du har allerede forsøgt at tale med din mor, og jeg synes, du skal prøve igen.  Det hjælper at sige det højt til andre – på den måde kan man opleve, at det hele letter lidt indeni.
Hvis du synes, det er svært at sige højt, så kan du måske skrive et brev til din mor, hvor du fortæller hende alt det, du har fortalt mig. Du kan også vise hende det her brev og mit svar til dig.
Du finder gode råd til at skrive et brev om noget, som er svært lige her.
Jeg ved ikke, om du allerede har fortalt noget af det her til fx din klasselærer? Jeg spørger, fordi din skole faktisk har et ansvar for, at du trives og ikke bliver mobbet. De skal have en antimobbestrategi.
Derfor er det en god idé at tage fat i din skole og klasselærer. Måske du sammen med din mor kan aftale, hvordan du bedst får sagt, at du har det svært?
Du kan også tage kontakt til din læge og fortæller, hvordan du har det. Din læge kan hjælpe med at finde ud af, hvordan du får kontakt til en psykolog eller hvordan du kan blive udredt. Det er ikke sikkert, der er lang ventetid på psykolog, men det ved din læge.
I nogle tilfælde er din læge nødt til at fortælle din mor, hvad I har talt om, men det kan du snakke med lægen om. Du kan finde lægens telefonnummer på dit gule sygesikringskort.
Du er ikke alene
Her på BørneTelefonen taler vi med andre unge, som også har det svært og oplever selvskade og angst.
Det kan der være mange forskellige grunde til, men fælles for dem er, at det kan fylde rigtig meget i hverdagen.
Jeg fortæller dig dette, fordi du skal vide, du ikke er alene.
Jeg vil gerne fortælle dig, at det er en helt forståelig reaktion at føle, som du gør.
Vi mennesker er sociale væsener, og det betyder, at vi har brug for at have andre omkring os, som vil os og som vi kan være trygge sammen med. Hvis vi ikke oplever det, kan det være rigtig svært ikke at tvivle på sig selv.
Derfor tror- og håber jeg også på, at det vil give dig ro at forsøge at tale med din mor igen, hvis du har mod på det?
Jeg ved ikke, om du kender til Headspace?
Det er et gratis og anonymt tilbud til unge, som har behov for rådgivning og samtaler med en udefra.
Måske du sammen med en rådgiver kan undersøge, hvordan du bedst får talt med din mor, så du kan få noget mere hjælp. Du kan læse mere her.
Jeg håber, du kan bruge mine råd til at komme videre. Du har allerede taget første skridt ved at skrive herind.
Husk du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen, hvis du har brug for at snakke mere. Du kan enten skrive eller ringe til os på tlf: 116111.
Stort kram
Kærlig hilsen
BørneTelefonen