Brev
Psykolog
Hej jeg er en 14 årig pige med angst
Mit angst blev opdaget under første bøjle af corona hvor jeg fik mit første angstanfald jeg blev henvist til en psykolog.
Første gang jeg var der fik vi en bog med hjem hvor i der stod noget omkring hvordan man kan styre angst og det gik rigtig godt
anden gang var det kun mine forældre der skulle af sted men de fik af vide at nu vor det gik så godt var det ikke nødvendigt at komme mere så vi stoppede men det begyndte og komme tilbage lige så stille igen
nu har jeg skiftet skole så nu er jeg ikke så ensom som jeg var på min anden skole og det har hjulpet meget
men det gjorde at vi kunne se det ikke kun var ensom hed der var galt men lidt efter lidt stoppede jeg med at snakke med mine forældre om når jeg havde det dårligt.
Da jeg prøvede at forklare min mor at jeg har svært ved at rumme min larmene klasse ved ikke om det fordi jeg sidder forest i min klasse ved døren eller hvad det er der gør at jeg ikke kan rumme det spurgte hun bare hvorfor det nødvendigt at se og registere alle
og jeg kunne ikke fore klare hende hun forstår det bare ikke men vil gerne snakke med en psykolog men ved ikke hvordan jeg skal fortælle det til mine forældre
er bange for at de bliver skuffet eller i det hele taget hvordan de reagere på det håber i kender en god måde at sige sådan noget på
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig, en 14 årig pige med angst.
Hvor er det bare godt, du har fundet dit mod og din handlekraft frem. Det er sejt, at du rækker ud efter hjælp. Det er en evne, du har, som jeg ønsker mig, du passer rigtig godt på.
Du har sendt dit brev til Børn Hjælper Børn. BørneTelefonen har besluttet, at det er bedst, at du får svar af en voksen rådgiver. Jeg vil gøre mig rigtig umage med at skrive et svar til dig.
Du fortæller meget tydeligt i dit brev, at du har angst. Du og dine forældre har været i psykolog forløb og du oplevede, at du kunne bruge de strategier, du havde fået, til at styre din angst. Fordi det gik godt, stoppede det allerede efter andet besøg. Du oplever, at din angst er kommet tilbage.
Selvom du har skiftet skole, og du har fået det bedre, kan du mærke din angst. Du har forsøgt at tale med din mor om, at det er svært for dig at rumme larmen i din klasse, men du oplever ikke at du kan forklare hende det, så hun forstår, hvad du mener. Du er stoppet med at fortælle dine forældre, når du har det dårligt. Du kunne rigtig godt tænke dig at tale med en psykolog igen, men er bange for du skuffer dine forældre.
Jeg vil starte med at skrive til dig, at der er virkelig mange børn og unge, som har fået angst i eller efter Corona tiden. Så du er langt fra den eneste, der oplever angst. Angst er en naturlig reaktion, når der er fare på færde. Under første bølge af Corona blev der sendt mange alarmsignaler ud om, hvor farlig Corona var og hvor meget vi skulle undgå og passe på.
Måske var du slet ikke bange for Corona, men mærkede angsten i Coronaperioden. Måske skete der noget helt andet, der tændte angst-tankerne… Det er ikke altid tydeligt, hvad der inviterer angsten ind i vores tanker.
Angst kan forstås som en muskel. Jo mere vi træner en muskel des stærkere bliver den. Det samme sker med angst. Jo mere vi oplever angst, des stærkere bliver angsten og kan overtage vores tanker…. Men angsten behøver ikke at vokse og i mange situationer er det faktisk sådan, at den kan forsvinde helt.
Vi fandt heldigvis ud af, at Corona slet ikke var så farlig og vi slet ikke behøvede at passe så meget på. Men angsten husker – kroppen husker – tankerne husker. Så du kan mærke angsten selvom du ikke er ensom på din nye skole, selvom Corona slet ikke omtales som noget farligt længere eller hvad der kan være skyld i din angst.
Angst er tanker – ubehagelige tanker. Tanker er heldigvis noget af dét, vi kan lære at styre, hvis vi får redskaberne til at kunne det. Det er jeg ret sikker på en psykolog vil kunne hjælpe dig med. Du nævner selv dit behov for at tale med en psykolog – derfor sidder jeg og tænker på, hvor god du er til at mærke dig selv og hvad du har brug for, selvom du “kun” er 14 år. Det er ret imponerende… Det fortæller mig også noget om din lyst til at få hjælp og troen på, at det kan gøre en forskel. Det er altså et virkeligt godt fundament til psykologhjælp.
Du spørger ind til om vi kender en god måde til at sige det til dine forældre. Der er virkelig mange børn og unge, der ønsker at fortælle deres forældre, en voksen, en pædagog eller lærer om, hvordan de har det. Der er også mange børn og unge, der synes det er virkelig svært. Derfor har vi lavet en guide til, hvordan du kan fortælle dine forældre, at du har angst igen og ønsker psykologhjælp.
Der er en video du kan se, hvor du får gode råd til, hvordan du kan sige det, hvordan du sikrer dig at få fortalt det hele og i hvilken situation, der kan være god at sige det i. der er også en guide til, hvordan du kan lave et rigtig godt brev, hvis det er for svært at fortælle i en snak. Videoen og guiden finder du her.
Jeg håber og tror på, at du finder din handlekraft og dit mod frem igen. Og ved hjælp af guiden får fortalt dine forældre, at du har brug for psykolog. De har imødekommet dit behov før – så jeg kunne godt tro og håbe, de imødekommer dit behov igen.
Jeg håber brevet giver mening for dig. Husk du altid er velkommen til at skrive igen. Du kan også ringe og få en snak med en voksen på BørneTelefonen på nr. 116111 – selvom det hedder BørneTelefonen er der mange unge, der ringer dertil. Det er også for unge.
Mvh BørneTelefonen
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.