Brev
Hjælp jeg bliver tvunget til at sende nøgenbilleder
Hej bb.
Jeg er en 13 årig pige der er en del på internettet.
En af mine veninder viste mig en hjemmeside hvor at man skriver med folk som man ikke kender.
til at starte med var jeg imod det men så syntes jeg det var sjovt nok,indtil at der var den her mand på 44 begyndte at skrive til mig. Han skrev at han var 14 og at han bare var ude på at skrive lidt for sjov.men efter en uge eller to ville han mere.
Han sagde at jeg skulle sende ham billeder af mig selv nøgen. det havde jeg virkelig ikke lyst til men han blev ved og ved med at plage og sagde at jeg var kedelig hvis jeg ikke gjorde det.
Så jeg gjorde det og det fortryder jeg sindssygt meget jeg har lyst til at grave mig selv ned i’et hul og jeg føler mig som en billig luder.
Efter jeg havde sendt billederne skrev han at han rent faktisk var 44 og at han ville mødes med mig.
efter det blokede jeg ham med det samme.
Min selvtillid er røget helt i bund nu og jeg er bange for at han ligger billederne ud på nettet som hævn for at jeg blokede ham.
Håber at bb kan hjælpe mig tak
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Mange tak for dit brev. Stærkt af dig at skrive herind!
Det kan være en voldsom oplevelse, når man finder ud af, at den person, man har brugt lang tid på at tale med, har løjet om sin alder. Måske har man skrevet ting om sig selv, man ikke ville have sagt til hvem som helst, fordi man følte, at man kunne stole på den anden person. Og måske har man sendt nogle billeder – måske fordi det føltes spændende eller måske fordi man følte sig presset tvunget til det.
Manden, du har snakket med, pressede dig til at sende nøgenbilleder, og det er slet ikke i orden. Det er heller ikke i orden, at han udgav sig for at være 14 år, og at han beder om nøgenbilleder af dig. Det er ulovligt!
Du har allerede blokeret ham, men jeg tænker også at det kan være nødvendigt at anmelde ham. Derfor er det en god ide, at du gemmer de oplysninger du har, det meget vigtigt, du gemmer dem - tag meget gerne screenshots af det. Alle oplysninger kan være vigtige: hans navn, hans brugernavn, billeder af ham, en beskrivelse af hans udseende og så videre. Det kan politiet nemlig bruge, når de prøver at finde frem til ham.
Du er slet ikke den eneste, der har været ude for sådan en oplevelse med nøgenbilleder på nettet, og jeg ved, at mange føler, at det er pinligt og skamfuldt. Men du er slet ikke den eneste, der har været ude for det, og man ville jo ikke have sendt billederne af sted, hvis man vidste, hvad der kunne ske bagefter.
Det kan være meget spændende og nyt at møde mennesker på nettet, og det er bestemt ikke mærkeligt, at man får lyst til at prøve det – og at man også bliver nysgerrig på, hvordan det er at sende billeder til hinanden. Man er ikke billig, fordi man bliver nysgerrig på det – og fordi man sender nogle billeder. Det er vigtigt, at du ved det.
Det er også vigtigt, at man får talt med nogen om oplevelsen, for den kan, som du selv fortæller, godt komme til at sætte sig lidt fast hos en i et stykke tid – og man kan gå rundt og komme til at tænke, at man selv var uden om det eller at det er pinligt – og man kan føle, at man har fået dårlig selvtillid eller lavt selvværd.
Sådan bør man ikke have det. Det er nemlig ikke din skyld, at manden udgav sig for at være en anden, og at han pressede dig til at sende billederne.
Det kan være en svær samtale, men det ville være rigtig godt, hvis du f.eks. kan få snakket med dine forældre om det, der er sket. De kan nemlig støtte dig og hjælpe dig med at komme over oplevelsen, og de kan også hjælpe dig med at melde manden til politiet. Det kan være, at det føles mere overskueligt at starte med at tale med én af dine forældre. Måske har du lyst til at vise dem det brev, du har skrevet til Brevkassen sammen med mit svar? På den måde kan en af dine forældre starte med at læse brevet, og så kan I tale sammen om det bagefter.
Det kan også være, at du har det bedre med en anden voksen og hellere vil tale med ham/hende. Det er også helt OK. Det vigtige er, at du får talt med en voksen – og at den voksne forstår, at du har brug for hjælp og støtte.
Mange tanker og de bedste hilsner
BørneTelefonen