Brev
Jeg er bange
Hej
Jeg er virkelig bange for hvad der sker mellem Ukraine og Rusland, hva nu hvis der kommer krig i Danmark jeg kan slet ikke være i mig selv ligenu og jeg kan godt snakke med mine forældre om det men det er bare fordi de svare altid med der kommer ik krig bare rolig. Men jeg kan ikke være rolig.
Mvh en 13 årig pige som virkelig vil have svar
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige pige
Det er godt, du skriver, når du går og er bange for konflikten imellem Ukraine og Rusland. Krig mellem lande er heller ikke særligt rart at forestille sig. Jeg tror, det får os alle sammen til at blive lidt bekymrede, og vi kommer til at tænke på, hvad der mon skal ske.
I hvert fald har jeg talt med andre børn og unge, som også fortæller, at de tænker meget på, hvad der sker imellem Ukraine og Rusland. Så du er slet ikke alene om dine tanker. Måske det kan hjælpe en smule at vide, at det er helt okay, at du har det svært med det.
Det er virkelig godt, at du allerede har talt med dine forældre om dine bekymringer. Desværre lader det ikke til, at de rigtigt har forstået, at du altså bliver ved med at have det svært med tankerne.
Dine forældre fortæller dig, du bare skal være rolig – men det er ikke nok for dig. Det er fint, du kan mærke det, og jeg tænker, det kunne være et forsøg værd, at du prøvede at tale med dine forældre igen.
Selvom du sikkert allerede har været tydelig omkring dine bekymringer, så håber jeg, du kunne have mod på at prøve at tale med dem igen. Jeg har talt med andre unge, som har været glade for at skrive et brev. På den måde kan man nemlig bruge god tid på at sige det svære, så forældre forstår det. Du har også muligheden for enten at læse det op for dem eller lægge brevet et sted i huset til dem.
Når noget står på skrift, så tager vi det ofte lidt mere alvorligt. I brevet kunne du med dine egne ord skrive noget med:
“Mor og far, jeg har det ikke så godt for tiden. Jeg er virkelig påvirket af konflikten imellem Ukraine og Rusland. Jeg har brug for, I tager alvorligt, at jeg har det skidt. Vi må tale om det, og I må tage mig seriøst. Det virker ikke, når I bare siger, jeg skal være rolig. Det vil gøre mig mere rolig, hvis vi talte om det sammen på en god måde.”
Både de sociale medier, aviserne og tv fortæller om Ukraine og Rusland. Jeg ved både fra børn og voksne, at det kan komme til at fylde endnu mere, hvis vi skal høre om det hver dag. Et lille råd i hverdagen jeg gerne vil give dig, er, at du passer på dig selv og prøver at undgå at læse og se for mange nyheder.
Hvis du gerne nogle gange vil høre nyt om det, så kan du måske tale med din lærer og spørge, om I kunne tale om det i klassen – så behøver du ikke se det alene. Det kan tit være rart.
Jeg er ret sikker på, at du slet ikke er den eneste, der tænker på Ukraine og Rusland lige nu. Derfor kan det være super rart at tale om det i klassen sammen med en lærer. Jeg ved også, at UltraNyt i går lavede en udsendelse om, hvordan verdens lande prøver at samarbejde om at bevare freden.
Måske du kan foreslå din lærer, at I ser udsendelsen i en time. Du kan måske også se den med dine forældre. Udsendelsen ligger her: UltraNyt
Du kan også altid ringe til os og tale med en sød rådgiver. Som sagt taler vi med andre børn og unge, der har det ligesom dig. Det er helt okay og meget naturligt, når der er så meget om konflikten i fjernsynet og andre steder. Det bedste vi kan gøre, er at tale om det. Så snart vi taler om det svære, så bliver det svære lidt mindre.
Vores nummer er 116111, og du kan altid ringe.
Jeg håber, at mine tanker om det hele kan hjælpe dig lidt. Jeg håber også rigtig meget, at du har mod på at tale med dine forældre eller din lærer om det – og gør det gerne mange gange, og når du har behov for det. Det er helt okay.
Jeg sender dig de bedste tanker og et stort kram
BørneTelefonen