Brev
Krig i Danmark
Hej børnetelefonen.
Jeg er en pige på 13 år, og jeg undrer mig meget over hvorfor der er krig i verden.
Jeg forstår ikke hvorfor krige er blevet udviklet til en så negativ måde. Man hører så meget om det og jeg kan godt blive lidt bange for det.
Jeg tænker på hvis der kommer krig til Danmark. Mine forældre siger at der ikke gør det men man ved jo aldrig.
Hvad gør vi for at der ikke kommer krig i Danmark.
Jeg er bare bange for at min familie skal blive ramt af krig.
Nogen gange ser jeg også på tv alle de børn og voksne som er ramt af krig og jeg kan ikke forstå at vi ikke kan gøre noget ved det.
Hjælper Danmark overhovedet med at stoppe krigen.
Kan jeg ikke hjælpe dem?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Mange tak for dit brev omkring krig. Det er et vigtigt emne, og det er rigtig godt, at du skriver herind med dine spørgsmål.
Jeg kan forstå, at du har talt lidt med dine forældre om emnet. De siger, at vi ikke får krig i Danmark.
Jeg er enig med dine forældre i, at der heldigvis ikke er noget, der tyder på, at vi vil få krig i Danmark. Alligevel kan jeg godt forstå, at du kan blive bekymret. For i medierne hører man så meget om krig - og så er det let at blive bange for, om det også kan ske herhjemme. Du skal dog vide, at Danmark har stor støtte fra rigtig mange andre lande. Og vores politikere er rigtig dygtige til at samarbejde andre landes politikere om fredelige løsninger.
Det er vigtigt, at du bliver ved med at stille dine kloge og undrende spørgsmål til de voksne, både hjemme og i skolen. På den måde kan du få mere viden om emnet - og få luft for din bekymring, så du ikke skal gå og være bange.
Du kunne overveje at slukke for fjernsynet eller lukke internettet ned, hvis du ser noget om krig. På den måde kan du få en "pause" fra tankerne om krig. Hvis du alligevel ser eller hører noget om krig, du ikke kan lade være med at tænke på, så kan du bede dine forældre om at undersøge sammen med dig, hvad krigen går ud på, hvor længe den har varet, og hvem der er indblandet. Ofte er det meget komplekse politiske problemstillinger, der er årsag til krig. Så nogle gange kan det være svært at forstå, hvad det egentlig er, landene slås for.
Når du bliver 18 år kan du stemme på det parti, hvis forsvars- og sikkerhedspolitik, passer bedst til dig og dine værdier. De forskellige partier i Folketinget har forskellige strategier i forhold til at beskytte Danmark mod krig. Selvom om Danmark er et lille land, så hjælper vi også flygtninge og krigsramte ude i verden. Det er politikerne, der bestemmer hvem og hvordan, vi hjælper de mennesker, der er i krig ude i verden - og hvor mange penge, der bliver afsat til dette.
Indtil du bliver gammel nok til at stemme, kan du måske spørge dine forældre eller en anden voksen, om I sammen skal tage ud og samle ind for fx Røde Kors. Eller du kan rydde op i jeres gamle tøj og ting og give dem til en genbrugsbutik, hvis overskud går til krigsramte lande. På den måde kan du selv hjælpe.
Du kan overveje at tale med din klasselærer om dine tanker om krig. Måske kan I få et tema om krig på skoleskemaet eller få en foredragsholder ud på skolen? Eller I kan måske sammen lave en indsamling af ting eller et loppemarked og på den måde samle penge eller legetøj til et flygtningecenter?
Hvis du har brug for flere råd eller vil drøfte lidt mere omkring emnet, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Mange varme hilsner fra
BørneTelefonen