Brev
Tankemylder
Hej, Brevkasse.
Jeg skriver fordi jeg virklig tænker over liv og død lige fortiden, jeg har svært ved at acceptere jeg en dag skal dø, også selvom jeg ikke har lyst til det.
Jeg har heller ingen kæreste, og har kun haft 1 i hele mit liv,
jeg får det virklig dårligt over at tænke på tanker som disse, og bare vide at en dag så er jeg her ikke mere.
Jeg er ved at tude bare ved tanken om det, aner ikke hvad jeg skal gøre.
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 17 år
Tak for dit brev. Det er styrke at bede om hjælp, når man har brug for det. Derfor er det rigtig godt, at du samlede mod til at skrive til BørneTelefonen for hjælp.
Du fortæller at du har mange tanker over liv og død og har svært ved at acceptere, at du en dag skal dø. Du lyder for mig at tankerne fylder rigtig meget hos dig lige nu og du er samtidig frustreret over ikke at kunne gøre noget ved tankerne. Det kan jeg godt forstå, du synes er hårdt og ubehageligt. Måske vil det hjælpe dig at tænke over, at mange andre unge skriver til BørneTelefonen, fordi de også er bange for at dø. Mon det hjælper dig at tænke over, at du ikke alene med dine bekymringer og tanker? Tankerne forsvinder typisk igen efter noget tid, men det kan uden tvivl være svært, imens de står på.
Du skriver også, at du hellere ikke har en kæreste lige nu men at du har haft en kæreste tidligere. For mig lyder det som om at du føler dig ensom, da du ikke har en kæreste. Du har måske brug for en person, at åbne op for. Til det vil jeg sige, at det er helt forståeligt at du måske har brug for at dele dine tanker med nogen. Det er nemlig helt naturligt, at man en gang imellem har brug for at blive hørt og trøstet, når man fx tænker over noget, der er så svært som at dø.
Din besked afspejler for mig, at du er en person der virkelig værdsætter dit liv. Det er virkelig modent og reflekteret af dig, at du kan sætte ord på dine tanker på denne måde. Så stærkt!
At blive ældre
Når man vokser op og bliver ældre, begynder mange mennesker at reflektere over livets mening. Man begynder at indse, ting i livet som kan føles uretfærdige. Livet kan føles usikkert, frustrerende og meningsløst. Kan du mon genkende det? Det er helt naturligt og almindeligt hos de fleste, især i perioder med store livsændringer. Det er derfor helt okay, at man kan blive bekymret for, hvordan ens fremtid kommer til at se ud fx hvor man er på vej hen i livet.
Nogle unge søger svar eller trøst i religion eller filosofier, mens andre får ro ved at tænke på eller gøre noget andet. Når du får tankerne om døden, kan du måske prøve at forestille dig, at du er et rigtig rart sted, hvor du plejer at have det behageligt og trygt. Du kan også prøve at holde dig beskæftiget med noget der  kræver koncentration, fx at læse en bog eller spille et computerspil. Det kan måske stoppe bekymringerne fra at vokse
Bekymringer bliver større, hvis ikke man siger dem højt
Desværre er det sådan, at bekymringer vokser, hvis ikke man siger dem højt. Det kan med andre ord lette at snakke med nogen man holder af om sine tanker. Når du skriver at du ikke har en kæreste, fornemmer jeg i dit brev at du har brug for at dele dine bekymringer med nogen. Jeg kan også læse, at du ikke bare kan gå med det selv længere. Måske du kan snakke med dine forældre, en ven eller en lærer om tankerne? Hvad tænker du om det? Det vil måske opleves som en lettelse at sige tankerne højt. Det kan være grænseoverskridende, men så kan du måske overveje at skrive en besked til dem inden for at forberede dem på emnet. Sommetider er det også bare lettere at skrive ned, følg gerne vores guide: Skriv.
Hvis du har lyst til at snakke med andre end din familie/nærmeste om dine tanker om døden, så kan du også overveje at få en snak med en psykolog. Vidste du at man kan få gratis psykologhjælp igennem kommunen, hvis man er imellem 15 og 25 år. En psykolog kan hjælpe med at dæmpe de urolige tanker. Du kan her i oversigten se, om du kan få gratis psykologhjælp igennem din kommune: Gratis psykologhjælp.
Bliv i nuet
Det er selvfølgelig vigtigt at tænke på ens fremtid, men hvis man tænker for meget på fremtiden kan man komme til at glemme at være tilstede i nuet. Kan du genkende det? Derfor skal du forsøge at blive i nuet. Jo mere du kan blive i nuet, jo mindre vil du derfor bekymre dig. Og jeg fornemmer lidt i dit brev, at du for tiden bekymrer dig så meget om døden, at du måske er distraheret i at nyde nutiden. Mon jeg har ret i det?
Du kan også få et kig på Det Mentale Motionscenter, hvor du kan finde nogle gode øvelser, der kan få dig lidt ud af hovedet og bekymringerne og ned i kroppen, hvis du har brug for det.
Jeg håber på, at du kunne bruge mit svar til noget. Jeg finder dine tanker i hvert fald som meget reflekteret. Det er virkelig stærkt!
Du er selvfølgelig altid velkommen til at skrive ind til BørneTelefonen igen, eller ringe ind på 116 111, hvis du har brug for det.
Mange hilsner fra
BørneTelefonen.