Brev
Uro i kroppen
Hej børne telefon
jeg er en 13 årig pige der her det svært derhjemme.
Min far skal snart flytte med sin nye kæreste og jeg bor hos min Mor.
Min mor siger mange gange bare på en dag at hun ikke vil ha mig og at min far ikke elsker mig og når min far siger at han elsker mig siger siger min mor vare at han lyver og at hun også lyver nå hun siger hun elsker mig.
Min mor havde en periode hvor hun slog mig og min søster så vi gik til sygolog og vi skulle snakke med politiet.
I dag det jeg skriver dette brev har jeg grædt fordi min mor sagde at hun ikke kan lide mig og hun vil have jeg ikke skulle trække vejret. Jeg bliver ked af det når min mor siger/gøre det.
Jeg har snakket med min far om det og vi har snakket om at jeg skal flytte med min far så jeg kan få det bedre. Men jeg ved eller,s ikke hvad jeg skal gøre nu hvor jeg stadig bor hos min far.
Jeg vil virkelig gerne hjem hos min far og bo fordi jeg virkelig ikke har det godt hos min mor.
Jeg kan mærke selv at jeg gerne vil have hjælp fordi jeg føler ikke jeg kan gøre mer men vil bare ikke gøre min mor skuffet selvom hun er som hun er.
K.H Pige på 13
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tusind tak for dit brev til BørneTelefonen. Hvor er jeg glad for at du skriver, for jeg kan læse, at du har det svært lige nu.
Det lyder bestemt ikke rart, at din mor har slået dig og din søster. Hvor er det flot, at du har mod på at skrive herind, og række ud efter hjælp. Jeg vil gøre alt hvad jeg kan, for at hjælpe dig.
Du skriver, at din mor nu siger, at hun ikke vil have dig. Jeg kan godt forstå, du er ked af det, for det er slet ikke rart at høre. Man må ikke slå og tale til sine børn på den måde. Mon det var derfor, politiet var indblandet dengang?
Må vi hjælpe dig?
Det er sådan, at du kan tale med en voksen her fra BørneTelefonen (en bisidder).
Den voksne (bisidderen) kan gå med dig for at støtte dig og hjælpe dig med at få sagt de ting, som du synes er vigtige.
En bisidder kender også meget til børns rettigheder og kan derfor også fortælle dig om de rettigheder, du har.
Vores bisiddere har hjulpet rigtig mange børn og unge, der har haft det svært med at få den hjælp, de har brug for. Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan en bisidder kan hjælpe dig, så kan du ringe til BørneTelefonen på 116111.
Hvis du føler dig klar til at få en bisidder, kan du ringe direkte til Bisidningen på tlf. 35555559 og taste 2 for Bisidning. Hvis du ønsker at være anonym, kan du ringe på #31#35 55 55 59.
Du kan også læse mere her: Bisidder fra BørneTelefonen
Det er almindeligt at have ‘dobbelte’ følelser overfor forældre, der slår og taler dårligt
Man kan sagtens have gode minder og følelser for sin mor, der slår og taler dårligt til en. Derfor kan det føles svært at opsøge hjælp, når man er ramt, som du er.
Jeg ved fra andre unge, at man kan starte med et lille skridt, hvis det føles alt for overvældende at søge hjælp. Det kunne være at ringe ind til os på 116 111 og få en god samtale. Du kan ‘øve’ dig lidt i at fortælle om din situation – husk på, at du er anonym, så der kan intet ske.
Jeg kan se, at du og din søster allerede går til samtaler hos kommunen. Mon du får sagt dét, du gerne vil sige?
Det er godt, når du bliver ved med at fortælle andre om, hvordan I har det derhjemme hos din mor.  Hvem andre kan du tale med?  Måske et familiemedlem, måske en faster, en lærer eller en anden voksen du er tryg ved?
Jeg vil gerne sende dig en video, hvor du kan få gode råd til at fortælle noget svært. Du kan kigge på den hvis du har lyst. Linket kommer her.
Det er sådan at i Danmark at forældre skal sørge for, at børn har det godt og er trygge. Som sagt: Nu da din mor har svært ved dette, har din søster og dig ret til at få hjælp. Hvis du fortæller nogle voksne du kender om det, skal de hjælpe dig.
De voksne skal høre på, hvor du vil bo!
Du har ret til at sige, hvor du helst vil bo. Når du fylder 10 år, har du det, der hedder initiativret. Det betyder, at du kan bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre om, hvor du skal bo. Og hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos.
Din initiativret betyder ikke, at du selv kan bestemme. Det er dine forældre og Familieretshuset, der bliver enige om det. Men de skal lytte til dig. Og dine ønsker skal tages med i deres overvejelser.
Hvis du vil bruge din initiativret, kan du ringe til Børnenes Skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50. Du kan også skrive et brev til Familieretshuset. Print brevet her.
Det kan også være, at du kan bede en voksen, som du kender, om at hjælpe dig med at skrive brevet til Familieretshuset. Måske din far? Måske en lærer på din skole, en pædagog på din klub eller en anden voksen? En bisidder vil også kunne hjælpe dig.
Jeg håber at dig og din søster får alt den rette hjælp, som I har brug for. Du virker som en stærk pige, der passer på sin søster, men det er også en stor opgave og derfor håber jeg, at vil bruge nogle af mine råd til at få hjælp.
Jeg håber, at du kan mærke, at jeg forstår dig. Andre voksne vil også kunne forstå dig. Jeg håber, at du nu har mod på at gå videre, og tager fat i en eller flere af de voksne, som jeg har skrevet om i dette svar.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Hilsen fra BørneTelefonen