Brev
Adhd og kørekort
Hej
jeg er en pige der er igang med kørekortet, har været i et langt program om at få diagnosen ADHD og er i gang med at sku op til teori prøven,
Dumpede første gang.
Lige meget hvor meget jeg øver går det galt så snart jeg skal sidde stille og koncentrere mig.
Ved ikke hvordan det skal lykkes mig at bestå min prøve når jeg ikke kan holde mit fokus
pt er jeg ikke på medicin da der er en lang venteliste jeg skal igennem først. Så der er ik mulighed for at jeg kan få den hjælp jeg har brug for.
Det hele virker lidt håbløst og lidt spild af penge, når jeg ikke føler jeg kan bestå men er nået så langt at jeg ikke kan bakke ud nu.
Hjælp hvordan kan jeg få min hjerne til at samarbejde under prøven
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18 år,
Hvor er det godt, at du har fundet modet til at skrive til os. Jeg kunne forestille mig, at de tanker, du beskriver, fylder meget.
Når jeg læser dit brev, er det tydeligt for mig, at du har været i gennem et ‘langt program’ i forbindelse med at du er blevet udredt for ADHD, og at du samtidigt stadig står på venteliste til at komme til at snakke med en læge/psykiater omkring opstart af eventuel medicin. Jeg kunne forestille mig, at dette har været, og er, en lang og sej proces. Måske jeg har ret i det?
Kørekort
Du skriver, at du er ved at tage kørekort og spørger her til, hvordan du kan få ‘din hjerne til at samarbejde under prøven’. Det er vigtigt at understrege, at jeg ikke er læge eller psykiater og derfor ikke kan udtale mig specifikt omkring opmærksomhedsforstyrrelser som ADHD. Men jeg ved, at hverdagen med ADHD kan være udfordrende for mange.
I forhold til dit spørgsmål omkring et ønske om at få hjælp til, hvordan ‘din hjerne kan samarbejde under prøven’ forestiller jeg mig, at det kunne være relevant for dig at række ud til din læge eller behandler. Det lyder dog også til, at der er en hel del ventetid og at det altså ikke bare er lige til at komme til at snakke med en specialiseret fagperson omkring de udfordringer, du oplever.
Mens du står på venteliste, har jeg nogle forslag til, hvad du ellers kan gøre.
Først og fremmest, kan du, hvis du har lyst, læse lidt mere om, hvilke tilbud, du kan benytte dig af, som ungt menneske med ADHD. Det kan du finde gennem dette link.
ADHD+ung kan måske netop hjælpe dig her og nu. De har samtaletilbud og andre aktiviteter. Det kan også være, at du allerede kender dem. Men tag en kig, hvis du har lyst.
Der er meget at huske, når man tager kørekort
Det kan være udfordrende for mange at tage kørekort, også selvom man måske ikke lider af en opmærksomhedsforstyrrelse. Der er mange nye ting man skal lære og samtidigt kunne huske.
Når jeg læser dit brev, er det tydeligt for mig, at du har gjort dig rigtig umage og øvet dig meget forud for din teoriprøve. Det er tydeligt, at det er vigtigt for dig at bestå og at det altså skyldes de problemer, du beskriver omkring fokus og koncentration, og IKKE fordi du ikke gør dig umage eller forbereder dig! Jeg synes, at det er rigtig flot, at du gør en sådan indsats, på trods af, at jeg ud fra dit brev kan fornemme, at det ikke bare er lige til altid.
Selvom det måske ikke altid føles sådan, vil jeg bare fortælle dig, at det er okay at tage den tid, det tager. Det er okay, hvis det går lidt langsommere, eller hvis du måske har brug for flere forsøg. Mange har det på samme måde! Faktisk er det langt fra alle, der bare flyver igennem en teoriprøve.
Kan du dele dine bekymringer med andre?
Uden at kende dit forhold til dine forældre, kunne det måske være en idé at drøfte dine tanker omkring de udfordringer, du så fint beskriver, i dit brev?
Måske de kan støtte dig lidt undervejs gennem kørekortet og hjælpe dig med at forberede dig til prøverne, så du ikke skal stå med det helt alene.
Det kan også være, at der er andre, du er tættere med end dine forældre. Når noget fylder meget i ens hoved, så kan det i hvert fald være en rigtig god idé at dele det med andre. Også selvom de måske ikke har en specifik løsning, men bare det, at de kan støtte dig undervejs i processen, forestiller jeg mig kunne være godt for dig.
Som sagt, er der ingen skam i ikke at bestå sin teori- eller køreprøve i første forsøg. Vi lærer alle forskelligt og det gør ikke noget, at man engang i mellem har brug for et par forsøg mere. Det er helt okay at tage det i dit tempo, selvom jeg også godt ved, at der også er noget økonomi i det.
Jeg tænker, at dette kan være endnu en grund til, at du ikke skal stå med det selv. Det kan være, at du har mod på at fortælle din kørelærer omkring de udfordringer, du har beskrevet her i brevet, hvis du føler dig tryg ved vedkommende. Selvom kravene til at bestå vil være det samme, kan det måske være en hjælp for dig, både under køretimerne og til teorien, at din kørelærer ved, hvilke udfordringer du engang i mellem slås med.
Uden at kende nærmere til din situation i forhold til, om du er nødt til at tage kørekortet, så du kan transportere dig selv til job, uddannelse eller andet, så skal du – såfremt dette ikke er tilfældet – i sidste ende kun tage kørekortet for din egen skyld.
Det kan være, at der er en mulighed, at du kan udskyde resten af kørekortet til efter du har været til læge/psykiater igen og er opstartet behandling? Det er altid en mulighed, selvom du er nået langt allerede.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar. Du er til hver en tid velkommen til at skrive igen eller ringe til BørneTelefonen på 166111.
Bedste hilsner
BørneTelefonen