Brev
Er jeg dum eller er det bare adhd
Hej BørneTelefonen
Jeg ved godt det her brev måske er lidt usædvanligt men det er noget der har gået mig på
Jeg er en pige på 16 og har altid haft det svært i skolen og for ikke så lang tid siden blev jeg udredet for adhd som jeg sagde har jeg altid haft det svært i skolen som der har resulteret i at jeg har været meget hjemme og faktisk er helt ude af skole systemet lige nu og det har jeg været i noget tid går stadig et sted men vi har ingen faglige fag eller eksamener
Jeg syntes for det meste det er fedt fordi jeg har haft det så svært med dansk og matematik men kan godt mærke når jeg snakker med folk på min alder at jeg er faldet bagud fagligt
Altså det er vildt længe siden jeg har lavet matematik eller skrevet en opgave.
Ikke kun det også bare General viden om verdenen og historie som jeg aldrig har hørt om eller kan huske jeg har haft om
Som meget af Danmarks historien
Eller bare første og anden verdenskrig
Ting som religion og viden om andre lande har jeg næsten ingen viden om hvilket for mig til at føle mig mega dum og uintelligente
Kan mærke hvordan at jeg falder mega bagud især når jeg ligepludselig skal bruge min matematik eller hvis jeg fx skal spille quitz spil med min familie
Burde nok også sige jeg har en rigtig dårlig arbejds hukommelsen som betyder jeg skal hører tingene mange mange mange gange før de har sat sig fast hvilket er mega frustrerende
Lige for tiden har jeg bare følt mig som den dummeste skabninger på jorden og vil virkelig gerne vide og lærer en masse men også selvom jeg har læst om det og set en time lang dokumentar om det ville jeg ikke kunne fortælle en anden person om det fordi det ville allerede være væk
Har også virkelig svært ved at forklare og uddybe ting har jeg lagt mærke til hvilket er mega pinligt hvis jeg har brugt lang tid på at lærer det
16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 16.
Hvor er det godt, at du skriver til os her, da det altid er godt at få et råd eller en vejledning i noget man går og tumler med.
Der er heller ikke nogle spørgsmål der er dumme eller forkert og det er fint, at du spørger.
Jeg synes du er god til at formulere dig og reflektere over dig selv og din situation. Du ved meget om, hvad du ikke ved noget om.
Poul Krebs synger i en af sine sange “man er klog når man ved, hvad man ikke ved noget om”.
Jeg vil også sige til dig, at det er godt at du er blevet udredt, for så ved man hvad man har at arbejde med og kan handle ud fra det.
Jeg har ikke indtryk af, at du er dum, men du føler måske bare, at du skal vide mere end du gør. Men det du kan gøre er at læse.
Man kan låne mange spændende bøger om de emner, du siger, du ikke ved noget om. Du behøver ikke at lægge ud med de sværeste bøger til at starte med. Der findes også bøger for børn og unge, om verdenskrige, Danmarkshistorie, religion og andre emner du kunne finde spændende.
De fleste ved godt hvor deres styrker og svagheder er og din svaghed er måske matematik, men lur mig om ikke der er noget du er god til.  Jeg tænker også, at du et eller andet sted har en nysgerrighed, der gør, at du gerne vil vide noget om det, du nævner.
Desuden vil jeg siger, at du trods alt kun er 16 år og man kan ikke vide alt i din alder. Det kan tage mange år at tilegne sig viden.
Den viden kunne du hente i bøger fra biblioteket. Og det gode ved biblioteket er, at du kan låne alle de bøger du orker og hvis den ene bog ikke var spændende nok, låner du bare en anden.
Det med at huske kan man træne og jo mere du læser om det samme emne jo mere sætter det sig fast.  Du kan også se film om de forskellige emner.  Der er for eksempel flere film  om Danmarkshistorie.
Hvis du er skoletræt kunne et år på efterskole måske være noget for dig. Mange unge blomstre op og finder styrker frem i sig selv, som de ikke vidste de havde, før de kom på efterskole. Der finde jo efterskoler, hvor de arbejder med forskellige emner. Nogen har idræt, andre har musik og teater og nogle har noget helt tredje.  på den her hjemmeside kan du finde oplysninger om de forskellige efterskoler i Danmark    https://www.efterskolerne.dk/ .
Igen vil jeg siger til dig… Du er ikke dum! Hvis du var dum, kunne du ikke reflektere så meget over alt det, du gør.
Men hvis du vil tilegne dig viden skal du selvfølgelig arbejde lidt for det, sådan er det med alt man gerne vil være god til. Man skal øve sig og for dig, skal du øve dig i at læse nogle bøger og øve dig i at huske. Vær tålmodig og sig til dig selv, at du godt kan, det tager måske bare lidt længere tid for dig end for andre og det er fint nok.
Håber at mit svar har givet dig lyst og mod på, at give dig i kast med at undersøge, hvad der kunne være godt for dig.
De kærligst hilsner fra Børnetelefonen.