Brev
Jeg har det ikke godt
Kære børne telefon
Jeg er en pige på 15 år som lige er startet i 9. Klasse.
Jeg har det ikke godt. Jeg føler hverken at jeg kan være sammen med min familie eller mine venner, og jeg føler generelt at hvis jeg fortæller mine forældre omkring hvordan jeg har det bliver de sure på mig.
Min mor slår mig selvfølgelig ikke, men jeg har oftest en følelse af at efter vi har været lidt op at skændes kommer hun og massere mig på skuldrene hvor hun trykker rigtig hårdt, selvom hun gør det kærligt føles det som om at alt hendes frustration og aggression på mig kommer ud.
Det går virkelig ondt inden i.
Jeg føler også at mine venner bare synes at jeg skal tage mig sammen og at det er min egen skyld at jeg falder udenfor. Det gør at jeg bliver enormt frustreret og vred på dem (men det holder jeg for mig selv)
Jeg har oftest drømme hvor jeg slår mine venner af ren vrede, så jeg vågner op næste dag med tandpine fordi jeg har klemt mine tænder så meget sammen og det er virkelig ikke rart.
Jeg bliver enormt bange for mig selv på grund af den vrede jeg har inden i mig. Det er især en følelse af at være Palle alene i verden på den måde at ingen forstår mig eller er på min side.
Det er så frustrerende.
Jeg har generelt også svært ved at finde mening i tingene. Jeg føler mig så grim og tyk mens alle mine vininder kommer i skole med deres store guldøreringe og solbrune hud.
Jeg vil ikke i skole mere.
Jeg føler mig så stresset og på samme tid så død inden i. Jeg får heller ikke menstruation længere. Så jeg føler mig så usund og i ubalance.
Jeg vil bare gerne ud af skolen.
For jeg ved at hvis jeg søger hjælp fra skolen og en psykolog, kommer de bare til at benytte sig af underlige trivsels metoder og jeg kommer ikke til at blive taget seriøst som et menneske men bare en teenager pige som har det svært ligesom alle andre teenagepiger.
Jeg græder mindst 5 gange om dagen, både inden og efter skole, og nogen gange låser jeg mig også inde på skolens toilet og græder.
Jeg føler mig så ynkelig. Jeg vil ikke leve sådan her. Jeg vil være glad. Jeg vil hvile i mig selv. Jeg vil ikke være så sur og vred hele tiden.
Der er så meget mere jeg ville forklare men det hele er så forvirrende at forklare fordi der er en hel baggrund historie.
Men jeg håber at noget af det gav mening.
De bedste hilsner fra mig
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig
Når jeg læser dit brev, kan jeg godt se at du ikke har det ret nemt lige nu.
Du bliver bange for dig selv og den vrede du føler indeni. Du er ulykkelig, føler dig ved siden af og har svært ved at finde mening i det hele.
Din krop fortæller dig, at du har brug for hjælp.
Du sover dårligt om natten og har både fysiske og mentale symptomer på ikke at have det godt.
Samtidig har du så mange ønsker for dig selv, og du drømmer om at slippe vreden, for til gengæld at føle dig glad.
Bag sådanne ønsker er der ofte også et håb. Det håb mærker jeg også hos dig.
Du er god til at beskrive alvoren i dit liv – og du har beskrevet den til mange før mig. Det kan jeg tydeligt se – og hvor er det godt gået.
I det håb du bærer, om at blive glad, tror jeg også du finder den styrke, der så tydeligt giver dig mod på at fortsætte og ikke give op.
Men hver gang du møder manglende forståelse, så dukker håbløsheden op. Det forstår jeg. Det er er ikke nemt at bevarer håbet for forandring, når man føler man skal kæmpe alene om at blive hørt.
Jeg ved godt, at det ikke er et menneske, der lytter her og nu. Men jeg får lyst til at vise dig denne hjemmeside, hvor der er meget god viden og fine råd til de tunge følelser, du har. Måske den også kan hjælpe dig?
Dine venner
Du oplever at dine venner ikke forstår dig. Deres forsøg på at hjælpe dig bliver i stedet til: “glem det og kom videre”. Måske fordi de ikke selv mærker den alvor du mærker? Jeg kan godt forstå det gør dig vred og ked af det.
Måske de ikke har samme baggrundshistorie som dig og derfor ser de ikke, at det gør ondt. Sådan kan det godt være nogle gange og det kan føles rigtig svært.
Jeg synes at det er flot at du tager dig selv seriøst, og lader sig være ked af den baggrundhistorie som klart har såret dig. Men din vrede stresser dig også.
At stå ved din sorg, vil nok gøre det nemmere for dig at komme dig over den, og finde frem til vejen i at få det bedre. Og den vej kender du. For du fortsætter med at bede om hjælp, selv når du ikke ser andre forstår.
Du rækker ud
Du har prøvet at tale med dine forældre om hvordan du har det, men i stedet oplever du, at de bliver sure på dig.
Jeg bliver bekymret over, at du har den oplevelse, for det er så flot af dig at du prøver at gøre noget for at få det bedre.
Det lyder som om, at der er noget i jeres relation, der har gjort dig utryg ved hende. Noget, der har gjort, at du ikke stoler på, at hun masserer dig med en god intention.
I nogle familier opstår der en sådan utryg stemning. Nogle gange på grund af store kriser er konflikter, andre gange som en reaktion på, at det simpelthen er rigtig svært at tale sammen.
Jeg ved ikke, hvorfor du har den oplevelse. Der er jo meget jeg ikke ved. Men jeg ved, at dine forældre har ansvaret for dig og skal passe godt på dig. Og det betyder faktisk, at de skal lytte til dig og behandle dig med respekt.
Når du oplever, at de ikke lytter eller forstår alvoren, tænker jeg, at vi kan se på nogle muligheder sammen.
Hjælp til samtale
Tror du det ville hjælpe noget, hvis du greb det anderledes an, når du forsøger at forklare dine forældre, hvordan du har det?
En måde kunne være at vise dem brevet du har skrevet til os, for her forklarer du dig virkelig flot og tydeligt.
Nogle gange er det også lettere for forældre at forstå alvoren, når de ser, at andre voksne har hjulpet deres børn. Det er måske lidt fjollet, at det er nødvendigt, men som forældre er det ikke alt man lægger mærke til – heller ikke det som du måske synes er helt åbenlyst.
Når din mor masserer dig
Jeg tænker over det med, at du føler, at din mor er kærlig, men samtidig vred når hun masserer dine skuldre efter I haft små skænderier. Jeg kan ikke lade være med at tænke på om der kan ligge noget andet bag din mors opførsel.
Jeg kan ikke helt fornemme om hun siger noget eller om hun bare masserer dig. Men hvis hun er tavs, giver det mig også lidt en idé om, at hun måske slet ikke ved, hvad hun skal sige.
Du er jo tydeligvis rigtig god til at italesætte dine følelser og det er du måske også blevet, fordi du var nødt til at tydeliggøre, hvad du mener, for at blive taget alvorligt. Men måske er din mor simpelthen slet ikke lige så god til det som dig?
Der er jo så meget jeg ikke ved. Men jeg får bare en fornemmelse af, at du er rigtig stærk i at mærke efter og fortælle andre, hvordan du har. Det er bestemt ikke alle, der er ligesådan.
Kan du ganske enkelt bare spørge hende, hvad hun tænker?
Kunne det være en idé, at du sagde det lige ud. Fortalte hende, hvordan det mærkes, når I taler om dig?
Du kan også fortælle hende, at din menstruation er stoppet. Det tænker jeg nemlig er ret alvorligt og det burde fortælle hende, at hun skal lytte til dig.
Vi har også lavet en guide som du kan bruge, hvis du synes det er svært at sige højt. Den finder du her.
Du afslutter dit brev med at skrive, at der er så meget mere du gerne vil forklare.
Det hele er så forvirrende, for der er hel baggrundshistorie om hvorfor du er ked af det. Derfor taler mine råd måske også lidt forbi, hvis der er sket nogle ting i din familie, jeg ikke kender til.
Jeg vil anbefale dig at ringe til BørneTelefonen og fortælle hele omfanget af din historie på 116111. For jeg vil understrege, at jeg også bliver bekymret, når jeg mærker den utryghed og manglende tillid du har til dine forældre.
Vi sidder et helt hold af rådgivere klar. Både nat og dag lytter vi og har tid til at snakke. Det er gratis og du vil være 100% anonym når du ringer.
Du overvejer også om du kan søge hjælp ved at tale med en psykolog eller en fra skolen.
Du er bekymret over ikke at blive taget seriøst som et menneske. Du har måske tidligere oplevet, at de brugte metoder, der ikke virkede?
Jeg kan ikke garantere, at du vil have en anden oplevelse, men jeg mærker at du er udkørt og hæmmet af mange ting. Derfor tænker jeg også, at det er vigtigt, at du møder nogen, der tager dig alvorligt.
På BørneTelefonen 116111, vil vi gerne høre hele din historie og vi kan fortælle dig en masse om dine rettigheder og muligheder for hjælp, hvis du ringer. Men det tror – og håber jeg også, at din læge, din skoles psykolog eller din kommunes PPR-psykolog vil.
Du mulighed for selv at kontakte psykologen på din skole, som ofte har et kontor med faste dage og tider, for hvornår de er på skolen.
Der er også flere måder du kan komme i kontakt med en psykolog i pædagogisk psykologisk rådgivning (PPR) i din kommune. Du kan blive henvist via din skole, men dine forældre skal også skrive under på henvisningen.
Det ved jeg ikke om du allerede har forsøgt? Hvis ikke kunne det være, at du skulle lytte til det håb en gang mere og tage chancen. Som du her kan se, så er der mange at tage fat i.
Nogle gange kræver det den rigtige fagperson, før vi ser, at der faktisk er mulighed for, at tingene kan ændres.
Sådan håber jeg også, at det var at skrive med mig. Så hvis det andet ikke føles rigtigt, kunne et opkald til BørneTelefonen måske være et andet sted at starte?
Jeg håber at mit svar her kunne hjælpe dine tanker lidt på vej.
Du har så meget styrke og håb, og derfor tror jeg også på at du kan få det bedre. Jeg håber og tror på, at det kan blive vejen til, at du bliver glad igen, så du kan hvile mere i dig selv, og ikke længere skal føle dig så vred og sur hele tiden.
Jeg tror på dig, og at du kan åbne dig endnu mere op og få fortalt du har det har på dit hjerte.
Kærligst fra BørneTelefonen.
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.