Brev
Familie
Hej jeg er en pige på 14
Jeg har det svært i min familie fordi at ligemeget hvad så skændtes vi hele tiden i min familie.
Det sker tit hvis vi snakker om noget ved aftensbordet det kan være alt fra skole til weekend planer.
Det ender altid med at mig eller min lillebror græder min mor der er irreteret på min far og min far der hele tiden hæver stemmen eller råber af mig.
Det sker nærmest dagligt hvad kan jeg gøre?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.
Hej pige på 14 år
Hvor er det godt at du skriver herind, for jeg kan høre at det er svært, og det lyder til at det er noget der går dig meget på. Det kan jeg virkelig godt forstå, og jeg vil gøre alt hvad jeg kan for at hjælpe dig.
I dit brev kan jeg læse at det er noget der sker næsten hver dag, og at det både er dig og din lillebror der bliver kede af det.
Det må virkelig ikke være særlig rart, og det er vigtigt at man føler sig tryg og har det godt derhjemme. Du og din bror har faktisk ret til ikke at føle jer utrygge i jeres hjem hver eneste dag.
Har du snakket med din bror om hvordan han har det når jeres forældre skændes? Måske kunne det hjælpe at i snakkede sammen om jeres følelser og tanker omkring det. Det kan være at han har lige så meget brug for at snakke med dig, som du kan have brug for at snakke med ham, hvad tænker du om det?
Jeg tror at det vil være en god idé, hvis du får fortalt dine forældre hvordan du har det med at de skændes. Du kunne måske prøve at skrive et brev til dem, da det kan være nemmere at få sine følelser og tanker ned på papir, så de kan læse det. Dig og din bror kunne eventuelt skrive et brev sammen, hvis I har mod på det? Tænker du at dine forældre ville være interesserede i at læse et brev fra dig og/eller din bror, hvor I fortæller hvordan I har det?
Du har allerede vist at at du er modig og stærk ved at skrive herind, og nogle gange kan det hjælpe at snakke med nogle andre voksne om hvordan du går og har det. Det kan være en lærer, en bedste forældre eller en nabo? Har du en person du kommer I tanke om, som du føler dig tryg ved? Hvis du fortæller dem om hvordan du har det derhjemme og beder om hjælp, er det måske nemmere for dig, så du ikke står med det hele selv.
Du må altid skrive ind til BørneTelefonen igen, hvis du har brug for det, Hvis du har brug for en at snakke med, kan du også ringe til BørneTelefonen på tlf: 116111
Og så vil jeg bare sige at du er en stærk pige, som har vist meget mod ved at skrive ind til os. Det er flot at du spørger om hjælp, og jeg kan mærke at du gerne vil have at din familie har det godt.
Jeg håber at du kunne bruge mine råd til noget
Mange knus og kram
BørneTelefonen