Brev
Stress
Hej BørneTelefonen,
jeg er en pige på 16 og har virkelig brug for jeres hjælp.
Jeg har ønsket mig en hund hele mit liv og det gør jeg stadig, og min mor hun ved det godt, og måske kunne det godt blive til noget, men det der bekymre mig allermest er nok, hvis vi endelig får hund, er jeg bange for jeg bliver alt for stresset og tør ikke og sige det til min mor, så er jeg nok bekymret for at hvis jeg fortæller det at, vi er nødt til og give hunden væk.
Håber I vil hjælpe ?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Tak for dit ærlige brev til BørneTelefonen.
Hvor er det godt du skriver herind, når du bekymrer dig for, at du vil blive stresset, hvis I skal have en hund. Selvom det er et stort ønske for dig! Det er godt du mærker efter.
Når jeg læser dit brev, så fornemmer jeg, at du føler dig splittet mellem nogle forskellige følelser. På den ene side vil du rigtig gerne have en hund, men på den anden side, er du bange for, at det vil gøre dig stresset. Jeg håber at jeg har forstået det rigtigt.
Jeg tror det er meget naturligt, at vi mennesker kan have splittede følelser.
At ønske sig noget brændende, som fx et kæledyr, kan være drevet af en idé eller en drøm om, hvordan det ville forbedre ens hverdag, eller den glæde det ville kunne bringe. Men når man tænker nærmere over det, dukker bekymringer og frygt måske op – for hvad nu hvis virkeligheden ikke stemmer overens med drømmen? Eller hvis der er uforudsete problemer forbundet med det?
Hvis du har det sådan, så tror jeg det er en god ide, at du taler med din mor om dine splittede følelser. Måske kan hun også godt forstå, at det er svært, når man ønsker sig et dyr at elske, men samtidig mærker, at det er lidt stressende.
Du kan måske prøve at fortælle hende, hvad du er nervøs for.
Er det de daglige gåture?
For så kan det måske hjælpe, hvis I lavede nogle planer for ugen, så du ved, hvornår turene skal gås, hvor du skal gå hen, og måske også, hvad I gør, hvis du pludselig er forhindret. Fx hvis du har en aftale, skal på ferie eller noget helt tredje.
Måske handler det om det med at huske mad og vand?
Jeg spørger fordi andre børn nogle gange skriver, at de er meget nervøse for at glemme at passe godt på deres dyr, fordi der jo ofte sker mange andre ting i et ungdomsliv. Men hvis man fx har ansvaret for at fodre sin hund, kan man stille en daglig alarm, som husker en på det.
Måske handler stressen om noget større – måske om alt det, der hører med, når man får ansvar for et dyr?
Som sagt, så ved jeg, at der kan være meget andet at tænke på og lave, når man er 16 år og lever et ungdomsliv. Derfor er det også helt forståeligt, hvis du stresser lidt over det store ansvar, når der måske også er andre ting, du gerne vil bruge din tid på.
Jeg ved jo slet ikke om det er sådan, du har det. Men det er helt okay, hvis det er.
Jeg får sådan lyst til at fortælle dig, at man godt kan ønske sig en hund i rigtig lang tid og når det så endelig er tid til at få den, kan man blive helt i tvivl om det overhovedet er en god ide. Måske kan man mærke, at det ikke skal være nu. Forstår du mon, hvad jeg mener?
Jeg prøver egentlig bare at sige, at din drøm om en hund ikke behøver at være slukket for altid, hvis du kan mærke at stressen ville være for stor lige nu. For selvfølgelig er det en stor beslutning, og derfor er det også rigtig sejt, at du tænker dig godt om og reagerer på den frygt du bærer rundt på lige nu.
Uden overhovedet at kende din mor, kunne jeg forestille mig, at hun også ville være ret stolt over dig, hvis hun vidste, at du gør dig de her tanker. Det viser jo netop, at du er et meget ansvarligt menneske, der tænker sig godt om. Det er så sejt!
Prøv at skriv det ned
Jeg ved fra andre unge, som skriver herind, at det kan hjælpe rigtig meget, når man får skrevet ens tanker ned. Lidt ligesom du har gjort i dit brev til BørneTelefonen.
Inden snakken med din mor, kan du måske prøve at skrive ned, hvad du er nervøs for. Og skrive nogle løsningsforslag. Hvad tænker du mon om det?
Du kan også få hjælp til samtalen på BørneTelefonens hjemmeside. Prøv at se her.
Hvis det er svært at sige højt, kan du altid øve dig hos os
Du kan altid ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du gerne vil øve dig på nogle andre voksne først. Vi kan også hjælpe dig at tale om nogle gode løsninger.
Vi vil rigtig gerne hjælpe dig! Vi har åbent dag og nat!
Jeg håber virkelig at du kan bruge mit svar. Husk at du gør det helt rigtige, når du åbner op for dine forskellige følelser. Det er en styrke du kan bruge resten af livet.
Kærlig hilsen BørneTelefonen