Brev
Hjælp!!
Jeg er tit uvenner med min bonusmor, fordi mine forældre er skilt, jeg har brug for hjælp, jeg kan ikke lide hende.
Jeg bor hos min far (og min bonusmor) fordi jeg har haft det svært hjemme ved min mor.
Hver gang vi bliver uvenner, bruger hun den her replik: Det er ikke som hjemme ved din mor hvor du kunne gøre hvad du vil.
<Det er pisse irriterende og så siger jeg noget flabet til hende også hjælper min far mig aldrig.
Han elsker hende bare så meget at han glemmer mig, han vil bare ik hjælpe mig. Han sætter aldrig mig i forsvar, fordi så truer min bonusmor min far med at blive skilt. 🙁
Jeg ville bare ønske at de ikke havde fundet hindanden.
Hvad skal jeg gøre?
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 15 år,
Når jeg læser dit brev, får jeg på fornemmelsen, at det er svært at være dig for tiden. Du har haft det svært hjemme hos din mor, og nu bor du hos din far og bonusmor, hvor der er konflikter med din bonusmor og du føler ikke, at din far støtter dig. Det lyder som om, at du mangler at føle dig tryg derhjemme. Og føle at du bliver lyttet til. Det er godt, at du kan mærke, at du har brug for hjælp og at du skriver herind.
Det er helt naturligt, at man har lidt flere skænderier og diskussioner derhjemme, når man er i din alder. Der sker mange forandringer i ens liv og man skal øve sig i, at være selvstændig og træffe beslutninger. Det er ikke fordi, at der er noget i vejen med at være i din alder. Men fordi, at man bliver mere selvstændig og får flere meninger, så har man måske flere diskussioner med de voksne.
Men det er ikke meningen, at man skal blive talt grimt til, som det lyder som om, at du indimellem gør af din bonusmor. Det er heller ikke okay, at hun truer dig med skilsmisse. Du har haft det svært hos din mor og derfor kan jeg forestille mig, at du har brug for lidt ekstra støtte og omsorg derhjemme.
Din far har et ansvar for, at du får omsorg og tryghed. Det er hans vigtigste opgave, at lytte til dig og dine behov. Så når der er konflikter mellem dig og din bonusmor, så har han også et ansvar for at deltage, for at kunne forstå hvad der sker, og hjælpe med løsninger. Det er ikke altid, at det bliver sådan, som man som barn gerne vil have det. Men han har ansvaret for at lytte og give dig nogle forklaringer, hvis det ikke er som du ønsker.  Det er vigtigt, at der bliver lyttet til, hvordan du har det. Derfor skal din far vide, hvad det gør ved dig, at have de her konflikter derhjemme.
Jeg får på fornemmelsen, at du ikke føler, at din far lytter til dig og ser, at du har det svært og hvorfor du har det svært. Er det rigtigt forstået? Kunne du forestille dig, at tage en snak med ham, hvor I f.eks. går en tur? Og her fortælle ham, hvordan det er at være dig. Hvis han synes, at det er svært at ændre på det, så kan han ringe til vores ForældreTelefon, hvor der sidder rådgivere og taler med forældre. For nogle gange, kan det svært for de voksne, at finde ud af hvordan de bedst hjælper deres børn. Han kan læse mere om ForældreTelefonen her:https://bornsvilkar.dk/radgivning/foraeldretelefonen/foraeldretelefonen
Hvis det er svært at fortælle til din far alene, så kan du fortælle det til en anden voksen først. Én der kan hjælpe med at fortælle din far, hvad det gør ved dig at have konflikter med din bonusmor. Måske er der en lærer, som du kunne være tryg ved? Det kan også være en voksen i familien. Måske kan du vise brevet her, til den person du gerne vil fortælle det til. Du beskriver nemlig rigtig fint, hvordan du har det.
​Når ens forældre bliver skilt og får nye kæreste, så er det ikke altid nemt. Der kommer en ny person ind i ens liv og det forandrer ofte tingene. Nogle gange går der noget tid, før man får en god relation. Det kan også være, at relationen aldrig bliver helt god. Men din far vil altid være din ​far. Og han skal være din støtte, når der kommer nye mennesker ind i familien. Derfor er det vigtigt, at han ved, hvordan du har det.
​Hvis du ikke føler, at svaret her har hjulpet og du trænger til nogle andre råd, end dem jeg har givet dig her, så er du altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på telefon, chat eller sms. Du har taget et stort skridt ved at skrive herind og jeg håber, at tingene bliver bedre i din familie. Det fortjener du!
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen