Brev
Min mors nye kæreste?
Dit brev er anonymiseret og redigeret af redaktionen. Rådgiveren har læst hele dit brev.
Hejsa brevkasse.
Jeg er en pige på 15 år.
For  nogle år siden døde min far af kræft. Det var enormt hårdt. Har aldrig oplevet noget hårdere, men da han sygdoms forløb var en lang proces, havde vi bearbejdet det meste af det.
Jeg savner stadig min far rigtig meget, den dag i dag. Og derfor frustrere det mig meget, at hun er begyndt at gå på dates for at møde hendes “nye kærlighed”.
Hun er blevet rigtig glad for en, og han er begyndt at tage mere og mere af hendes tid. Jeg har aldrig mødt ham, for de mødes altid hjemme hos ham- heldigvis, ville ikke vide, hvad jeg skulle gøre eller sige, hvis der pludselig stod en fremmed mand i mit hjem. Men han bor i samme by som os, så de tit sammen om aften.
Det sket nogengange jeg så også er helt alene hjemme. Da min storebror og søster laver andre ting. Det ikke et problem som sådan at jeg alene hjemme, men jeg tænker bare meget mere over, at hun er sammen med en der ikke er min far og hvad hun mon laver med en anden mand.
Jeg spørg ofte, hvem hun skriver med, hvor hun svare hans navn og jeg så siger: “nå”
Hvor min mor så siger: “jamen er du ikke glad på mine vegne?” Det svare jeg aldrig rigtig på.
Er det forkert af mig, jeg ikke helt er det?
Jeg synes bare tanken om at hun finder en anden end min far, er enormt hårdt. Tanken om, at der kommer en fremmed mand ind i mit hjem og min familie og overtager en rolle, der ikke helt tilhøre ham eller som jeg i hvertfald ikke vil ha tilhører andre end min far.
Min mor har trods alt været meget igennem og skal vel også et eller andet sted af lov til at finde kærligheden. Men jeg er jo bare stadig ikke glad på hendes vegne, jeg vil ha det skal være min far?
Føler mig forkert på den, selv bare når jeg skriver her ind og spørg om jeg forkert på den.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Det gør mig rigtig ondt at høre, du har mistet din far.
Lad mig slå fast med det samme. Der er intet forkert i, hvordan du har det.
Jeg kan virkelig godt forstå, at det er rigtig svært for dig at være i. Selvfølgelig savner du din far stadigvæk. Det kommer du nok til at gøre resten af dit liv.
Til gengæld vil du opleve, at savnet ændrer sig og kommer til at fylde mindre med årene, uden at det forsvinder. Det er fordi, du heldigvis også kommer til at få andre gode ting i dit liv, som vil optage pladsen.
Nu skriver jeg to ting til dig:
Den første ting handler om at forklare, hvorfor det er rigtig godt, at din mor finder en mand, som hun kan være sammen med. Den anden del bliver om, hvordan det er helt okay, at det har du det dårligt med.
I forhold til din mor.
Jeg er helt sikker på, at din mor også savner din far. Hun vil også savne ham resten af sit liv. Særligt fordi han var jeres far og den bedste at dele de gode glæder med over jer tre børn.
Jeg gætter ligeledes på at rigtig mange er glade på din mors vegne over, at hun har fundet en ny mand. Det vil vi voksne oftest sige og mene, fordi det kan være virkelig rart at have en voksen at dele tiden med.
Jeg kender ikke din mor, og alligevel tænker jeg, det er godt, der er en mand, som elsker hende og er god ved hende.
I forhold til dig
Jeg kan så godt forstå dig. Det lyder rigtig svært, at din mor er ved at få en helt anden mand ind i sit /jeres liv.
Du skriver, at din mor et eller andet sted skal have lov til at finde kærligheden. Du vil bare have, at det skal være din far. Det helt store problem og kæmpe sorg er desværre, at I har mistet din far. Og nu kan det virke som om, han kan blive erstattet og overtage din fars rolle. Det kan en anden mand aldrig gøre!
Ingen kan tage din fars plads eller rolle.
En ny mand skal have en anden rolle – mors kæreste eller hvad han nu hedder. Og så vil du opleve, at en ny mand tager nogle af de opgaver, som din far havde. Eller gør nogle ting anderledes, det kan både være på den forkerte måde eller endda en bedre måde.
Det er okay at blive ked af det og måske frustreret over, hvordan din mor reagerer på det.
Hvis du har en god veninde/ven eller en voksen, som du er helt tryg ved. Så kan du bruge dem til at komme af med disse tanker.
Det hjælper at sige tingene højt, det er som om, når de bliver sagt ud i luften, så opløses de lidt nemmere og føles mindre svære at bære.
Samtidig synes jeg, at du skal tale med din mor og måske dine søskende om situationen. Hvad vil I fire gerne holde fast i som jeres eget og til minde om jeres far.
Alle børn som oplever, at deres mor eller far får en ny kæreste, har brug for at have alenetid som den familie, der var inden den nye kæreste kom ind i billedet.
Det kan være I laver nogle traditioner i løbet af året, som er helt specielle for jer.
Måske kan du tale med din mor om, hvordan du har det. Du kan sige til hende, at du ønsker at være glad på hendes vegne og godt ved, at det fortjener hun, imens du på den anden side har det rigtig svært med det.
Måske fordi du kan være bekymret for, at hun/I kommer til at glemme din far.
Der er intet forkert, det er helt normalt at du føler, som du gør. Selvfølgelig er det slet ikke sjovt, at din mor er ved at blive glad for en anden mand, imens du bare vil have din far.
Det gode er, at du har skrevet herind, så du ikke sidder alene med dine tanker om det.
Du må altid skrive igen, du kan også ringe til BørneTelefonen 116 111, hvis du har brug for at tale om det.
Med ønske om – du får en god snak med din mor og dine søskende, så I sammen finder en god plads til at huske jeres far.
BørneTelefonen
Flere gode råd om Sorgen ved at miste
Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.
Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?
Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.
Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?