Brev
Ked af det
Hej
Jeg er en dreng på 13 år og mine forældre er lige blevet skilt. Og jeg har det rigtig svært med at flytte frem og tilbage.
Jeg vil gerne bo mere hos min mor men det vil min far ikke have. Og det gør mig rigtig ked af det og vred.
Og jeg kan kun snakke med min mor om det. Jeg kan ikke snakke med min far fordi han bliver ked af det og det kan jeg ikke lide.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for jeg kan ikke holde ud at være så frustreret og ked af det hele tiden.
Hvad skal jeg gøre for at få lov til at bo mest hos min mor?
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej Dreng på 13.
Det er aldrig rart at skulle gøre nogen kede af det og slet ikke ens mor og far. Det er helt naturligt, at du ikke kan lide al den flytten frem og tilbage mellem dine forældre. Sådan er der rigtig mange børn der har det.
Det er super godt, at du kan snakke med din mor om det og det er mega sejt, at du har skrevet herind om hjælp. Godt gået.
Du skriver, at din far ikke vil have, at du bor flere dage hos din mor. Derfor synes jeg du skal lade din mor snakke med din far om, hvad det er du har lyst til og brug for. Det er de voksne, der skal tage ansvar for, at børn har det godt.
Børn har også nogle rettigheder, når ens forældre bliver skilt. For eksempel det der hedder initiativret. Du kan læse mere om dette i boxen ved siden af.
Du kan også foreslå din mor, hun ringer til vores Forældretelefon på 35 55 55 57, hvor hun kan få råd til, hvordan hun bedst støtter dig.
Du skal ikke stå i en situation, hvor det kan se ud som om, at du vælger mellem din mor og far. Det du giver udtryk for i dit brev, det er, at du har brug for at bo størstedelen af tiden hos din mor, fordi du ikke bryder dig om at flytte frem og tilbage hele tiden. Det er de voksnes ansvar at bestemme og finde en måde I kan være sammen på, så du også har det godt med det.
Du virker som en sød og betænksom dreng og jeg vil ønske dig alt mulig held og lykke fremover.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen.