Brev
Må jeg selv vælge hvor jeg vil bo?
Hej bb!
Jeg er en pige på 17 år der lige er startet på gymnasie. Min mor og far er skilt.
Min mor og far blev skilt for mange år siden og vi har altid haft en 10/4 ordning hvor jeg boede mest hos min mor. Sidste år var jeg på udveksling og i den tid ændrede min far og min lillebror ordningen så det nu er 9/5.
Dette har jeg ikke været med til at bestemme og jeg havde aldrig forestillet mig at jeg skulle være med til det.
Det viser sig så at det skulle jeg.
Jeg finder det utroligt frustrerende og surt, at jeg ikke selv har noget at skulle have sagt, og at min far ikke engang så meget som overvejede at snakke med mig om den beslutning.
Når det er sagt, så har jeg det også svært med at jeg i det hele taget skal være hos min far. Jeg har mest af alt bare lyst til at være hos min mor hele tiden som bor inde i byen. Det er tæt på hvor mine venner bor, tæt på min skole, alting er i cykel afstand, alle mine ting er hos min mor, alt mit tøj, makeup, bøger, skoleting, hårdprodukter, osv.
Jeg har det rigtig træls med at skulle pakke hele mit liv ned for at tage op til min far i fem dage når jeg har alting hos min mor.
Min mor mente dog ikke at det var nogen god ide bare at lade helt vær med at se min far, da han er meget temperamentsfuld og stædig. Hun sagde at jeg skulle snakke med ham om så at tage derop fredag og komme hjem igen mandag, men at denne her weekend skulle jeg prøve at være der onsdag til mandag.
Det har jeg så gjort den her weekend, men for mig at se har det været så besværligt og irriterende at bo så langt væk. Jeg skal tidligt op, jeg har kun det tøj jeg har pakket, jeg har glemt ting som jeg skulle bruge, jeg kan ikke have min cykel med nogen steder, jeg har ikke kunne vaske hår fordi der ikke er noget balsam, osv.
Også når jeg skulle til fest var det besværligt og jeg havde ikke noget pænt tøj at tage på fordi jeg ikke havde pakket til anledningen.
Jeg snakkede så med min far om at tage derop fredag og det purre nægtede han. Han sagde at han ikke ville acceptere mit valg og sagde at jeg ikke havde noget at skulle have sagt når jeg stadig var under 18.
Det fandt jeg utroligt frustrerende og jeg prøvede at forklare ham min situation, men han lyttede ikke og prøvede ikke at forstå. Han blev ved med at sige at jeg var forkælet, en møgunge, at jeg skulle være glad for at det var så kort tid som det var og ikke 7/7 istedet. Han sagde også at hvis jeg først kom op fredag, ville det alligevel ikke blive til noget, og at jeg så bare helt kunne lade vær med at komme, fordi det ville være så kort tid.
Jeg kan ikke forstå hvordan han kan tro at jeg gider være hos ham når han er sådan en nar. Jeg er 17 år og fylder 18 i april. Jeg går i gymnasiet og jeg har været et år i udlandet. Det kan ikke passe at jeg ikke selv må vælge hvor jeg vil bo. Det kan det simpelthen ikke.
Jeg har læst at man kan tage til sådan en samtale med Familieretshuset, men det har jeg ikke lyst til. Det virker latterligt når nu jeg er så gammel som jeg er.
Derudover er min far utroligt manupulerende og dominerende og jeg ved at han ville overtrumfe min mor bare fordi han er advokat og føler sig bedre end hende. Det magter jeg simpelthen ikke.
Kan jeg bare selv vælge? Eller skal jeg sidde til en anden samtale og gøre situationen endnu mere kompliceret?
Undskyld for det lange brev, men jeg er så irriteret og sur og ved ikke hvor jeg ellers skal spørge om hjælp.
Knus og kram den frustrerede pige
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17
Tak for dit brev, som slet ikke er for langt. Jeg kan sagtens forstå, at du er irriteret og sur. Som 17-årig er du lige om lidt voksen, og derfor virker det også på mig helt urimeligt, at der ikke bliver lyttet mere til dine behov. Du har haft modet til at konfrontere din far, og argumentere for dine synspunkter. Som du selv skriver, har du været et år i udlandet. Og det kan jeg forestille mig, har gjort dig mere selvstændig end mange andre på din alder.
Din far har ikke ret, når han fortæller dig, at du ikke har noget at skulle have sagt, når du er under 18. Afgørelsen om hvor du skal være, skal træffes ud fra dine behov (det vil sige, hvad der er bedst for dig). Alle børn og unge skal høres, og deres mening skal ses i forhold til alder og modenhed. Når du er 17 og mere moden end mange andre, skal din mening om hvor du skal være tillægges stor vægt. Det siger lovgivningen, og Familieretshuset følger den lov.
Som du selv har læst dig frem til, er det Familieretshuset, der træffer afgørelse i sager, hvor forældre ikke kan enes om samvær. Måske har du også læst dig frem til, at du kan bede Familieretshuset om at indkalde dine forældre til et møde omkring samvær? Denne mulighed kaldes ”Barnets initiativret”, og den kan du læse mere om her: Skilsmisse – rettigheder
Måske ønsker Familieretshuset også at se dig til et møde. Selvom du synes, det er lidt fjollet, når du er 17, vil jeg foreslå, at du gør det. For selvom du til april fylder 18, er det vigtigt, at der bliver fundet en løsning, du kan trives med indtil da. Du har mulighed for at få en bisidder med til sådan et møde. Bisidderen kan sikre, at du bliver hørt og at beslutningen bliver taget ud fra, hvad der er bedst for dig. Du kan læse mere om muligheden for at få en bisidder her: Bisidder fra BørneTelefonen
Jeg håber, at der findes en løsning, du også kan trives med. Hvis du får brug at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen