Brev
Vores bror stinker.
Brevet er anonymiseret af brevkasseredaktionen
Hej alle, vi er to piger.
Vi har det her problem, hvor vores bror stinker afsindigt meget. Vi ved ikke hvad vi skal gøre, for når vi fortæller ham det, bliver han bare sur.
Og når han bliver sur, går der LANG tid før han tilgiver en, han sender dræberblik, og siger alt muligt til os, han kunne også snildt finde på at slå os.
Vi ved virkelig ikke hvad vi skal gøre, det er så slemt, at han sveder på vores seng, og vores hovedpuder så vi får uren hud.
Med venlig hilsen, to piger med en stinkende bror.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.
Kære piger på 13 og 16,
Mange tak for jeres brev. Hvor er det godt i skriver herind når I ikke ved hvad I skal gøre.
I fortæller at jeres bror stinker. Og han lytter ikke når I siger noget, og bliver rigtig vred når I prøver at sige noget til ham. Jeg kan godt forstå at situationen virker svær for jer at løse. Jeg vil rigtig gerne hjælpe jer.
Jeres bror lugter og bliver vred
Jeg kan godt forstå, at det må være træls at bo med nogen, der lugter og ikke gør noget ved det. Og at han sveder på jeres hovedpuder, så I får uren hud. Jeg synes faktisk også det lyder lige så træls at han sender dræberblikke og også kan finde på at slå.
Nu ved jeg ikke, hvor gammel jeres bror er. Men i puberteten sker der mange forandringer i kroppen. En af dem er, at man sveder mere og kan lugte mere af sved.
Det er ikke altid nemt at lugte sig selv, og mange fortæller os, at de synes, de store forandringer i kroppen er svære. For det er ikke altid, at man selv ved, hvad man skal gøre ved det.
Måske mærker I også selv nogle forandringer i jeres kroppe, som I synes er lidt svære at håndtere. Det ved jeg ikke om I kan genkende?
Jeg synes det er rigtig godt, at I allerede har prøvet at sige det til ham.
Nu ved jeg ikke hvordan det foregik da I sagde det. Selvom I sikkert godt ved det, får jeg alligevel lyst til at fortælle jer, at det er meget vigtigt at sige sådan nogle ting med kærlighed og omsorg.
Det kan nemlig godt være meget sårbart og pinligt at få sådan en besked. Man kan næsten ikke gøre andet end at tage det personligt. Og måske gør det også ondt på ham, hvis han føler i er to mod én. Kan I følge mig i den tanke?
Jeg kunne nemlig godt forestille mig, at når han sender dræberblikke og siger alt muligt, er det faktisk et udtryk for, at han synes det er virkelig pinligt og at han er såret. Det ved jeg selvfølgelig ikke med sikkerhed. Men jeg tror bare, at mange ville have det sådan.
Han vil måske ikke vise det udadtil og på den måde ‘give jer ret’. Det er måske også derfor han ikke gør noget ved lugten. Giver det mon mening for jer?
Jeg har to idéer til, hvordan I kan forsøge at nå ind til ham, som jeg vil fortælle jer om her. Måske I kan bruge mine idéer.
Hvad kan I gøre?
Min første idé er at deler jeres oplevelser med jeres forældre. Jeg tænker nemlig at de også har et stort ansvar for at hjælpe jeres bror med hans hygiejne. Men også fordi de har en mere forældre-agtig rolle, hvor de kan hjælpe ham med nogle ting, som I ikke kan.
Det kunne fx være at købe en deodorant til ham.
Jeg ved ikke om I allerede har forsøgt at snakke med jeres forældre om det. Men jeg ville tænke, det var en god idé at prøve (igen). For det er faktisk deres ansvar at i alle tre har det godt derhjemme. Og det virker til, at der her er blevet en rigtig svær konflikt for jer alle. Kunne det være noget I havde lyst til?
Hvis I skal snakke med dem begge eller bare én af dem, er det vigtigt, at det er på et tidspunkt, hvor der er god tid til samtalen. Måske I kan gå eller køre en tur og snakke om det?
Jeg tænker også det er en god ide, at I så forbereder jer på, hvad I vil sige til dem, og hvad I kan bruge deres hjælp til.
Min anden idé er at I prøver at sige det til ham igen.
Det tænker jeg mest af alt er en god idé, hvis I tænker, I er gået skævt af hinanden sidst, og I måske godt kunne forsøge at sige det på en mere kærlig måde til ham.
Hvis I allerede har gjort det på en sød måde sidst, kan det godt være det ikke er en god idé at snakke med ham igen.
Men hvis I tænker det giver god mening at prøve igen, kunne det være en god idé at skrive et brev til ham.
Her på BørneTelefonen har vi en side om at fortælle noget svært. Der kan du få gode råd til den svære samtale. Der er også en guide til at skrive et brev.
Hvis I synes det er svært at finde ud af hvad I præcis skal skrive, kan I ringe ind til os på BørneTelefonen på 116111. Så kan vi sammen finde ud af hvad der skal stå.
Jeg håber I kan bruge mine idéer til noget. Jeg ved godt I sikkert selv har overvejet de to muligheder, og det nok derfor ikke er helt nyt for jer. Men jeg foreslår dem, da jeg tror på at det er vejen frem, for at få løst problemet derhjemme.
Hvis disse to løsninger af den ene eller anden grund ikke er noget I kan gøre, skal I endelig bare skrive igen eller ringe til os. Så kan vi finde en anden løsning på problemet. Det er tit også nemmere, hvis I kan fortælle os præcis, hvad I allerede har gjort.
Jeg ønsker jer held og lykke med det hele!
Kærlig hilsen BørneTelefonen