Brev
min mor laver sjov af min vægt/krop
idag kom min mor og jeg op og skændes og ligepludselig sagde hun at hun kunne se at jeg var tyk og iværtfald ikke spise mere.
jeg er 12 år og vejer 58kg.
jeg hader min krop allerede så det gjorde bare ondt at hun kritisere den.
jeg er egentlig ikke sådan særlig tyk og er nærmest på størelse med andre fra min klasse.
jeg vil bare høre om min vægt er normal som 12årig 159cm?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.
Kære pige på 12 år
Først og fremmest, tak fordi du har valgt at række ud til BørneTelefonen. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig med mit svar.
Jeg bliver bekymret for dig, når du skriver, at din mor taler sådan til dig om din vægt. Det er på ingen måde i orden og jeg vil understrege, at du har ret til at blive behandlet ordentligt af din forælder.
Du har ret til omsorg og tryghed derhjemme. Og det lyder slet ikke særlig trygt, at hun kan finde på at sige ting om din krop, når hun er sur. Jeg forstår godt, hvorfor det gjorde ondt.
Har du mod på at fortælle din mor, hvordan hendes ord rammer dig? Jeg kan godt forstå, hvis det er svært.
Nogle gange kan man være ekstra bange for at fortælle det, fordi man frygter, at de bare vil komme til at sige endnu værre ting, som man bliver endnu mere ked af. Måske ved du, hvad jeg mener?
Grunden til, at jeg alligevel spørger, om du kunne tale med hende, er fordi det er så vigtigt, at du ikke går og tror, at hendes ord er i orden. Derfor vil jeg også bare gerne fortælle dig, at du gerne må sige fra.
Jeg ved godt, at det ikke er nemt. Ens mor er jo både meget ældre og måske også rigtig god til at formulere sig, så det er svært at sige hende imod. Det ved jeg ikke om du kender?
Men alligevel, er det bare slet ikke okay, at hun fortæller dig, at du er tyk, når I skændes. Og hvis du har mod på det, er det helt ok, at sige højt til hende.
Hvis du vil, kan du også vise hende dit brev og mit svar. Måske kan det hjælpe hende med at forstå, hvorfor det ikke er i orden.
Måske nåede hun ikke rigtig at tænke sig om i situationen – og så kan det jo faktisk være, at hun reagerer godt på, at du siger det højt.
Jeg tænker på om du mon har talt med nogen om situationen?
Måske en anden tryg voksen kunne være god at fortælle din oplevelse til?
På din skole kan alle lærere faktisk lytte og hjælpe, hvis du beder om det. Du kan også snakke med en pædagog fra din klub eller en anden voksen, du stoler på.
Hvis du begynder med at fortælle en lille smule om, hvordan du har det, kan du mærke, om den voksne forstår dig og kan hjælpe. Hvis det føles som om, de lytter, kan du dele lidt mere.
Jo mere du fortæller, jo lettere er det tit for dem at forstå, at det er vigtigt, at de taler med dig om det. Særligt når du i forvejen hader din krop, som du skriver.
Jeg håber, du finder nogen, der kan støtte dig. Ellers kan du altid ringe til os på 116111, så hjælper vi dig med, hvem det kunne være.
Dit spørgsmål om vægt
Du skal vide, at vi her på BørneTelefonen taler med mange, der ligesom du er i tvivl om deres krop vejer ’det rigtige’.
Det er ikke nok at se på tal som vægt og højde for at finde ud af, om din vægt er passende. En passende vægt handler om flere ting, for eksempel hvordan den føles for dig, og om din krop kan det, den skal.
Det afhænger også af, hvordan din krop er bygget, og hvor du er i din udvikling.
Tal kan ikke fortælle dig det hele, så prøv i stedet at mærke efter, hvad der føles rigtigt for dig. Du beskriver faktisk, at du slet ikke føler dig særlig tyk, men tværtimod ligner mange andre omkring dig. Måske du skal lytte til det, når du bliver i tvivl!
Kropstanker kan smitte
Jeg ved ikke om jeg rammer ved siden af med disse tanker, men måske taler din mor også selv dårligt om sin krop og vægt nogle gange. Det kan også være i din vennekreds, at der ofte tales om, at man vil tabe sig?
Når ens omgangskreds taler kritisk om deres krop, kan det naturligvis være svært, selv at være tilpas i sin krop. Man kan sige, at de dårlige tanker på den måde kan smitte lidt. Måske kan du genkende det?
Husk på, hvordan du selv føler og har det i din krop. Det er det vigtigste!
Din sundhedsplejerske kan også hjælpe dig
Hvis du stadig er i tvivl om noget med din krop og din vægt, kan du fx tage en snak med sundhedsplejersken på din skole.
Hun/han ved rigtig meget om vægt og kroppens udvikling. Det er også altid muligt at kontakte din læge, hvis noget bekymrer dig. Lægen vil kunne fortælle dig, om alt er, som det skal være.
Her til sidst vil jeg bare sige, at jeg synes det var megasejt, at du talte højt om, hvordan din mors ord gjorde ondt. Det kan du bare være rigtig stolt af, for jeg forestiller mig, at det ikke er en nem situation at stå i alene.
Jeg håber på, at mine tanker og råd kan hjælpe dig (og måske også din mor). Du er selvfølgelig altid velkommen til at ringe gratis og anonymt til BørneTelefonen igen på Tlf.: 116 111.
Mange kærlige hilsener
BørneTelefonen