Brev
Vil ikke leve længere
Hej
jeg er en dreng på 17 år og jeg har i de seneste par år haft problemer med min seksualitet.
Jeg kommer fra en etnisk baggrund familie, vi er dog ikke muslim i min familie, men mine bedsteforældre og andre langt ude fra min familie er.
Jeg har i mange år vidst at jeg var anderledes og speciel end de andre mennesker jeg var omringet af. Jeg har kun pige venner og kan for det meste godt lide “pige ting” såsom tale gossip, have pige attitude osv. Jeg har aldrig været interesseret i “drenge ting” såsom fodbold, biler osv.
Jeg er til trukket til drenge, men jeg har sagt til alle at jeg ikke er. Jeg ved at hvis jeg siger til mine forældre at jeg er til drenge vil de enten dræbe mig (bogstaveligt talt) eller smide mig ud. Så jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg vil gerne leve et glad og lykkeligt liv hvor jeg er ikke skal blive kontrolleret af mine forældre eller nogen andre. Men så alligevel føler jegmig skam og at jeg er en skændsel for min familie.
Jeg ved de ikke synes det er okay.
Så jeg har i de seneste par måneder haft selvmordstanker og virkelig været ked over det og virkelig overvejet det. Jeg er føler at alt er tomt og jeg føler mig død indvendigt.
Håber der er en derude der kan hjælpe mig med hvordan jeg kommer over og hvad jeg skal gøre.
Mvh en anonym dreng
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 17 år
Tusind tak for dit meget flotte brev. Jeg kan godt forestille mig, hvor svært det er at skulle prøve at udgive sig for at være en anden, end den man er, og skulle lyve overfor sin familie omkring det.
Det er faktisk meget almindeligt at unge med anden etnisk baggrund kommer i klemme imellem den danske kultur, og de værdier som deres familie har. Sociale og kulturelle (herunder seksuelle) forhold i vores hjørne af verden er knap så bundet til religion, som mange andre steder.
Seksuel frigørelse har sammen med andre ting ført til accept af homoseksualitet – og medført at homoseksuelle kan blive gift. Vi hylder denne mangfoldighed hvert år til Copenhagen Pride. En mangfoldighed, som i mange lande stadig er strafbar – selvom der flere steder verden nu sker holdningsændringer.
Vi har i Danmark også religionsfrihed, og du har derudover ret til at udtrykke dine meninger og bestemme over din egen krop. Jeg ved ikke om du er bekendt med den, men der findes noget der hedder Børnekonventionen, som faktisk er med til at beskytte børns rettigheder verden over, hvor disse ting bla. også står nævnt.
Disse ting, står jo i stærk kontrast til det, du fortæller i dit brev. Det må være utrolig svært for dig at befinde dig imellem disse to kulturer. Og det må være svært at finde sig selv, når man på den ene side lever i en familie, der har rødder i én kultur – men på den anden side er omgivet og påvirket af et samfund med en helt anden kultur.
I nogle familier er det også forbundet med skam over familien, hvis deres børn ønsker et liv som går imod familien og deres kultur. Lidt som du også beskriver i dit brev. Ofte forsøger de at beskytte deres børn for at komme galt afsted, og de kan være bange for den frihed, som mange unge i Danmark har. I deres øjne ligger trygheden i familien, religionen og kulturen. De er ikke trygge ved den danske måde at leve på, fordi de ikke kender den så godt som dig. Jeg tror, at dine forældre elsker dig meget højt, men at de nok ikke ved, at deres måde at opdrage dig på ikke er foreneligt med det, du ønsker.
Jeg ved, at der er to organisationer her i Danmark, der beskæftiger sig med lige netop den problemstilling som du også står med. Den ene er http://sabaah.dk/raadgivning/ og den anden er http://www.etniskung.dk.
Sabaah er en organisation med rådgivning, der bla. hjælper unge homoseksuelle med etnisk minoritetsbaggrund. Det kan måske være rart for dig at tale med nogen, der faktisk har stået i samme situation som dig.
Etnisk Ung har en rådgivning og en anonym brevkasse, og deres rådgivningsteam arbejder målrettet for at mindske æresrelaterede konflikter i det danske samfund gennem anonym rådgivning til unge og forældre. De har en masse erfaring med at fortælle sin familie, at man er homoseksuel, og at hjælpe folk med at bryde ud af det dobbeltliv, som de ofte lever at frygt for at blive opdaget.
Jeg vil anbefale dig at kontakte den ene eller gerne begge af disse organisationer. Du kan tale med nogen der har været igennem det samme som dig, og du kan få nogle gode råd til, hvordan du bla. kan tale med dine forældre omkring det.
Jeg håber at du har mod på at tage det næste skridt til at få et lykkeligt liv, hvor du er glad, for det fortjener alle børn og unge. Du har allerede været så sej at skrive til os, og jeg er sikker på at du nok skal finde modet til at komme videre herfra.
Hvis du har brug at tale mere med os, er du også meget velkommen til logge på vores chat her på hjemmesiden og chatte med en af vores rådgivere eller ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Kærlig hilsen Børnetelefonen