Brev
Flytte hjemmefra og skole
Hej,
jeg pige på 15 år og gider ikke bo hjemme mere. Jeg gider ikke være hjemme med mine forældre. Min far har arbejde langt fra hvor vi bor så han er ikke hjemme. Jeg føler mig ikke tilpas her hjemme, det vil sige, jeg tror ikke min mor er glad for mig.
Og jeg gider heller ikke i skole fordi jeg ikke kan lide min skole, mine lær og de elever i min klasse. Jeg har heller ikke nogen rigtig venner. Jeg var væk i en hele uge og sammen med nogen helt andre børn, der har jeg mødt nogen helt andre venner og jeg savner dem. Problemet er bare at de bor langt væk fra mig…
Jeg vil gerne bare går hjemme fra og flyt til min veninde i kbh. Langt væk fra mor, far og skolen.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige
Først vil jeg sige, at det er så godt at du skriver til os her og rækker ud efter hjælp, til det du går og slås med.
Det lyder til, at du har det rigtigt træls lige i øjeblikket.  Du skriver, at du ikke tror at din mor er glad for dig.
Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvordan din mors og dit forhold er til hinanden, og hvordan I taler sammen i hverdagen. Men jeg kan godt forstå, hvis  det føles hårdt at gå rundt og mangle fornemmelsen af, at din mor er glad for dig.
Jeg ved fra andre unge, at dét at føle sig tryg hjemme hænger sammen med vished for, at ens forældre er glade for en.
Jeg tænker derfor på, om du har talt med dine forældre om det her?  Ved de hvordan du går og har det? Hvis ikke du har talt med dem, vil det være godt for dig, at få talt med dem, så de kan hjælpe dig.  Mange forældre bliver nogen gange overrasket over, hvordan deres barn går og har det, fordi de ikke har vidst det og derfor ikke har kunne hjælpe.
Uanset om du vælger at flytte eller ej, så tænker jeg, at din mor og far har brug for at vide lidt om, hvad du føler. En samtale kan komme til at betyde meget for jer og jeres forhold, uanset hvor du kommer til at bo.
Måske kan du her få ideer til, hvordan du kan forberede og starte en samtale med dine forældre https://staging.bornetelefonen.dk/fortael-noget-svaert/
Noget af det første jeg tænkte da jeg læste dit brev var, at du måske ville have godt af at komme på efterskole.
Her kommer du hjemmefra, du får nye venner og du får et pusterum fra alt det der hjemme.  Jeg ved af erfaring, art rigtig mange har haft rigtigt godt af et år eller to på en efterskole.  Efterskolernes slogan er vist noget med “et år på efterskole er det samme som 7 år”.
Det skal nok forstås på den måde, at der sker så meget på det år, så det vil føles som 7 år. På Efterskoler.dk kan du se hvilker skoler der er rund omkring i Danmark.
At gå på efterskole koster en del penge, og det er jo ikke sikkert, at din familie har råd til at sende dig på efterskole (selvom de måske gerne ville). Du skal vide, at der findes nogle muligheder for tilskud, som du kan undersøge – evt. sammen med dine forældre. For eksempel kan I få mere at vide hos kommunen eller ved at ringe til en efterskole, der vil kunne oplyse jer om tilskud.
Du er 15 år og i den alder sker der rigtig meget. Kroppen er i forandring og det kan føles som ét stort flytterod inden i. Man er ved at finde ud af hvem man er, hvad man vil, hvordan man vil være og meget andet. Det er helt naturligt, det skal du vide. Det kan godt være lidt hårdt at komme gennem teen-age-årene. Men som regel bliver det godt ude på dem anden siden.
Du skriver, at du har en veninde i København.  Ved din veninde hvordan du har det og at du måske gerne vil flytte sammen med hende? (jeg tænker, at du antyder den mulighed i brevteksten?) Måske du og din veninde kan komme på efterskole sammen. Så prøver I at “bo” sammen og være sammen hver dag.
Når du er under 18 år er det dine forældre, som bestemmer, hvor du skal bo, indtil du bliver myndig som 18-årig. Hvis du skal flytte adresse alene, skal din forælder med forældremyndighed lave flytteanmeldelsen.
Hvis det går dårligt derhjemme, kan du høre mere om dine muligheder ved at ringe til  ‘anonym rådgivning for unge’ i din kommune. Her kan du fortælle om din situation. Så kan kommunen fortælle dig om, hvordan de kan hjælpe dig. Vi kan evt. hjælpe dig med at finde nummeret til rådgivningen, hvis du ringer på 116 111.
Håber så meget for dig, at du finder ro hjemme eller finder en god løsning på din situation, da det ikke er godt for dig, at have som du har det .
De kærligste hilsner fra Børnetelefonen.