Brev
Ung kærlighed og sex
Hej..
Jeg er forelsket i en der er 15…Jeg er kun 12..
Mig og ham er meget forelsket og taler tit om at når vi ses skal han både gi mig finger og vi skal kysse rigtig meget..
Det gør mig meget liderlig at vi snakker og det..og jeg har virkelig også løst til det..
Jeeg ved godt der er en seksuel lavalder her i Danmark…Men hvis vi gør det ting siger vi det altså ikke til nogen..
Men jeg har et lille problem..
Det hele startede med at han bare addede mig på snapchat og jeg må ikke adde folk tilbage som jeg ikke kender…Men det gjorde jeg så..
Jeg har ikke fortalt det til min mor fordi jeg er bange for hun vil ha jeg sletter ham..Og det gør det ikke bedre at han er 15..
I skal også lige vide jeg er meget forelsket i den 15 årige..Og jeg altså ikke vil leve hvis det ikke var for ham..Engang stoppede han mig i at slå mig selv ihjel..
Jeg vil virkelig ikke miste ham hvis nu min mor siger jeg skal slette ham..
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Hvor er det er modigt af dig, at skrive til os og fortælle om dine følelser.
Du skriver, at du er blevet forelsket i en på 15 år, og at du selv er 12 år. I skriver sammen om ting, der lyder spændende og som giver dig lyst til at ses med ham, og gøre de ting I skriver om.
Du kender til den seksuelle lavalder på 15 år, men at I vil holde det hemmeligt, hvis I mødes og gør noget seksuelt sammen. Du skriver også, at du har et problem, fordi han er en du har addet på snapchat, og at din mor egentlig har sagt, at du ikke må adde folk, som du ikke kender.
Du skriver også, at han engang har stoppet dig fra, at slå dig selv ihjel. Det giver mening, du ikke vil miste en, der betyder meget.
Jeg vil prøve at hjælpe dig så godt jeg kan, og være ærlig omkring hvad jeg tænker. Er det mon ok med dig?
Aldersforskel
Mange i din alder oplever at blive forelsket og gerne vil kysse og røre ved den de er forelsket i. Det er der ikke noget galt i!
Men når jeg læser dit brev er der alligevel nogle ting, der gør mig lidt bekymret. Det handler sådan set mest om, at jeg gerne vil hjælpe dig med at være sikker og tryg i det, der foregår.
Jeg kan tydeligt mærke, at du er en pige, der er rigtig god til at mærke efter. Og måske skrev du også til os, for at høre, om en voksen tænker at aldersforskel kan være for meget?
Du ved godt, at der er en seksuel lavalder på 15, og det er super sejt, at du godt ved det!
Der er en rigtig god grund til, at der er sådan en lov. Den er lavet for at passe på dig og alle andre der endnu ikke er fyldt 15 år.
Loven betyder, at hvis I er sammen seksuelt, gør han faktisk noget ulovligt, som han kan dømmes for. Måske ved du godt det allerede?
Jeg vil her understrege, at du ikke har gjort noget forkert – og loven ikke betyder, at det er bedre at holde jeres forhold hemmeligt.
Men det er vigtigt, at du er sikker og tryg i det, der foregår mellem jer. Jeg forstår godt, at du er glad for ham og ønsker at se, hvad det kan blive til. Det lyder som om, at du har haft perioder, hvor han har gjort det hele lidt bedre.
Men som 15-årig er der stor chance for, at han måske er et lidt andet sted i livet end du er. Både seksuelt og følelsesmæssigt. Og det kan være rigtig svært at sige nej til en man er forelsket i, en der er ældre, mere erfaren, super sød og som måske er god til at overtale dig til mere.
Derfor kan jeg også blive bekymret for om aldersforskellen måske er lidt for stor mellem jer. Kan du mon følge mig i det?
En anden ting, der bekymrer mig, er at du har mødt ham, fordi han addede dig.
Er du helt sikker på, at han er den han siger?
Måske er han 15 år, som han selv siger. Men jeg kommer til at tænke på at han jo faktisk også kunne være meget ældre?
Her på BørneTelefonen hører vi ofte fra børn som fortæller, at de har skrevet med nogle fx på snapchat, som de faktisk ikke rigtig kender i virkeligheden.
Selvom det kan være rigtig spændende, så er der desværre nogle børn, der oplever eller finder ud af, at de i virkeligheden skriver med voksne.
På nettet er der nogle voksne, som udgiver sig for at være børn/unge når de er online. De vil gerne i kontakt med børn og unge – og nogle gange kan det blive rigtig ubehageligt.
Måske har du set billeder af ham? Eller måske video?
Det kan godt være svært at vurdere, om han er 15 eller 25. Nogle mennesker er også rigtig gode til at redigere og ændre i billeder, så man ikke ser den helt rigtige person og alder. Nogle finder endda på at sende billeder, som slet ikke er af dem selv.
Du ved det sikkert allerede godt, men nu siger jeg det lige igen alligevel, for det er så vigtigt, at passe på sig selv online.
Nogle børn har fortalt, at det kan være rigtig ubehageligt, især hvis man tror, man er blevet venner med nogen, eller endda forelsket, og så finder ud af, at de måske ikke er, hvem de siger, de er.
Uden at kende dine forældre, kunne jeg forestille mig, at det måske også er derfor de ikke ønsker, at du adder nogen du ikke kender. Har jeg mon ret i det?
Mød ham ikke alene første gang
Det bekymrer mig også, at han ønsker at mødes dig helt alene og i hemmelighed.
Netop fordi du er 12 år, tænker jeg, at det er meget vigtigt at du er tryg og kan få hjælp, hvis du får brug for det. Fx hvis han ikke er den han siger eller du pludselig ikke har lyst alligevel. Det kan godt være lidt svært, hvis man mødes i hemmelighed.
Du skriver, at din mor har sagt, at du ikke må adde nogen, som du ikke kender. Jeg er nødt til at give din mor ret i, at det er et godt råd. For på internettet kan det være svært, at være helt sikker på, hvem folk virkelig er, hvis vi ikke har mødt dem ansigt til ansigt.
Men nu er det sket. Du har added ham og nu har du endda oplevet en dejlig forelskelse. Sådan tror jeg faktisk, at det kan ske for mange andre også. Den gode følelse af forelskelse, kan ingen tage fra dig!
Jeg kan godt forstå, hvis det giver dig lyst til ikke at fortælle din mor mere om ham. Det er tydeligt, at du er bange for hendes reaktion.
Men med alle de bekymringer jeg har delt med dig, så tænker jeg også, at det er vigtigt, at du ikke bærer rundt på dine tanker og planer alene.
Måske er han hvem han siger han er. Det kan sagtens være. Men måske er han ikke, og så er det måske også godt at finde ud af på en tryg måde, hvor du er i sikkerhed imens?
Måske du kan overveje at være åben over for din mor? Jeg forstår godt, det kan virke som en svær samtale. Men hun kan måske overraske dig positivt?
Jeg tænker, at det er vigtigt at din mor ved, hvorfor du er så glad for ham og hvad har har betydet for dit liv indtil videre. Måske er det netop også vigtigt, at din mor ved, hvis du har det lidt svært med andre ting?
Måske du kan sige til hende, at du godt ved, at du har gjort noget der ikke helt var aftalen, men at du gerne vil være ærlig og have, at hun kan stole på dig.
Du kan evt. vise dit brev og mit svar, hvis det er svært selv at fortælle om det.
Du kan også spørge hende om hun vil passe på dig og være med, hvis du skal mødes med ham. Måske hjælper det hende også med at se, hvor meget du passer på dig selv?
Mange voksne forstår spændingen ved at skrive med andre online, finde nye venner, eller opleve forelskelse. Ved at dele med hende, hvad der er sket, kan hun måske reagere bedre, end du forventer. Hvad tænker du om det?
På denne side kan du også finde andre gode råd til, at fortælle om ham, til din mor eller andre.
Hvis det ikke føles rigtig med din mor, så skriv eller ring til os på 116111, så kan du og en rådgiver sammen tale videre om, hvad du ellers kan gøre. Det vigtigste er, at du ikke står helt alene.
Hvad så nu?
Nu har du fået et langt svar fra mig. Jeg kan godt forstå, hvis det er en svær situation for dig, når du er så forelsket, men jeg håber, at jeg har hjulpet dig lidt på vej.
Det er vigtigt for mig, at fortælle dig, at du altid må sige fra eller stop, hvis du mærker, at det ikke føles godt eller rart mere. Det har du faktisk ret til. For du bestemmer selv over din krop, og hvem du er sammen med.
Du har også ret til at fortryde. Du har altid ret til at stoppe noget – også selvom du på et tidspunkt godt kunne lide det.
Her til slut vil jeg også fortælle dig, at hvis du nogensinde får tanker om at slå dig selv ihjel igen, som du nævner du har haft, så skal du vide, at der ALTID er hjælp at hente.
Du kan altid ringe til BørneTelefonen på 116111. Det er helt anonymt og vi har åbent hele døgnet – også om natten.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen