Brev
Kan jeg slå op med ham, når han har det mentalt dårligt?
Brevet er anonymiseret af brevkasseredaktionen
Hej,
Jeg skriver, fordi jeg er forvirret dagligt over, hvad jeg føler.
Det første halve år havde vi det vildt godt, og jeg var meget forelsket, men som tiden gik er det gået værre og værre for hver dag.
Han har vist sig at være meget jaloux og kontrollerende. Det er dagligt, at vi har et “skænderi” om hvorvidt, at jeg har lavet noget med en anden, min fortid med seksuelle partnere, hvilket tøj jeg går i osv.
Uanset, hvad jeg gør, så er det aldrig godt nok. Jeg er begyndt at blive frustreret over at blive anklaget for ting, som jeg ikke har gjort, og jeg har forklaret ham tusind gange, hvordan tingene lægger, og han ikke skal være nervøs for noget.
Men jo mere usikker, han bliver, jo flere følelser mister jeg for ham. Jeg er kun glad 1/3 af tiden, vi er sammen, og der er flere nedture end opture.
Alle mine venner mener, at jeg burde slå op med ham, og han behandler mig meget dårligt. Men jeg ved, han gør det på grund af hans usikkerheder – jeg mener bare ikke, at dette skal gå ud over mig.
Jeg har flere gange overvejet at slå op, men jeg har ikke lyst, fordi jeg elsker ham, men jeg ved, jeg burde.
Det største problem ved denne overvejelse er min bekymring for hans helbred.
Efter nogle måneder har jeg fundet ud af, at han ikke har det godt, og nogle gange frygter jeg for hans liv.
Han vil ikke snakke med nogen om det, selvom jeg opfordrer ham til det, så jeg hænger på den, hvilket jeg synes, er et for stort ansvar i forhold til, hvad jeg kan holde til.
Han siger, jeg er det eneste, der gør ham glad, og jeg er bange for, at han kunne finde på at træffe forfærdelige valg, hvis jeg går fra ham, hvor ansvaret ville ligge på mig.
Jeg har ikke lyst til at gå fra ham, men jeg er begyndt at indse, at det måske et det rigtige.
Jeg vil gerne høre, hvad du mener, jeg burde gøre. Burde jeg gå fra ham eller ej, og hvis jeg burde, hvordan griber jeg så hans mentale helbred an?
Jeg er meget splittet og forvirret dagligt
MVH
Anonym
Pige, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig!
Tak for at du ville skrive ind til os. Jeg kan læse mig frem til, at du lige nu står i et dilemma og det vil jeg gerne prøve at hjælpe dig med.
Du skriver du har en kæreste. I starten kunne du rigtig godt lide jeres forhold, men som dagene går er det blevet værre og værre. Du skriver, at I dagligt har skænderier, og at du kun er glad 1/3 del af tiden du er sammen med ham. Det lyder rigtig svært.
Du nævner også, at han er jaloux, kontrollerende og anklager dig for at gøre noget du ikke har gjort. Det får mig til at tænke på, at det ikke kan være et særlig godt eller opbyggende forhold at være i. Det lyder til, at du også har tænkt på dette.
Du fortæller også om dine bekymringer om hans helbred og at du er bange for hvad der skulle ske ham, hvis du valgte at slå op med ham. Og at det egentlig er det der fylder mest hos dig lige nu.
Jeg kan ikke fortælle dig om du skal slå op med ham eller ej, men jeg vil mere end gerne hjælpe dig med at blive klogere på, hvad du synes er det rigtige. Det håber jeg er okay med dig?
For det første skal du altid passe godt på dig selv.
Jeg skriver det, fordi jeg også bliver rigtig bekymret for dig, når jeg læser, hvor meget det fylder og hvor mange ting, du lige nu føler, at du skal acceptere for at passe på ham.
Det lyder rigtig hårdt for dig, og jeg tænker, at det er vigtigt, at du også husker på, at du selv skal have det godt. For hvis du ikke passer godt på dig selv og dit eget mentale helbred, hvem vil så gøre det?
Når andre er meget glade for os og fortæller os, hvor meget vi betyder for dem, kan det nemt komme til at overskygge ens egne behov. Det er du bestemt ikke den eneste, der mærker.
Særligt i kærlighedsrelationer oplever nogle, at de kan komme til at føle sig lidt fanget eller måske endda føle, at de bliver taget lidt som gidsel i deres kærestes halvdårlige helbred og usikkerhed.
Når jeg bruger ordet “gidsel”, tænker jeg på situationer, hvor man kan føle sig fastlåst og ansvarlig for sin kærestes velbefindende på en måde, der faktisk kan være belastende.
Det kan skabe en ubalance i forholdet, hvor den ene føler, at de altid skal være stærke og støttende, mens de måske selv også har behov for støtte og omsorg.
Derfor vil jeg også bare fortælle dig, at du har ret til at blive behandlet med respekt, og føle dig tryg med din kæreste, og hvis det ikke føles sådan, har du også altid lov til at slutte jeres forhold.
Du er bekymret for ham
Det er selvfølgelig rigtig svært, når man også elsker den anden og er bange for, hvad han kan finde på. Det forstår jeg godt.
Ligesom dig, beskriver andre også en frygt for, hvad der kan ske, hvis de slår op. Det er et meget stort ansvar at bærer på sine skuldre, for på den måde kan du føle, at det er din skyld, hvis han gør noget forfærdeligt. Præcis som du også skriver.
Jeg vil bare understrege, at det aldrig vil være din skyld. Du ved godt, at han har brug for hjælp, men han vil ikke selv opsøge den. Det lyder som om, at du har gjort rigtig meget for at være der for ham og støtte ham.
Men din kærlighed alene kan ikke helbrede hans psykiske problemer. Især ikke, hvis hans usikkerhed er så ukontrollerbar, at du konstant føler dig anklaget og ansvarlig.
Der kan være mange ting, der gør, at han har det som har har det. Men jeg får alligevel lige lyst til at dele den her side med dig. Måske kan du genkende nogle mønstre. Fx at han vil bestemme, hvad du har på.
Her kan du læse om, hvad andre oplever, når de lever med en kæreste, der er besidderisk og Jalous. Andre har oplevet det samme.
Du passer meget på ham
Jeg kan godt forstå, at man kan komme til at bekymrer sig så meget for din kæreste. Men nogle gange kan det være nødvendigt at tage en pause eller afslutte et forhold, selvom man stadig holder af den anden person.
At tage en pause eller slå op kan være en kærlig handling. Det betyder også, at du respekterer både dine egne og hans behov.
…Og hvis I ender med at slå op eller sætte jeres forhold på pause, betyder det ikke nødvendigvis, at du ikke kan lide ham eller er god ved ham. Nogle gange har mennesker bare brug for tid alene til at arbejde med deres problemer.
Ved at give ham plads, viser du også, at du mener det alvorligt, når du siger, at han har brug at arbejde med sig selv og få noget hjælp til det. For nogen, kan det være et godt skub.
Du kan prøve at tale med ham om det
Jeg tænkte på, om du mon har fortalt din kæreste, at du er bekymret for ham? For du skal ikke stå alene med ansvaret som den eneste, der gør ham glad.
Kunne du fortælle ham, at det er vigtigt for dig, at han får hjælp til de ting, der er svære? Det er helt okay, at vise dem man holder af, at man synes de har brug for hjælp.
Hvis han stadig ikke vil, kan du måske prøve at tale med nogle andre i hans liv. Kender du hans forældre, måske de ved mere om hvordan din kæreste har det og kan hjælpe ham? Eller har han nogle venner som du måske kan dele dine bekymringer med?
Du skal i hvert fald ikke stå med det hele selv. Jeg tror det vil være rigtig godt for dig at komme af med nogle af dine tanker omkring alt dette. Jeg synes også, at det er en rigtig god idé for dig at snakke med nogen du kender. Det kunne også være en voksen du føler dig tryg ved.
Dine venner ved det godt
Når man står i et rigtig tungt og svært dilemma, er det altid vigtigt, at man har nogen omkring sig, der kan støtte og lytte. Derfor er det også godt, at du har dine veninder.
Hvis det føles rart at tale med dem, kan du måske snakke lidt mere med dem om det. Du skriver, at de synes det skal slutte. Men husk! Du behøver ikke gøre noget hurtigt og måske føles det rart at tale det igennem lidt flere gange.
Derefter kan du måske prøve at tage lidt tid med dig selv. Lyt til dig selv og hør hvad du selv tænker.
Måske du kan samle tankerne f.eks. på et papir. Det kan ofte være nemmere at overskue alle de mange tanker der kan flyve rundt i ens hoved, når man skal træffe en stor beslutning.
Hvis du ikke føler, at de er de rigtige at tale med, så kender jeg også noget, der hedder Headspace. Her kan du mødes med andre og tale om det, og de vil i hvert fald rigtig gerne høre, hvad du har at sige og snakke med dig om det.
Jeg vil afslutte med at sige, at jeg flere steder i dit brev læser, at du allerede har en god idé om, hvad du tænker er bedst at gøre for dig selv. Måske har du brug for mere tænketid eller måske nogen, der støtter dig.
Lige meget hvad, er det vigtigt, at du passer godt på dig selv og gør det, der føles bedst for dig. Det kan sagtens være, at det bliver svært, hvis du vælger at stoppe det. Men det virker også til, at det er rigtig svært allerede nu. Derfor er det vigtigt, at du ikke er alene med det her.
Jeg håber du kan bruge mit svar til noget. Hvis mit svar har givet dig flere spørgsmål, skal du være mere end velkommen til at ringe eller skrive ind til os på telefon nr. 116 111.
De bedste tanker og ønsker fra BørneTelefonen.