Brev
En helt særlig dreng
Jeg kan godt lide ham her men han kan ikke lide mig og det ved jeg fordi han selv har sagt ikke kan lide mig men han ved godt jeg godt kan lide ham.
Det er et problem fordi jeg snakker hele tiden om ham til mine veninder og de er ved at blive trætte af det og i timerne kigger jeg hele tiden på ham og han kigger og nogen gange kigger han på mig og smiler og nogen gange i frikvateret kommer han hen for sjov og sidder sig ved siden af mig eller lægger armen om mig for sjov og nogen gange leger vi også i frikvarterende
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
Jeg kan rigtig rigtig godt lide ham
pliiis hjælp mig
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Hvor er det dejlig, at du mærker kærligheden. Måske er det første gang? Det kan føles som om man flyver på en lyserød sky. Men det kan også nogle gange føles svært og forvirrende.
Når man godt kan lide en person, kan det føles svært at få fat på den person, som man tænker på. Derfor kan det være en god ide at lave noget sammen – sport, gruppearbejde eller andre ting, så du kommer tættere på den person, du har i tankerne. Hvilke ting kan du komme i tanke om, som bringer dig tættere på ham?
Du fortæller at han har sagt han ikke kan lide dig, men alligevel smiler han til dig og I leger sammen i frikvartererne. Det må også forvirre dig! Det forstår jeg godt.
Jo tættere I kommer på hinanden ved at snakke sammen i frikvartererne, jo nemmere er det at fortælle ham lige så stille, at du fx godt kan lide at være sammen med ham. Så kan du mærke efter hvordan han reagerer på det.
Med tiden vil du nok blive mere sikker
Nu kommer jeg til at sige noget lidt svært. Men hvis han står fast på, at han ikke deler de samme følelser, så prøv at respektere ham.
Det kan være svært at høre, men det er vigtigt at give ham plads, for man kan desværre ikke bestemme, hvordan andre har det.
Alligevel er det helt okay at blive ked af det og skuffet. Sådan har de fleste mennesker det, når følelserne ikke er gengældt.
Dine veninder
Du skriver at du tror dine veninder er ved at blive trætte af at høre på at du snakker om ham du godt kan lide.
Jeg får lyst til at fortælle dig, at jeg virkelig godt kan forstå at du har lyst til at snakke om ham. Det er helt almindeligt, at det fylder, hvis der er en man godt kan lide.
Jeg tænker at det måske kan være en god idé at skrive alle de ting du tænker ned. Det kan måske være i en hemmelig dagbog? På den måde kan du få det ud af hovedet, så det ikke fylder så meget indeni.
Der er mange der skriver ind til BørneTelefonen, som er forelskede eller som godt kan lide en.
På hjemmesiden kan du læse ’gode råd om kærlighed’ og breve fra andre, som står i en lignende situation som dig. Læs mere om emnet her: kærlighed.
Hvis du har brug for at snakke med nogle andre, kan du altid ringe ind og snakke med en rådgiver som sidder på BørneTelefonen på 116 111 – det er gratis at ringe og du er anonym. Og vi vil altid gerne høre om din forelskelse.
Jeg håber det kommer til at gå godt!
Kram fra BørneTelefonen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.