Brev
Forelskelse i en pige
Hej Brevkasse.
Jeg har i en lang periode været forelsket i en pige (er selv en pige) fra min efterskole. Hun er en virkelig skøn person og vildt flot. Hun giver mig altid kriller i maven, når jeg ser hende eller bare ser, at hun er online på facebook.
Desværre kan jeg fornemme, at hun ikke er til piger, men vil rigtig gerne fortælle hende, at jeg er og at jeg har følelser for hende, fordi hun har en søster, som også er til piger, så jeg håbede, at hun måske ikke ville være dømmende, men frygter lidt for hendes reaktion. For til en fest, spurgte jeg hende faktisk direkte, om jeg måtte kysse hende, hvor hun sagde ja, men hun mente det ikke på den måde, og hvis jeg så fortalte hende, at jeg havde følelser for hende, så hun vil måske tænke tilbage og tænke: ad hun mente det på den måde, eller sådan noget.
Håber virkelig mine følelser forsvinder med tiden, for ser hende ikke så meget mere, så det er lidt hårdt at have følelser for en, som er langt væk. Måske, hvis jeg fortalte hende det, ville mine følelser have lettere ved at forsvinde. Men er bange for, hun vil gøre grin med mig med sine venner eller venner vi har fælles.
Mvh den ulykkelige forelskede
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige 16 år,
Som jeg læser dit brev, så er du splittet mellem to forskellige ting: På den ene side har du lyst til at fortælle pigen, at du er forelsket i hende. På den anden side er du bange for, at hun vil gøre grin med dig.
Den situation ved jeg rigtig mange kender. Uanset om de er til piger eller drenge, til eget køn eller det modsatte køn.
Det ER bare svært når man er forelsket, og usikker på om følelserne er gengældt. Det er også svært, når man er forelsket og tror – eller ved - at følelserne ikke er gengældt. Og der er ikke nogen mirakel kur! Desværre.
Så man kan enten vælge at fortælle om sine følelser. Med faren for afvisning. Med faren for at blive gjort grin med (men helt ærligt, så fortæller det noget meget afslørende om den person, der GØR grin med andres følelser). Men også med chancen for at få ”ro i sjælen”, fordi man har fortalt hvordan man har det. Og med chancen for at gøre en man holder af rigtig glad (de fleste bliver glade, når andre tør fortælle at de synes man er dejlig. Uanset om man gengælder følelserne eller ej). Og også med chancen for at blive positivt bekræftet, og få en god snak med den man er forelsket i. Og med chancen for, at følelserne måske alligevel er gengældt.
Eller man kan vælge ikke at sige noget. Og så vente og håbe på at følelserne går over. For forelskelse varer ikke evigt. Pludselig en dag, vil du opdage at du kan få samme dejlige følelse for en anden.
Jeg håber du snart finder ud af, hvad der er godt for dig at gøre.
Stort kram til dig fra BørneTelefonen