Brev
Forelsket i meget ældre pige?
Hej,
jeg er en dreng på 11 år, der sådan lidt hurtigt er gået i puberteten, og jeg tænker derfor ret meget på piger, ser porno, ornanerer osv.
Jeg har altid været ret moden af min alder, og for nogle uger siden blev jeg forelsket i en på 14, næsten 15..
Det skete ved, at jeg var på tur sammen med min klub. Vi skulle køre med bus dertil. Da vi ventede på at komme ind i bussen, stod jeg og talte med nogle ældre nogle (13 og 14 årige). Da vi så skulle ind i bussen, kom jeg ved siden af en dreng på 14, jeg havde sankket med nogle måneder forinden, og han havde 2 venner med; begge to piger, lad os bare kalde hende, jeg er forelsket i, for 1, drengen for 2 og den anden pige for 3.
Vi brugte helt vanvittig meget tid sammen på turen, og jeg kunne rigtig godt lide dem alle 3.
Men jeg er heteroseksuel, og syntes derfor, at 1 var rigtig charmerende. Hun var rigtig sød, rigtig sjov og pæn.
Har i nogle råd til, hvordan jeg kan vænne mig af med ikke at tænke på hende?
For jeg ved, at det er dumt at være forelsket i hende, når jeg næsten aldrig ser hende, og hun er så meget ældre end mig…
Dreng, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 11
Du virker ret moden af din alder - derfor er det klart, at du kan få følelser for hende, selvom hun er ældre end dig.
Du fortæller, at du nu tit kommer til at tænke på pigen. Også selvom det nu snart er flere uger siden, at du mødte dem i bussen!
Måske føles det som om, at to stemmer i dit hoved er kommet op at skændes. Den ene stemme fortæller dig, hvor sød, sjov og pæn pigen var. Og bliver ved at minde dig om det! Den anden stemme fortæller dig, at du skal glemme hende. Når man har det sådan, kan man godt føle, at man ikke har helt styr på sig selv og sine tanker. Særligt hvis det er første gang, at man prøver at have følelser på den måde!
Nu har det varet i flere uger, og du skriver, at du er ved at være træt af det! Du skriver også, at du gerne vil glemme det, der skete. Men hvordan gør man det? Det er ikke nemt. Og jeg tror faktisk, at den bedste kur er at blive forelsket i en anden.
Men hvis du virkelig gerne vil glemme hende, skal du ikke følge hende på Instagram, Facebook eller snapchat eller lignende. Gør i stedet ting, der gør dig glad. Vær sammen med venner, få spillet fodbold - eller andet. Gerne noget hvor du bruger kroppen, for så kommer hjernen af sig selv til at tænke på noget helt andet.
Hvis du har søskende, der er ældre end dig, har de sikkert også prøvet det. Hvis du taler godt med en ældre søskende, kunne du måske fortælle, hvordan du har det. Tit kan det faktisk hjælpe at tale om det og sige det højt. Når man går med noget alene, bliver det nemlig nemt forstørret.
Samtidig kan det være, at du kan få nogle tips eller råd, du kan bruge. Det kan også være, at du har andre venner, der er gået i puberteten. Måske ikke dem i din klasse (du skriver, at du er mere moden) - men nogle fra vejen, klubben eller andre steder, som du taler godt med. Hvis ikke du har ældre søskende kunne du måske tale med dem.
Selvom du synes, det er dumt at gå og være forelsket i hende, så kunne du faktisk også overveje, om du ikke bare skulle give dig selv lov til at at nyde din "hemmelige forelskelse" lidt. Det kan jo være rigtig dejligt at gå og dagdrømme om en sød pige. Også selvom du måske aldrig bliver kæreste med hende.
Du skal i hvert fald ikke være bange for, at det har 'bidt' sig fast. Du kommer helt sikkert til at blive forelsket igen i en anden sød pige. Det kan ske lige pludselig. Særligt i din alder - så måske har du allerede fået følelser for en ny pige, når du læser mit svar. Ellers så prøv at kigge dig omkring efter andre søde piger i klubben eller i skolen.
PS Fedt at du kan have det så sjovt og godt med nogle, du lige møder!
Mange hilsner fra BørneTelefonen