Brev
Skole kærlighed
Goddag.
I sidste uge på min skole har vi haft noget som hedder Teknologi værkstedsdage. Her blev alle 2g klasser blandet sammen og blev opdelt efter hvilket slags produkt man skulle lave til sin rapport.
Her sad jeg sammen med en pige (vi kalder hende Simone). Simone har ADHD og er virkelig talende hvilket er et STORT greenflag for mig.
Vi snakkede sammen da vi sad ved siden af hinanden. Jeg fandt ud af at vi havde ok meget tilfældes, fx vi ser begge to Astralis og spiller begge CSGO (dog er hun stoppet med at spille det), efterhånden som dagene kom tilføjede hun mig på snapchat.
Vi begyndte at tale en smule der også. Jeg er nu gået hen og have fået et par følelser for hende. Jeg havde ellers ikke forventet noget som helt eftersom jeg havde set hende som en ven til at starte med.
Jeg har fået mange mixed feelings fra hende. Så jeg er virkelig usikker på om hun nu skulle have fået følelser for mig også.
Det hele er sket så hurtigt og alt er så rodet. Det er sådan at jeg ikke kan tænke på andet en hende de sidste par dage. Nu hvor de her værkstedsdage er overstået er vi gået tilbage til at være i vores egne klasser og stoppet med at tale sammen. Når vi træffes på gangene er det virkelig akavet og jeg savner at sidde ved samme bord hvor vi nu talte sammen.
Jeg har talt lidt med mine venner men det har ikke hjulpet, det har faktisk gjordt det værere. Jeg er bare mere forelsket i hende.
Dreng, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 18-årige
Hvor er det godt, at du skriver, for jeg kan fornemme, at du måske føler dig alene med dine følelser lige nu.
Kærlighed er en underlig størrelse. Den kan både være rigtig fantastisk og dejlig, men den kan samtidig også være svær og forvirrende. Du skriver, at du ikke havde forventet noget som helst med jeres relation, og det er netop det, der gør kærlighed krop umulig nogle gange. Den kommer tit snigende, uden vi ved det.
Jeg tænker, at det kan være en god idé at lave noget, så I bliver bragt tættere sammen. Hvilke ting kan du komme i tanke, som bringer dig tættere på hende? Jo tættere du kommer på personen, jo flere chancer får du for at fortælle lidt om, hvad du føler for personen. Du skriver også, at du har fået mange “mixed feelings” fra hende. Måske det, at hun har tilføjet dig på Snapchat gør, at du bliver usikker på, om hun kunne have følelser for dig. Men dét kan måske netop være din indgangsvinkel til at kontakte hende.
Kunne du måske have mod på at spørge hende stille og roligt, om hun vil mødes en dag? Derefter kan du mærke efter, hvordan hun reagerer. Hvis hun også virker positiv overfor dig – så kan du afsløre lidt mere af dine tanker og følelser. Mærk efter hvordan hun reagerer. Hvis hun igen virker positiv og måske også siger noget positivt til dig, så kan du tage et skridt til. På den måde kan man nærme sig hinanden lidt mere.
Kunsten er at tage små skridt og mærke efter, hvordan den anden reagerer. Så kan man også bedre trække sig tilbage, hvis den anden ikke virker så interesseret lige nu – uden at det forhold man har som venner/bekendte bliver akavet.
Du skriver også, at du allerede har forsøgt at tale med dine venner om det. Selvom du skriver, at det ikke har hjulpet, så er det stadig meget modent og stærkt af dig, at du har erkendt dine følelser og sat ord på dem overfor dine venner.
Jeg forestiller mig, at det kan være svært at være i skolen, fordi du ved, at du kan komme til at møde Simone. Når jeg foreslår at inddrage dine venner, er det fordi, det kan gøre ens følelser mindre intense og uoverskuelige, hvis man deler dem med nogen, man er tryg ved.
Hvis du skulle have lyst, kan du tjekke vores kærlighedsguide ud: https://staging.bornetelefonen.dk/kaerlighed/. Her kan du læse om alt fra gode scorereplikker til gode råd om kærlighed.
Du har allerede vist, at du er god til at sætte ord på dine følelser overfor dig selv og andre. Det tænker jeg er en styrke, du kan bruge, hvis du vælger at tage skridtet videre og fortælle Simone, hvad du føler, så du kan få noget afklaring på Simones følelser overfor dig.
Jeg håber, at du kan bruge mine forslag.
De bedste tanker og ønsker fra BørneTelefonen.