Brev
drenge problem
Brevet er anonymiseret af redaktionen
Hej jeg er en pige på 14
jeg har brugfor hjælp fordi jeg har en kærste på 16 år
han er virklig virklig sød og betænktsom men min mor siger at han må kun være 1 år ældre end mig og problemet er at jeg har ik mødt ham har kun set ham 1 gang før hvor vi ikke kendte hinanden men problemt er også at han bor langt væk og har prøvet før da jeg havde en kæreste der var 2 år ældre end mig hvor hun flippet fuldstændig ud
Please hjælp
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig,
Tak for dit brev!
Du skriver, at du har en kæreste på 16 år, og du selv er 14 år.
Men din mor har sagt, han kun må være 1 år ældre end dig. Du skriver også, at du har haft en kæreste før, som var 2 år ældre end dig – og der flippede din mor ud.
Jeg kan fornemme på dit brev, at aldersforskellen til dine kærester betyder meget for din mor. Det lyder ikke rart, når hun flipper ud. Det er rigtig godt, du har skrevet til BørneTelefonen. Jeg vil prøve at hjælpe dig så godt jeg kan!
Man kan være kærester på mange måder
At være forelsket kan være rigtig dejligt og man kan have mange sommerfugle i maven.
For nogle betyder ‘det at være kærester’ at have det rigtigt godt sammen og at have et tæt forhold. For nogle involverer det også noget seksuelt – men ikke for alle.
Hvis I har noget seksuelt sammen, så kommer aldersforskellen mellem jer til at spille rolle.
Aldersforskel
Der er nogle ting man skal være opmærksom på, når du er 14 år og din kæreste er 16 år, og I har sex sammen. Det handler nemlig om den seksuelle lavalder. Er det noget du kender? Det handler om, at i Danmark har vi en lov, som siger, at personer over 15 år ikke må have sex med personer under 15 år. Den lov har Danmark lavet, for at passe på børn og unge under 15 år. Det er rigtig vigtigt at huske på. Måske det også er derfor, din mor siger, du ikke må have en kæreste som er 2 år ældre end dig?
Jeg har et link her, hvor du kan læse mere om den seksuelle lavalder. Måske kan du og din mor sammen kigge på denne side? På denne side står der nemlig noget om, hvad ideen bag lovgivningen er. Der står også noget om, hvordan man fortolker og bruger denne lov.
Snak med din mor om, hvordan I to er kærester
Det kan være rigtig svært, hvis ens mor siger, at man ikke må være kærester med en person, man godt kan lide.
Måske betyder det noget for hende, når du fortæller hende noget mere om, hvordan I er kærester. Jeg kommer til at tænke på, om du og din mor måske kan lave nogle regler eller nogle aftaler? Så I på den måde kunne blive trygge ved, hvor I to har hinanden?
Måske kan du også fortælle din mor om de følelser du bliver ramt af, når hun siger, I ikke må være kærester, og når hun flipper ud. Det lyder som om, at I har brug for at tale sammen. Som sagt, kan det være godt at aftale nogle regler. På den måde, kan man bedre undgå skænderier og misforståelser – det ved jeg fra andre unge, der har stået i samme situation.
Det kan nogen gange også være en god ide at skrive det ned, man har brug for at sige. Så kan du læse det højt for hende måske? Jeg har et link her, hvor du kan læse noget mere om, hvordan man siger noget der er svært.
Jeg har et link her, til en side hvor du kan læse en masse om kærlighed og tips til kærlighed!
Jeg håber du kunne bruge mit svar, og husk at du altid kan ringe til BørneTelefonen på 116111 eller skrive til os igen!
De bedste hilsner BørneTelefonen