Brev
Ved ikke hvad jeg skal gøre
Jeg har haft det svært i Lang tid
jeg er 11 år og snart 12 år jeg har mistet min far
men det er ikke det jeg har mistet en vigtig person nok den vigtigste jeg har haft et crush på hende og været meget tæt men nu er hun sur på mig hun har blokeret og svare mig ikke i skolen og jeg vil gerne være venner med hende igen men ved ikke hvordan og hvem je Kan spørge
så derfor spørg jeg jer
Dreng, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 11 snart 12.
Mange tak for dit brev. Hvor er det bare godt, du skriver herind.
Jeg kan høre, at du står i en lidt svær situation lige nu. Du skriver i dit brev, at du har mistet en vigtig person. En person som du har haft en crush på, og som du gerne vil være venner med igen.
Når man mister en person, som man rigtig godt kan lide, så kan det være meget ubehageligt. Man kan gå og være ked af det eller føle sig alene. Er det mon også sådan, du har det?
Jeg kommer til at tænke på, hvordan det mon kan være, at hun har blokeret dig? Og hvorfor svarer hun dig mon ikke i skolen? Måske handler det om, at i er blevet uvenner? Eller måske handler det om noget helt andet?
Uanset hvad der er sket, så kan jeg høre, at du gerne vil være venner med hende igen. Det at du skriver herind viser mig, at hun betyder meget for dig. Det viser også, at du er omsorgsfuld og modig. Det synes jeg du skal bruge, når du skal prøve at blive venner med hende igen.
Jeg vil meget gerne hjælpe dig med, hvordan du kan blive venner med hende igen.
Tal med hende:
Mit bedste og første råd er, at du taler med hende. Måske du kan spørge hende i skolen, om hun vil gå en tur? Eller spille bold i frikvarteret? Her får i mulighed for at tale sammen om, hvad der er sket. Måske du kan sige:
“Jeg er ked af, at vi ikke er venner mere. Jeg vil rigtig gerne være venner med dig igen. Du er meget vigtig for mig.”
Det kan være en god ide at tale sammen i virkeligheden. Når man taler sammen i virkeligheden, så undgår man måske de misforståelser, der kan komme, når man snapper eller skriver sammen.
Kunne du mon finde på at tale med hende?
Skriv et brev:
Hvis det er svært at sige det i virkeligheden, så kan du skrive et brev. Jeg ved, at det har hjulpet andre børn og unge.
I brevet kan du skrive det, du har skrevet til os. At hun er vigtig for dig, og at du gerne vil være venner med hende igen. Brevet kan du give hende, så hun kan læse det. Rigtige breve kan man nemlig ikke blokere.
Jeg håber meget, at du vil prøve idéerne. Hvis de ikke virker for dig, så vil vi meget gerne hjælpe dig med at finde nogen andre. Derfor må du altid gerne skrive eller ringe til os på 116 111.
Du skriver i dit brev, at du har mistet din far. På BørneTelefonen taler vi med en del børn og unge, der har mistet sine forældre. Derfor ved vi også, at det kan påvirke en meget. Husk du altid gerne må kontakte os, hvis du har brug for at tale om det. Nummeret er 116 111.
Jeg håber meget, du kan bruge mit svar. Jeg ønsker dig alt det bedste. Tak fordi du har fundet modet til at skrive herind.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.