Brev
fandt ud af jeg var forelsket efter han bollede med en anden..
Jeg blev gennem min vennegruppe introduceret til denne dreng for 6 måneder siden. Vi sås som venner og blev virkelig tætte indenfor kort tid, da jeg bl.a. hjalp ham med at komme over hans ex, som han havde mistet ugen før vi begyndte at snakke.
Dette betød også at der på sigt begyndte at ske flere seksuelle ting mellem os, da vi næsten var sammen til hverdag og fandt tryghed i denne anden person.
Fordi vi sås så tit, boede jeg nærmest hos ham, vi tog på “dates” og ud med hinandens familier, så alle troede vi var blevet kærester.
Vi tænkte det begge to, kun som hygge, indtil det blev for “forholds artigt” og han ikke var klar. Vi tog den derfor med ro og sås lidt mindre så han kunne få plads til at tænke og komme 100% over hans ex
Jeg havde det fint med det, da vi stadig sås som bedste venner og dog også fik hygget.
Indtil dagen han ringer til mig og fortæller han havde haft sex med en anden!!!
Jeg er SÅ ked af det på dette tidspunkt, og kan virkelig mærke jeg har fået følelser for ham (som jeg ikke vidste jeg havde) som bare blevet såret.
Jeg fortalte ham om mine følelser og han var virkelig ked af det over, at have såret mig så dybt, og sagde selv han ville have det på samme måde, hvis det var mig der havde haft sex med en anden.
Efterfølgende er jeg selvfølig virkelig ked af det og sur på ham i en længere periode (og er stadig), men kan stadig ikke få mig selv til at lade ham være, da jeg er bange for at miste venskabet. Jeg forstår han er en dreng, og sikkert vil have en hoe-fase så han ikke skal tænke på nogles følelser eller have fokus på én tøs. Men det er stadig klamt og respektløst at han nærmest har 2 bolleveninder, selvom han så siger til begge, at han ikke vil såre os.
Han er virkelig den dreng jeg har følt mig tryggest med og lavede flest ting med, både på venskabs plan og seksuelt/forholds mæssigt, og derfor betyder han også noget ekstra for mig, da jeg kan føle mig tryg og være 100% mig selv sammen med ham og hans familie.
Han har dog på det seneste stadig hygget med hende, hvilket jeg hader! men jeg er måske også kommet til, at hygge med ham…..
Jeg ved det er enormt dumt, og kun skader mig mere og mere, da jeg går og tænker på det og bliver sur på ham.
Men hvordan kan jeg afvise en dreng jeg har det så fantastisk med og har følelser for/gerne vil???
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år.
Tusind tak for dit brev. Hvor er det dejligt, at du har sendt dit brev ind til os, så vi kan forsøge at hjælpe dig. Du beskriver en situation som rigtig mange unge har oplevet før dig. Det er helt normalt.
Det er vildt sødt af dig at hjælpe ham med at komme over hans ex. Et brud er aldrig sjovt. Hvor er det dejligt, at du er sådan en god veninde!
Gode venner eller mere?
Det kan altid være lidt risky at have en god ven, som man også hygger sig med seksuelt. Netop fordi én ofte vil blive såret. Grænsen mellem at være venner og kærester kan være svær at finde, hvis man også hygger sig seksuelt sammen. Det lyder som om, at du også er lidt overrasket over, at du faktisk havde kærlighedsfølelser for ham?
Du skriver, at han selv ringer og fortæller, at han har været sammen med en anden. Jeg bliver nysgerrig på, om han fortæller det fordi I har aftalt, at I kun er sammen med hinanden? Eller om det er fordi han har dårlig samvittighed?
Jeg kan godt forstå, at du er blevet såret. Det er ikke sjovt når nogen man godt kan lide, er sammen med en anden.
Du skriver også, at han siger han ville være såret, hvis det havde været dig. Måske han også har nogle kærlighedsfølelser, som han ikke kendte rigtig til?
Stadig gode venner
Du beskriver at I stadig er gode venner. Og at du ikke vil miste en god ven. Det kan jeg godt forstå. Det betyder virkelig meget når man har en ven, som man er rigtig tryg ved.
Jeg kan godt sætte mig ind i, at I stadig har hygget. Det kan være svært at give slip på, når det er dejligt at være sammen. Men som du selv siger, så sårer det dig måske mere end det gør dig glad?
Du spørger hvordan du kan afvise ham når I har det fantastisk sammen og du har nogle følelser og gerne vil ham…
Jeg vil rigtig gerne se om jeg kan hjælpe dig. Jeg føler ikke helt, at jeg ved om du stadig har kærlighedsfølelser for ham? Eller om du bare gerne vil være gode venner? Så du må lige sortere i de forslag jeg kommer med. Forhåbentligt er der noget af det du kan bruge. Det håber jeg.
Det lyder som om, at I har været gode til at snakke sammen. Kunne du måske fortælle ham hvordan du har det? Du kunne f.eks. sige “Det sårer mig når du er sammen med andre. Jeg har fundet ud af, at jeg er forelsket i dig.” .. Det kan nogen gange være svært at sige face to face. Så du kan måske sende ham en besked?
Det kan være en rigtig god ide at få aftalt om man ses med andre eller kun hinanden. Den snak kunne I måske også have sammen? Jeg kan godt forstå, at du ikke synes han skal være sammen med jer begge på én gang.
Måske vil han gerne se andre. Så må du gøre op med dig selv om det er noget du kan være med til. Kunne I være venner uden at hygge jer seksuelt sammen?
Hvis det er for hårdt at se ham med andre, kunne du måske trække dig lidt for en stund. Det kan være vildt svært når man er glad for nogen. Det kan jeg godt forstå. Du skal bare huske at passe på dig selv også. Så du ikke går rundt og er såret.
Det var rigtig godt, at du skrev dit brev herind. Det kan virkelig hjælpe at få skrevet tingene ned og få snakket med nogen om det. Måske har du en veninde du har lyst til at tale med det om?
Jeg håber at du kan bruge mit svar. Hvis du har brug for at dele mere eller tale mere om det kan du ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive i vores chat eller sende et brev mere. Det er du altid velkommen til.
Kærlig hilsen BørneTelefonen