Brev
Vilde kramper i nederste del af mave
Hej
jeg er en 13 årig pige som har en smule feber lige nu, en masse fra min klasse og min bror er også forkølet og syg lige nu så det giver god mening jeg vil blive smittet på et tidspunkt.
Var hjemme fra skole idag og skulle ned og have noget at spise hvor jeg lige pludselig for en vild krampe i min nedre mave og er ikke på min menstruation og skal ikke have den i før om lidt tid og det var meget værre end normale kramper, kunne nærmest ikke stå op men klarede det indtil jeg lå i min seng igen, lige nu er de ikke så slemme og er næsten gået væk men kan ikke rigtig rykke mig uden at få lidt kramper.
Har haft det her før for noget tid siden hvor jeg blev nød til at sove igennem det og det holdte i et par dag hvor jeg blev ved med at have milde kramper, her havde jeg heller ikke menstruation.
Da jeg tænkte lidt over hvad det kunne være, søgte jeg på google hvor de så siger det her
“ Har du smerter og ubehag i underlivet ledsaget af mild feber, bør du undersøges for diverticulitis betændelse i tyktarmen.”
Her tænker jeg at det hele passer til mig men undre mig også bare over om det kan være tidlige menstruation smerter og tegn på den snart kommer.
Hvad skal jeg gøre eller hvad tænker i?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige pige.
Mange tak for dit brev. Når du modtager dette svar, har du forhåbentlig fået det bedre, men måske kan du alligevel bruge mit svar.
Du fortæller at du er syg med feber og har oplevet nogle meget stærke smerter i underlivet både i går og før. Du fortæller at der er flere i din klasse der er syge + din bror. Du tænker, at du måske er blevet smittet med noget af det samme.
Du skriver også du ikke har fået din menstruation, og du har googlet dig frem til nogle ting, der kunne lyde som det, du har. Det er rigtig godt, at du reagerer på din krop og på de signaler den sender. Nu har du også skrevet til os – det er altid en god ting at søge hjælp, hvis noget gør ondt og man bliver nervøs for, hvad det kan betyde.
Mange bruger google – også voksne, når de har symptomer, men google tager ofte fejl og faktisk er det kun en læge, der rigtig kan fortælle dig, om du fejler noget. Men jeg forstår godt, at du undersøger det, når det ikke føles rart og du er i tvivl. Det er du som sagt slet ikke alene om.
Nu er jeg ikke læge
Derfor kan jeg ikke sige hvad det præcist er der gør, at du får de kramper du beskriver.
Mavesmerter kan være på grund af virkelig mange ting og de fleste oplever nok at have det på et tidspunkt i deres liv. Mange finder måske ikke ud af hvorfor de havde det, fordi det ofte går over igen. Nogle har måske smerter på grund af noget i underlivet, det kan fx. være inden menstruation, andre kan have det på grund af noget de har spist, på grund af hård mave eller lignende.
Der kan altså være flere grunde til mavesmerter.
Når du fortæller du ikke har fået menstruation, kommer jeg til at tænke på, at det måske kan være ægløsning du har.
Det kommer ca. 14 dage før menstruationen, hvor et æg løsnes i æggestokken som sidder ude i siden af underlivet. Nogle får ondt når de har ægløsning og det kan for nogle føles som mavekramper. Du kan læse mere om menstruation her.
Facts og myter om menstruation
Kan du tale med dine forældre om det?
Det du har googlet omkring sygdom i tarmene, måske kan det være noget du kan tale med en voksen om at undersøge nærmere. Det lyder slet ikke rart, at det skal gøre så ondt – og lige meget, hvad det er, så tænker jeg, at det ville være rart for dig, at der var nogle voksne omkring dig, der ved, hvordan det fylder hos dig.
Mit bedste råd til dig er nemlig at finde nogle voksne, du måske kan tale med om hvordan du har det – og som kan hjælpe dig. Kan du fortælle om dine kramper til fx. dine forældre eller nogle andre voksne?
De kan måske hjælpe dig med en tid hos lægen, hvor I/du kan spørge ind til kramperne. Nogle gange kan det at tale med en læge, og måske blive undersøgt, gøre at man bliver mindre bekymret. Det er slet ikke sikkert, at der er noget galt, men måske er det meget rart bare at få undersøgt? Lægen kan måske også hjælpe jer med at lægge en plan for, hvad du kan gøre, hvis det kommer igen.
Vi har nogle videoer og råd, der måske kan hjælpe dig til at sige det højt. Tag et kig på dem, hvis du har lyst. Her kan du også finde råd til, hvem du ellers kan tale med, hvis det er svært at tale med dine forældre om det.
Du er også altid velkommen til at skrive til os igen eller til at ringe på 116111 hvis du har andre spørgsmål, enten om dette eller noget helt andet.
Rigtig god bedring.
Mange varme hilsener fra BørneTelefonen