Brev
Ubehaligt
Hej
Jeg skriver ind fordi her på det seneste er der mange af drengene fra min skole som siger virkelige ubehalige ting til mig (og andre piger) de snakker hele tiden om vores krop og alt muligt med sex og sådan noget.. mine veninder og jeg laver også sjov med det men KUN med hinanden og vi ved også hvornår vi skal stoppe. Men drengene kan bare ikke!!
Der var en dreng i sidste uge helt random som gik over til mig og sagde “lad mig smack that ass” og andre mærkelige ting til mig hvor han også ga’ mig elevator blikket. Og jeg var bare sådan LEAVE ME ALONE.. og nogle gange går jeg i en stram trøje fordi jeg syntes den er flot eller noget men så lige så snart jeg kommer i skole og drengene hele tiden kigger ned så for jeg det lidt dårligt med mig selv og skælder mig selv ud med at sige “hvorfor tog du det på” og “du spørger selv om det”
Det er bare virkelig irriternde
(Undskyld det er så langt)
Hej hej…
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kæreste du!
Jeg kan læse på dit brev at du i skolen oplever at, især drengene kommenterer på din krop, som du måske føler er over dine grænser?
Det er mega sejt, at du mærker efter, og at du skriver herind og forklarer, hvordan det får dig til at føle.
Først og fremmest må du huske på, at du altid må være dig og klæde dig som du ønsker.
Du spørger ikke selv om de uønskede kommentarer.
Kommentarerne er ikke noget, du skal skælde dig selv ud over, selvom man let kan komme til det. Man kan nemlig nemt komme til at tro, at kommentarerne er ens ‘egen skyld’.
Ville du have mod på måske at snakke med din lærer omkring det, og måske åbne op for dine følelser overfor din klasse eller drengene, som giver dig de ubehagelige følelser?
Som du skriver, er der også andre piger, som oplever kommentarer som dig. Det kan være, at de har det præcist på samme måde som dig.
Det kan nogle gange hjælpe at sige det højt og sætte ord på, da drengene måske ikke tænker over at det påvirker dig, når de siger disse ting.
Kærlig hilsen BørneTelefonen