Brev
Overvægtig og tyk
Hey
Jeg har siden 6 klasse taget ret meget på, (jeg går i 8 nu) jeg ved ikke hvad der skylder det, men jeg tror nok det er det jeg spiser. Jeg har gået til sport siden jeg var helt lille og gøre det stadig på ugentligt basis.
Jeg har selv lagt mærke til at jeg er lidt større end de andre piger i klassen. Mine forældre fortæller mig også tit at jeg er tyk, og jeg skal tage mig sammen. Fordi ellers ender jeg som min bedstemor (Hun vejer 200+ kg). Jeg græder tit om natten til jeg falder i søvn, fordi jeg kommer til at tænke på det.
Jeg var engang til en fest, hvor der kom nogle drenge. Jeg følte mig allerede utilpas i forvejen, men endnu mere efter de kom. En af mine veninder fortæller mig senere at 3 af dem havde sagt nogen meget nedladende ting om mig og min krop. Da jeg fik det afvide, vidste jeg ikke hvad jeg skulle gøre af mig selv, og jeg sad på et værelse resten af festen. Jeg havde det jo alligevel dårligt om mig selv i forvejen, og det gjorder endnu mere ondt at få det afvide af en nogle drenge. For det betød jo bare at de havde ret i de ting, jeg gik rundt og tænkte.
En anden ting er at til foråret skal jeg ud og lave opvisninger med mit hold. Det er foran rigtig mange mennesker, og vi skal have nogle meget stramme dragter på. Jeg ved ikke helt hvad jeg gør for alle andre på holdet har nogle sygt flotte tynde kroppe, også kommer jeg der som en fed ko. Min mor siger det selv, og jeg begynder endnu mere at give hende ret…
Jeg tror ikke mine forældre mener det på en ond måde eller noget. Jeg tror bare de prøver at hjælpe, men det er måske ikke de bedste måder og løsninger de kommer med. De har før truet mig med alt muligt, hvis jeg ikke taber mig. Også hvis jeg ikke udførte en aftale eller mål vi havde fik jeg en straf, eller blevet råbt af i timevis.
Jeg håber at der er nogen der har nogle gode råd på hvordan jeg kan tabe mig hurtigst muligt. Eller nogle gode råd til hvordan det hele kan blive lidt bedere.
Hilsen 15-årig pige, der er desperat efter hjælp♥️
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.
Kære 15 årig
Tusind tak for din fine beskrivelse af, hvordan du har det med din vægt. Jeg kan virkelig godt forstå, det påvirker dig, når andre kommenterer, hvordan du ser ud. Og ja du har helt ret, andres kommentarer påvirker let måden man opfatter sig selv på, for det kan være mega svært ikke at tage det til sig.
Det med at du har taget en del på siden 6. klasse og du opfatter dig selv som større end de andre piger, er noget vi tit høre fra andre unge som også kontakter BørneTelefonen fordi de kommer til at sammenligne sig med andre. Ofte sker det i puberteten.
Alle kroppe er jo forskellige og udvikler sig forskelligt. Det er samtidig helt almindeligt at man kommer til at sammenligne sig med hinanden, for langt de fleste har ikke lyst til at skille sig for meget ud fra de andre.
Drengenes reaktioner og måde at tale om andres kroppe på er sårende. Deres måde at opføre sig på er på ingen måde i orden. Drengene kommer til at opføre sig skadeligt – overfor andre mennesker. Man kan ikke tillade sig at kommentere på andre menneskers kroppe. Drengene ville heller ikke bryde sig om, hvis nogle kommenterede på deres udseende.
Selv om du synes, de andre har nogle smukke kroppe, er det tit sådan, at alle har noget, de er utilfredse med ved deres krop og udseende. Det kan bare være svært at forestille sig, fordi man selv synes de andre er smukke. Med det vil jeg bare fortælle dig, at du langt fra er den eneste, der har det sådan. Hvordan mon det lyder for dig?
Det lyder ikke spor rart, at dine forældre bruger ord som ‘fed ko’
At de ligefrem truer dig med straf og råber af dig lyder slet ikke ok. Jeg ved jo ikke helt hvorfor de gør det, men måske ved de ikke helt, hvordan de bedst kan hjælpe dig. Det skriver du jo også selv.
Måden de gør det på, er i hvert fald slet ikke ok.
Det er altid muligt at tale med sundhedsplejersken på skolen. De er vant til at tale med alle elever og ved præcis, hvor meget kroppens størrelse kan påvirke, hvordan man har det. Sundhedsplejersken kan også hjælpe dig og svare på alle spørgsmål om krop, mad og vægt.
Måske har du mod til at tage dine forældre med til en samtale hos sundhedsplejersken, så hun/han kan hjælpe med at forklare dem, hvordan de bedst kan støtte dig.
Det er også muligt at bestille en tid hos egen læge. Lægen ved også en masse om kroppens udvikling og hvordan man kan få hjælp at få det bedre med sin krop. Telefonnummeret til lægen står på dit gule sygesikringsbevis.
Alle børn har ret til at blive behandlet med respekt af sine forældre
Det betyder, at forældre skal sørge for, at man som barn har det godt og trygt der hjemme. Hvis ens forældre har svært ved det, har man som familie ret til at få hjælp. Den hjælp får man af sin kommune.
Som barn og ung kan man ringe til den kommune, man bor i og bede om at tale med en, som arbejder med børn, som har det svært der hjemme. Du vil kunne ringe helt anonymt og de vil så kunne fortælle, hvordan de kan hjælpe jer. Her er en hjemmeside: din SIDE
Hvis du har brug for hjælp til det, kan du altid sms, chatte eller ringe til os på BørneTelefonen på 116111, så hjælper vi dig med det.
Hvis du skal til møde på kommunen, kan du få en bisidder med fra Børns Vilkår. En “Bisidder” er en socialrådgiver, som kender loven og dine rettigheder. Alle vores bisiddere er super søde og de vil kunne hjælpe dig med at blive hørt. Her er et link, hvor du kan høre en anden ung fortælle om at få hjælp af en bisidder: Bisidder
Tit kan det hjælpe at tale med nogen om, hvordan man har det med sine tanker og følelser. Det lyder til, at det er svært at tale med dine forældre om det. Det får mig til at tænke på, om der mon er andre, som du vil kunne tale med om det. Måske en bedsteforældre, din lærer, din træner. Bare en som du føler tillid til og som du tænker vil kunne være der for dig.
Hvis ikke du kan komme i tanke om nogen, findes der noget, som hedder “HeadSpace”. Headspace er for 12-25 årige. Det er både gratis og anonymt. I HeadSpace er ingen problemer hverken for store eller små. I Headspace kan man tale om alt. De er altid klar til at lytte og tale om lige præcis det, du ønsker. Du får også lige deres link: Headspace
Dit brev til os viser, at du rækker ud efter hjælp. Det er en kæmpe styrke du at du gør det, for det kræver mod at turde gør det. Jeg håber, du vil fortsætte med at række ud, så du føler du får den hjælp du har brug for.
Hvis du har brug for at tale med os, er du altid velkommen til at ringe, sms eller chatte med på på BørneTelefonen på 116 111. Vi har åbent hele døgnet og er altid klar til at være der for dig.
Vi hepper på dig og sender dig masser af krammere herfra BørneTelefonen