Brev
Jeg vil være lige som dem på nettet og i bøger/blade!!!
Hej børnetelefonen.
Jeg er en pige på 11 år,og bliver snart 12.
Der er noget som har påvirket mig en del på det sidste.
Jeg ser Youtube videoer og læser Viunge blade som er et blad der er beregnet til piger i teenage alderen og yngre eller ældre, der er en bestemt ting som jeg har lagt mærke til når jeg læser, ser videoer osv. Pigerne er altid så super sunde og dyrker motion og der ser simpelthen bare så lækkert ud!!
Jeg hader at cykle, og kan engang imellem (som virkelig ikke er særlig tit!) få lokket mig selv ud på en løbe eller gåtur… Kort sagt er jeg bare virkelig misundelig på de piger!!
Det er overhovedet ingen hate til Viunge fordi jeg ELSKER at læse Viunge blade. Det er bare det der med at man bare SÅ gerne vil være ligesom dem!
Håber at der er nogle som står måske i samme tanker mm. Eller i hvert i fald kan give nogen gode råd.
Knus anonym
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 snart 12 år,
Der er mange, der kan genkende dine tanker. Det meste (både mennesker og ting, f.eks. tøj) ser altid lidt mere lækkert, smartere og pænere ud i blade som Vi Unge.
Det er der en rigtig god grund til. Langt de fleste blade fotobehandler nemlig deres billeder. Det betyder, at de laver en masse om på billedet, før det kommer i bladet. De snyder lidt, når de ændrer på det. Har du en smartphone? Hvis ja, kender du måske lidt til, hvor meget man kan ændre på et billede – med filtre og farver og så videre.
I nogle blade bliver der også rettet på modellerne. Det kan f.eks. være, at der bliver ’fjernet’ lidt af et lår eller at maven bliver gjort tyndere, tænderne kridhvide og ingen bumser i ansigtet. På den måde ser modellerne helt eller for perfekte og trænede ud. Der er nærmest ingen grænser for, hvad man kan gøre ved sådan et billede.
Jeg ved ikke, hvor meget Vi Unge fotobehandler deres billeder. Men uanset hvor meget, billederne bliver redigeret, kan man også huske på, at de er taget af en fotograf, som har en masse udstyr. Og så er modellerne stylet og sminket af professionelle.
Med andre ord: Der er ikke noget at sige til, at man kan blive meget misundelig på de modeller, man ser i bladene. Men ofte ser de altså slet ikke sådan ud i virkeligheden. Det er svært at forsøge at se ud som modellerne. Der er nemlig et helt hold af mennesker, der har arbejdet på hvert billede.
Det kan være rigtig godt at huske sig selv på, når man føler misundelse eller tænker, at de piger er meget flottere end en selv.
Måske vil det også være rart at snakke med en veninde? Det kan være, hun kan genkende dine tanker? Måske kan I huske hinanden på, at der er stor forskel på, hvordan modeller ser ud i et blade og film, og hvordan de ser ud til hverdag.
Det kan faktisk også være rart at tale med ens forældre om sådan noget. Hvis du har lyst til at lave lidt mere motion, kan det også være, at de kan hjælpe dig med at finde ud af, hvilken motionsform der virker for dig. Men det er slet ikke sikkert, at du sådan har brug for mere motion.
Der er mange gode grunde til at være stolt og glad for sin krop. Den er stærk, og den bærer os gennem hele livet. Det er ret sejt, når man tænker over det.
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen