Brev
Dårlige vaner
Hej bt
Jeg spiser ALT for usundt i hverdagene
Jeg er 14 år vejer 53 kg og er 169cm så jeg er helt “normalt” bygget og sådan. Så det er ikke pga vægten jeg skriver det er pga jeg ved ikke hvordan jeg skal holde op med at spise kage og slik i hverdagene.
Jeg tror helt seriøst jeg er afhængig. Hver fredag fx siger jeg altid fra på mandag af må jeg ikke spise noget slik eller kage end til fredag. Men jeg kan ALDRIG overholde det. Og jeg ved godt at det ikke skal være sådan at man ikke må spise noget som helst usundt i hverdagene for det jo okay engang i mellem bare ikke HVER dag.
Men jeg kan ikke lad vær… jeg har brug for råd fra andre end min mor og far
Mvh mig
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Jeg vil gerne takke dig for at skrive til os. Det kræver stort mod at skrive omkring sin vægt og madvaner, hvis det er noget, som man går og bekymrer sig om. Derfor vil jeg gerne fortælle dig, at det er rigtig modigt af dig at skrive til os.
Og så vil jeg gerne understrege, at du på ingen måde vejer for meget, ligesom du også selv skriver. Det er jeg rigtig glad for at høre, at du selv er klar over. Du er perfekt lige præcis, som du er!
Du skriver, at du ikke kan lade være med at spise slik og kage i hverdagene. Og at du har svært ved at overholde det, hvis du siger til dig selv: “at fra på mandag af spiser jeg ikke mere”.
Det kan jeg virkelig godt forstå, at du kan have svært ved, da søde sager bare er fristende. Den følelse tror jeg, at der er rigtig mange, der har.
Du har også helt ret i, at det er helt OK at spise søde sager engang i mellem. Som man siger: Alt med måde. Altså, at man skal hverken spise for meget eller for lidt af noget.
Du nævner ikke, hvor meget slik eller kage du spiser, kun at du spiser “alt for usundt” og at du ikke kan holde op med at spise det i hverdagene.
Generelt kan man sige, at de nye anbefalinger for snacks og søde sager siger max 5 håndfulde om ugen. Hvilket vil sige, at man helst skal begrænse alle de søde sager til, hvad der kan være i 5 håndfulde på en uge.
Det vil altså sige, at det ikke rigtig har nogen betydning, om du spiser den mængde i løbet af hele ugen, eller om du kun spiser det i weekenden.
Måske du kan bruge den anbefaling til noget?
Du skal bare huske på, at det KUN er en anbefaling eller en huskeregel, og at der ikke sker noget ved, at man spiser mere engang imellem. Ligesom du så fint selv skriver – “for det jo okay engang i mellem bare ikke HVER dag”.
Hvis du ikke allerede har prøvet det, kan et råd til dig måske være at sige “fra på mandag spiser jeg bare ikke lige så meget, som jeg gjorde i denne uge.” På den måde har du ikke lovet dig selv helt at skære alt det usunde fra, men kun at du skal spise lidt mindre – Måske det kan være lidt nemmere at overholde?
Et ekstra råd til dig kunne være at du kan holde lidt øje med, hvornår du får lyst til de søde sager. Er det mon lige, når du vågner om morgen? Er det, når du er i skole? Eller er det måske, når du kommer hjem? Det kan også være, når du er sulten eller træt?
Der findes nemlig mange forskellige årsager til, at man kan få det, man kan kalde “sukkertrang”. Det kan nemlig blandt andet hænge sammen med både: søvn, kost og motion.
Derfor vil jeg råde dig til måske at tænke lidt over disse ting:
• Hvordan du får sovet om natten? Sover du måske for meget eller for lidt?
• Hvordan du spiser i løbet af dagen? Får du mon spist almindelig mad både morgen, middag og aften?
• Hvordan er dine motionsvaner? Får du mon dyrket for meget eller for lidt motion?
Mangel på søvn, mad og motion kan nemlig gøre så kroppen får mere brug for energi. Derfor kan kroppen godt få lyst til sukker, da der er en masse energi i sukker.
Jeg kan ud fra dit brev læse, at du allerede gør dig mange gode tanker om, hvad du spiser og  det betyder, at du allerede er rigtig godt på vej. Det kræver nemlig, at man tænker over ens vaner, hvis man gerne vil ændre på dem.
Jeg håber, at du kan bruge nogle af de råd jeg er kommet med, så du ikke skal rende rundt med de bekymringer i dit liv mere.
Ellers vil jeg gerne anbefale dig måske at snakke med din sundhedsplejerske på din skole. Din sundhedsplejerske ved endnu mere om kostråd og kan måske komme med endnu flere råd til dig.
Kærlige hilsner fra Børnetelefonen.