Brev
Forsinket menstruation
hej jeg en pige på 14 år jeg håber i kan hjælpe mig.
Jeg fik menstruation for ca. 4-5 måneder siden og jeg har stadig ikke sagt det til min mor.
jeg ved ikke hvordan jeg skal sige det for jeg vil ikke indrømme at jeg har løjet over for hende i de måneder jeg har haft menstruation. Men det ikke så meget det der er problemet.
Problemet er at jeg for ikke så lang tid siden fik diagnosen ADHD og jeg har været på noget medicin i noget tid nu jeg skiftede dog medicin i starten fordi jeg blev lidt deprimeret af det. men nu får jeg så de her piller (det er elvanse medicin jeg er på ) jeg er oppe på 50 mg. og det går fint.
Jeg plejer normalt at få min mens sidst på måneden men den er ikke kommet endnu jeg skulle have haft min mens d. 27 marts ca. men den er stadig ikke kommet og den skulle have kommet for 2 uger siden!
Det skal dog lige siges jeg aldrig har haft sex eller liggende før, så jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke har fået min menstruation endnu.
som jeg har nævnt at jeg ikke har sagt det til min mor, og jeg ville HELST ikke gå til lægen.
jeg ved ikke om det er noget med min ADHD medicin at gøre, jeg er bare ret urolig om der er noget galt med mig og jeg tænker også tit på om jeg kan få børn. for jeg blev spurgt inden jeg fik medicinen om jeg havde menstruation ( da havde jeg jo) men jeg turde ikke sige ja fordi så viste min mor at jeg ikke havde sagt til hende med det samme at jeg havde fået menstruation.
min plan var at sige det til hende næste gang jeg fik min mens men den er så ikke kommet endnu. Men jeg ved bare ikke om det var vigtigt jeg sagde ja til at jeg havde menstruation.
jeg håber virkelig i kan hjælpe!!!
hilsen urolig pige.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du!
Tak for dit brev.
Jeg vil starte med at berolige dig, og fortælle at du lyder til at være en helt almindelig teenagepige! Når man får sin første menstruation, kan der nemlig godt gå rigtig lang tid før den bliver regelmæssig og kommer hver måned. Måske er den regelmæssig i en periode, og så går der pludselig lang tid imellem. Det er helt normalt. Det kan skyldes mange ting, men behøver ikke at have noget med din medicin at gøre.
Jeg forstår godt at det er noget du tænker meget på, da det jo stadig er nyt for dig, både at have fået en ADHD-diagnose og at have fået menstruation. Jeg forstår også godt at det kan være svært at fortælle det til sin mor. Måske gør det dig genert og du føler at det er akavet, selvom du nok også med din fornuft kan se, at det jo er en naturlig ting at fortælle.
Måske kunne det være en ide at vise dette brev til din mor? Så kan hun forstå at det har været svært for dig at fortælle, og  at du bestemt ikke har været ude på at lyve, men bare ikke helt har vidst hvordan du skulle sige det. Måske kan det gøre det lettere for jer at få en god snak bagefter.
Jeg håber at du kan bruge mit forslag. Også selvom du måske har nået at få din menstruation siden du skrev. Jeg tror at det vil være godt for dig at få det fortalt. Så tror jeg nemlig at du vil stoppe med at være urolig, og din mor vil kunne hjælpe og berolige dig i stedet for at du går rundt med en masse bekymrede tanker for dig selv.
Mange hilsner fra BørneTelefonen