Brev
Falske venner?
Hej BørneTelefonen!
Første skoledag var for ca. en uge siden nu, og jeg glædet mig ikke rigtig men man bliver jo nød til at starte på et tidspunkt.
Da jeg ankom ind i mit klasse lokale gik jeg direkte hen og lagde min taske, så prøvet jeg at finde mine veninder men de var ikke kommet endu, da de ankom sagde jeg hej men fik intet svar, jeg tænkte ikke rigtig over det så jeg fandt bare min plads måske havde de bare ikke hørt mig.
Senere op af dagen skulle vi finde en gruppe at være sammen med, en af mine veninder kommer hen og spørg om min sidde makker vil være sammen og ignoreret mig totalt selvom hun havde set mig, jeg hørte også at de talte om mig på et tidspunkt.
Da vi fik ti pause havde jeg ingen at være sammen med fordi jeg godt kunne mærke de ikke gad mig, jeg tilbragte så hele min pause på toilettet, jeg græd faktisk også lidt.
Faktisk meget.. sådan var det hele ugen, bagtalt alene og genert.
I dag er det onsdag og de er begyndt at tale lidt til mig men ikke sådan som det var før sommerferien, jeg ved ikke hvad jeg har gjort eller hvad der er sket siden det virker som om de ikke gider mig.
Burde jeg droppe dem?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13 – årige pige
Mange tak for dit brev til BørneTelefonen. Jeg er så glad for at du skriver til os og jeg vil rigtigt gerne prøve at hjælpe dig.
Jeg synes at du er stærk og modig fordi du skriver ærligt om hvordan du har det.
Jeg synes at du skal vide at der er mange børn og unge, der har det ligesom dig: De er usikre på hvordan det er at komme tilbage i skolen efter en lang sommerferie.
De har måske ikke været sammen med deres klassekammerater i lang tid, og derfor har de tanker om, hvordan det bliver når de kommer tilbage. Måske er også sådanne tanker du har haft?
Det er lidt tid siden, du skrev dit brev. Hvordan mon det går nu? I dit brev beskriver du en lille ændring, så måske den er blevet større nu. Det håber jeg.
Alligevel vil jeg sige, at dine oplevelser bekymrer mig, for det er aldrig sjovt at føle sig alene eller udenfor.
Du spørger hvad du skal gøre med dine veninder.
Det er et rigtigt godt spørgsmål som du stiller. Jeg tænker, at det også har været svært at skrive, fordi det gør ondt. Men det vigtigste for mig er, at du ikke går alene med det her.
Når man mærker at andre ikke vil én, tror jeg det er helt almindeligt at blive rigtig ked af det. Ligesom du gjorde på toilettet og ugen ud.
Det, der bare er supersvært, er at du ikke ved, hvorfor de ikke vil tale med dig. Du forstår ikke, hvad der foregår.
Jeg forestiller mig, at det må gøre dig rigtig utryg – også selvom der er sket en lille ændring.
Den utryghed mærker jeg også. Det er derfor jeg siger, at jeg bliver lidt bekymret for dig – men faktisk også for din klasse.
Nu ved jeg jo heller ikke så meget om jeres venindegruppe eller hvad der er sket i sommers. Men bagtaleri og utrygge fællesskaber ved jeg en del om.
Derfor får jeg lyst til at dele den her video med dig. Den handler om mobning, for faktisk er det ordet,  jeg kommer til at tænke på, når jeg læser dit brev.
Jeg mærker, at du er i tvivl om alting. Måske også om du selv er skyld i det, der foregår? Jeg håber at videoen kan vise dig, at det aldrig er din skyld, hvis du bliver holdt uden for eller bagtalt.
Det sværeste er ofte at sige det højt første gang. Man kan være i tvivl om man har ret til at føle som man gør eller om man misforstår situationerne.
Hvis du har siddet med samme tanker, vil jeg bare sige, at det er modigt at du alligevel skrev til os. Du har nemlig altid ret til at være her og os voksne skal lytte, når du deler dine tanker med os.
Mon det har hjulpet lidt at få skrevet dit brev? Det håber jeg. Det er rigtigt vigtigt at sætte ord på, og snakke om hvordan man har det.
Derfor vil jeg også gerne spørge dig, om du har snakket med andre voksne om hvordan du har det?
Mon du har mod på at snakke med en voksen som du kender og føler dig tryg ved?
Det er dine lærere som skal sørge for at I alle sammen har det godt i klassen.
Derfor er det også vigtigt, at de ved hvordan du har det.
Du kan sige til din lærer at du har noget vigtigt at snakke med ham eller hende om, og spørge om han eller hun har tid til at snakke med dig efter timen.
Fortæl gerne din lærer om hvordan du har det.
Det er din lærers pligt at sørge for at du har det godt i skolen, og at I har det godt sammen i klassen.
Hvis det er svært, kan du også fortælle det til andre. Det kunne fx være din mor eller din far, måske en onkel, eller en tante? Eller måske en bedsteforælder?
Hvis du har det svært med at snakke med en af dine lærere, kan din mor eller far kontakte din klasselærer, så I kan få det godt sammen i klassen. Alle skoler skal have en plan mod mobning. Skolen har altså ansvaret for at I allesammen har det godt i skolen.
Tal med en veninde
Mange fortæller også, at det hjælper, hvis en af de andre i klassen eller skolen tør at sige fra eller viser, at de gerne vil være sammen. Måske er der også en i din venindegruppe, der kan hjælpe dig?
Vi har lavet en guide som du kan bruge, hvis du synes det er svært at sige højt. Den finder du her.
Hvis dine veninder fortsætter og du ikke synes det er rart at være sammen med dem, så er det helt ok at tage en pause fra dem. Måske det også er muligt, at åbn dit hjerte for nye muligheder.
Fx ved at tale med andre i klassen eller på skolen. Måske vil du opdage, hvor søde og sjove de også kan være, når du lærer dem at kende.
Du kan måske se denne video om at være ked af det. Måske den kan give dig modet til at sige det til en voksen eller veninde allerede i dag.
Husk at du altid er velkommen til at ringe til BørneTelefonen på telefon 116111 vi er altid klar til at lytte.
Mange kram og kærlige hilsner
BørneTelefonen