Brev
Kedelige venner
Jeg har ekstremt kedelige venner, i min mening i hvert fald.
Det lyder lidt kikset, men jeg er sådan en person der elsker udtrykket: “ Do it for the plot”.
Jeg er meget spontan, og jeg er ikke bange for at gøre ting der er farlige, eller går imod regler.
Mine venner er det stik modsatte.
De skal have lov af deres forældre til at gøre næsten alt.
De bekymrer sig om hvad alle andre tænker og de har samme personlighed som en sten.
Det burde ikke, men det pisser mig fuldstændig af.
Jeg keder mig konstant.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.
Kære Dreng på 14 år,
Tak for dit brev. Det lyder som om, du står i en frustrerende situation, og jeg vil rigtig gerne forsøge at hjælpe dig med at finde en vej frem. Det er tydeligt, at du er en person med masser af energi, spontanitet og en sult efter eventyr, hvilket er fantastiske egenskaber.
Jeg tror de fleste har prøvet at have perioder, hvor de har følt sig rigtig godt træt af nogle venner. Derfor er det også helt okay at føle sig frustreret over forskelle mellem dig og dine venner.
Det betyder ikke, at de er dårlige venner eller at der er noget galt med dig eller dem. Det handler snarere om, hvordan I kan finde en balance, der gør, at du både kan være tro mod din egen livsglæde og samtidig værdsætte jeres venskab.
Her er nogle muligheder, du kan overveje:
1. Kommunikér dine følelser:
Hvis du føler dig tryg ved det, kan du prøve at tale med dine venner om, hvordan du har det. Forklar dem, at du ikke ønsker at ændre dem, men at du nogle gange savner at lave noget spontant og sjovt sammen. Måske kan I finde et kompromis, for eksempel at lave en aktivitet, der ligger lidt uden for deres komfortzone, men som stadig føles overkommeligt for dem.
2. Udvid din vennekreds:
Det er helt normalt, at ikke alle vores venner opfylder alle vores behov. Du kan prøve at finde andre, der deler din spontane og eventyrlystne side, uden at det betyder, at du behøver at opgive dine nuværende venner, hvad tænker du om det?
Måske kan du finde fællesskaber, hvor folk elsker at gøre ting “for the plot”, som for eksempel ved at tilmelde dig events, klubber, sport eller aktiviteter, hvor spontanitet og sjov er i fokus.
For eksempel kunne jeg forstille mig at mange af dem der går til parkour eller skater I deres fritid generalt er mere intereserede I at prøve nye ting af. Hvad tænker du om det? På den her måde kan du skabe “plot” for dig selv og dine nye venner, og stadig have dine andre venner til de mere rolige stunder. Måske kunne det være en god løsning?
3. Tag initiativet:
Du nævnte, at dine venner ofte søger tilladelse eller er bekymrede for, hvad andre tænker. Måske kan du tage rollen som den, der inspirerer og viser vejen. Start med små spontane aktiviteter, der kan virke mindre skræmmende for dem. Hvem ved? Måske vil de efterhånden åbne op for mere spontanitet, hvis de ser, hvor sjovt det kan være.
4. Find glæde i forskellene:
Selvom det kan være irriterende lige nu, kan det være værd at reflektere over, hvad dine venner faktisk giver dig. Når man er meget energisk og har mange ting i gang, kan det nogle gange være rart at have venner, der er mere rolige.
Prøv at tænke tilbage på en tid, hvor dine venner har været der for dig. Måske har de hjulpet dig med at falde til ro eller bare været gode at snakke med? Måske du kan prøve at fokusere på, hvornår de har været der for dig, og hvad du sætter pris på ved dem. Det lyder nemlig også lidt som om, at du stadig gerne vil være sammen med dem, selvom de er meget anderledes.
Hvordan har du det ellers?
Jeg kan virkelig godt forstå, at det må være svært, når dine venner lever anderledes end dig. Jeg kommer til at tænke, at det måske også handler lidt om, at deres forældre er mere opmærksomme eller tydelige i deres måde at sætte rammer på?
Du fortæller ikke så meget om dine egne forældre, men jeg tænker lidt over, hvor din måde at se livet på kommer fra. Måske har du også selv tænkt over, hvorfor noget, der kan føles farligt for andre, måske ikke føles sådan for dig. Du lyder som en, der tænker meget over tingene, så måske har du allerede gjort dig nogle tanker om det.
Nu deler jeg noget, der måske kan lyde lidt voksen-kedeligt eller irrelevant for dig.
Brug det til noget, hvis det giver mening for dig og ellers smid det væk igen. Men jeg vil dele med dig, at andre unge nogle gange siger til os, at det med at gå imod regler og gøre faglige ting handler om, at man savner nogen, der sætter grænser og passer godt på en – måske ligesom man ser hos venners forældre.
Grænser kan nemlig også føles som en måde hvormed forældre viser omsorg. Det kan være noget, man har brug for, selvom man ikke altid lægger mærke til det. Derfor vil jeg også bare sige, at vi altid har åbent, hvis du har brug for at dele mere med os.
Måske er det her slet ikke relevant for dig – det ved du! Men vi er her, hvis der er andet og mere du gerne vil tale om.
Til sidst vil jeg bare sige, at det at være anderledes end dine venner ikke er en dårlig ting. Det kan faktisk give jer et bedre venskab, hvis I formår at møde hinanden på midten. Husk, at det er helt okay at søge både nye bekendtskaber og eventyr, så længe du holder fast i det, der betyder noget for dig.
Jeg håber, du kan bruge nogle af disse ideer, og at du finder en løsning, der gør dig glad og giver dig de “plots”, du drømmer om. Hvis du har spørgsmål eller andet du gerne vil tale om er du altid velkommen til at skrive til os igen eller ringe på 116 111.
Kærlig Hilsen, BørneTelefonen