Brev
Konfirmation
Hey, Jeg står i en lidt træls sitation:
– hele min famille er kristne og medlem af folkekirken, samt konfimeret
– jeg er buddhist. Men det ved min famille ikke
– min famille forventer stærkt at jeg bliver konfimeret
– skal konfimeres om lidt under 1 år, og vi har allerede bestilt et sommerhus til en fest
– jeg mener ikke at jeg burde blive konfimeret, både fordi jeg mener det ville være respektløst overfor min tro, og fordi det ikke ville give rationel mening at jeg bliver konfimeret når jeg ikke er kristen
– men Samtidigt ville jeg ikke gøre min famille skuffede
– nu tænker du måske “ hvad med nonfirmation?” Problemet er min famille ikke støtter op om nonfirmation, og ikke ser nogle mening i det.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Det havde selvfølgelig været nemmere hvis de ikke allerede havde bestilt ophold og alt muligt, men det er bestilt, og det kan jeg ikke rigtig gøre noget ved.
Jeg ville bare ikke konfimeres, men ville heller ikke gøre min famille skuffet
Til sidst et spørgsmål:
Kan mine forældre tvinge mig til at blive konfimeret?
Hilsen en bekymret og forvirret dreng
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej du
Jeg har læst dit brev, som jeg tror, mange kan relatere til.
Dit brev handler om religionsfrihed, som jo godt kan være dilemma-fyldt. Jeg tror, at en del unge kender til, at ens forældre forventer, at man vil konfirmeres. Indenfor mange religioner, findes der traditioner, der handler om lidt af det samme, som den kristne ‘konfirmation’.
Men hvad nu, hvis man har en anden religiøs opfattelse, end forældrene har? Hvad hvis man ikke er religiøs?
Det føles dilemmafyldt for nogle unge at lade sig konfirmere
Nu ved jeg ikke, hvor meget du og dine forældre har talt sammen om religion? De ved ikke, at du er buddhist. Jeg får det indtryk, at din familie glæder sig til festen og tager for givet, at du vil konfirmeres…
Men du er en person, der faktisk forholder dig til konfirmation som en fest, der har noget med din tro at gøre. Din tro og interesse retter sig for tiden mod Buddha og buddhisme.  Derfor føles det ikke rigtigt at blive konfirmeret og lade dig bekræfte indenfor den kristne tro.
Jeg kan godt forstå, det sætter dig i et dilemma i forhold til din familie, der har lejet sommerhus til konfirmationsfesten om et års tid.
Har dine forældre ret til at bestemme, om de vil opdrage dig i den kristne tro?
Ja, det har de.
Dine forældre kan godt sige til dig, at du skal gå til konfirmationsforberedelse og blive konfirmeret – forældre har nemlig ret til at opdrage deres børn i en bestemt religiøs tro. Den måde, de opdrager deres barn på, må dog ikke være skadelig for barnet – hverken fysisk eller psykisk.
Samtidigt gælder, at du som barn, selv må selv bestemme, hvad du tænker. Det er også sådan, at forældre skal lade deres barn selv vælge og forme sin religiøse overbevisning jo ældre og jo mere modent barnet bliver.
Så det er lidt af en balancegang, og egentligt har du jo brug for at kunne udtrykke overfor dine forældre, at du ikke er interesseret i den kristne tro; men det kan føles ret svært at stå op for sine egne ønsker, ideer og tro. Især når det er en tro, der IKKE er tradition for i familien, og når man er ked af at skulle skuffe sin familie.
At tage sine egne valg betyder let, at man kommer til at skuffe nogen
Nu kender jeg jo ikke så meget til din familie, og ved derfor ikke, hvordan de vil reagere. Men det kan være svært at se frem til, at man måske vil skuffe sine forældre.
Jeg kan fortælle dig, at der findes familier, hvor ikke alle i søskendeflokken er konfirmeret. Det er ikke ualmindeligt.
Nogle forældre bliver i første omgang overraskede fremfor skuffede, når deres barn giver udtryk for ikke at ville konfirmeres.  Når overraskelsen har lagt sig – så bliver det måske tydeligt for dem, at deres barn faktisk tænker lidt dybere over religion end de fleste unge mennesker. For nogle forældre kan det også betyde, at man pludseligt mærker, at ens barn tænker selvstændigt.
Det kræver noget ekstra af dig at tage et andet spor end det, der forventes af familien og vennerne
Man kan føle, at man skal ‘forsvare’ sit valg på en måde, som ingen ville kræve, hvis man blot fulgte med strømmen. Det kan være krævende at skulle stå overfor sine forældre, der er meget overraskede.
For nogle forældre lykkes det – trods overraskelsen – at fokusere på, at det er meget modent, at barnet selv søger information og tager selvstændige valg. Fremfor at følge gennemsnittet, flertallet eller ‘det man nu plejer at gøre’ i familien.
Jeg tænker ud fra oplysningerne i dit brev, at du ellers har det helt okay og fint med dine forældre. Det er måske netop derfor, at du viger tilbage for at skuffe dem.
Men egentligt ligger der jo også en respekt for dine forældre i, at du tror på, at de godt kan rumme, at deres barn for nu har taget sit eget selvstændige valg. Dine forældre ved jo, at du kan vælge om senere i livet, hvis du skulle føle behov for det.
Jeg håber, at jeg med dette svar har kunnet give dig svar på dine konkrete spørgsmål. Selvom du har fået svar – er det sikkert stadigt svært for dig at være i denne situation.
Måske er du stadig i tvivl om, hvordan du skal håndtere den? Hvis du har lyst, vil vi gerne tale mere med dig om emnet religion og de rettigheder, der findes på området. Du kan kontakte os på tlf. 116 111. Måske tales vi ved?
Kærlig hilsen BørneTelefonen