Brev
Voldtægt?
Hej
Dette er ikke sket for mig men min veninde hun mener hun er blevet voldtaget fordi hun blev “tvunget” til at havde sex.
Så det der skete var at hun var hjemme hos ham og hun mener så at spør om de ska bolle hvor hun så Sir nej og han Sir jeg slår op med dig hvis du ik gør det også gik hun med til det altså at bolle med ham
hun bollede med ham 2 gange mere efter der de var slået op på det tidspunkt og det mente hun også var voldtægt
De var begge 14 år
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig
Mange tak for dit brev! Du skriver, at du er i tvivl om din veninde er blevet voldtaget, i en ubehagelig situation der skete, da hun var 14 år.
Det lyder bestemt ikke som en rar situation, som din veninde har været i. Når jeg læser dit brev, beskriver du, at hun faktisk sagde nej til at have sex og at han derfor truer hende med at han vil slå op.
Her er det vigtig at sige,  at et nej er et nej! Det er selvfølgelig rigtig svært, når hun går med til at have sex bagefter, men det lyder som om, at hun går med til det, fordi han truer med at slå op. Og det er ikke okay – for det betyder jo ikke at hun går med til det, fordi hun har lyst!
Du ved det måske allerede – men I dag er det faktisk også sådan, at vi har en samtykkelovgivning, der handler om at man skal sige JA til sex. Det betyder, at man altid skal være sikker på, at den anden faktisk har lyst, før man indleder sex.
Det lyder ikke til, at hun har haft lyst, særligt når hun starter med at sige nej. Dog er jeg lidt usikkert på, om det rent faktisk kan betegnes som en voldtægt, hvis hun inden sex har sagt “ja” til det – på trods af at hun måske har følt sig presset til det. Derfor kunne det måske også være godt, hvis hun delte det med nogle, der kan tale det hele igennem med hende og måske hjælpe hende med at vurderer det mere end jeg kan her.
Jeg synes helt sikkert, at du skal sige til din veninde, at hun skal fortælle det til en voksen, som hun er trygt ved. Det kunne måske være hendes mor eller en lærer fra skolen. De ville kunne hjælpe hende med, hvordan hun skal gribe det an. Særligt, hvis hun mærker, at det er noget der påvirker hende, kan det være så godt at få talt om det og måske få hjælp til, det der er sket.
Sammen med en voksen, vil hun også kunne tale med politiet om, hvordan de skal gribe det an, hvis hun har lyst til det. Her kan I læse mere om politiet og deres rådgivning, også ift. hvis man er i tvivl om det er voldtægt.
Eventuelt kunne hun også kontakte Center for voldtægtsofre her, som hjælper mange ligesom din veninde, som er i tvivl.
På siden vil hun kunne finde et center tæt på hende. De har åbent 24 timer i døgnet og vil rigtig gerne hjælpe.
Jeg håber, at du kan give rådene videre til din veninde og at hun får noget god hjælp til at håndtere den svære og ubehagelige situation.
Husk at sig til hende, at hun altid kan ringe til BørneTelefonen116 111, hvis hun har lyst til at snakke med én af vores rådgivere.
Kærlig hilsen BørneTelefonen