Brev
Børneporno
Kære BørneTelefonen
Jeg er en pige på 15 år, og har gået og grublet på noget ret alvorligt, i nogle dage.
Det hele startede med at jeg i går hørte podcasten “ mænd der hader kvinder.” Jeg blev helt oprevet og kom så i tanke om noget ret tragisk der skete for små 2 år siden. Så da jeg lige var fyldt 13 havde jeg ret mange online venner, som jeg tit skrev med.
Jeg var venner jeg en dreng fra Sverige som jeg skrev med hver dag, som også var på min alder. Han var ikke helt klog og gjord mig ret utilpas i min krop. Særligt fordi han rigtig tit var liderlig. Men hele pointet er at en dag da jeg er hjemme hos min kusine og er i gang med en samtale med ham, sender han mig en video af tre børn på 9-10 års alderen der er i gang med noget seksuelt.
Mit hjerte synker da jeg ser videoen, og jeg får en helt vild klam følelse.
Han sletter hurtigt videoen, og skriver en eller anden dum kommentar som “det er fucked.” Jeg vidste godt at det var alvorligt, men ikke ulovligt. Jeg vælger ikke at sige det til nogen. 1-2 måneder senere er jeg blevet tilføjet til en Snapchat gruppe med unge mellem 13-17. De er alle sammen fra forskellige lande og vi skriver derfor engelske.
På et tidspunkt er der en ( jeg kan ikke huske om det var ham min ven eller hans bedste ven) der sender en video af en 13 årig pige der har sex med en fyr på 17/18 (hun ved tydeligvis ikke at de filmer) den video bliver også hurtigt slettet. Jeg kan ikke rigtig huske hvad folk siger, men nogen griner og kalder hende en “slut” Det er vist nok nogen inden i gruppen kender dem i videoen.
Jeg har ikke kontakt til nogen længere fra den tid, men er i tvivl om hvad jeg skal gøre. Jeg har ingen beviser eller noget. Jeg tror jeg vil fortælle mine forældre i morgen om hele episoden, men ville bare først skrive her.
Mvh en meget fortvivlet pige
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15 årig
Tusind tak for dit brev. Hvor er det godt du skriver til os, når du føler dig fortvivlet.
Det lyder super sejt og mega tillidsfuldt af dig, at du vil tale med dine forældre om det. At tale med andre om noget, som vækker ubehag i os, er præcis det der skal til, både for at få hjælp, men også til at kunne få det bedre.
Du fortæller, at du efter at have sendt brevet til os, ville du tale med dine forældre om det. Jeg håber, at I nu har haft en god snak.  Måske har jeres snak allerede hjulpet dig, til at føle en form for lettelse. Det kan nemlig tit hjælpe, at dele sine oplevelser med andre,  som man ellers har båret på alene.
Reaktioner
Din reaktioner på videoerne viser, at du har en sund og naturlig reaktion på noget, som slet ikke er ok.  Det er heller ikke ok at dele nogle af filmklippene.
Din følelse af at dit hjerte synker og det giver dig en helt vild klam følelse er en super sund reaktion. Det viser, at du er en pige, som er i stand til både at mærke dig selv, men også andres grænser for, hvad der er ok og ikke ok.
Det er en kæmpe styrke at kunne det for på den måde, får du både passet på dig selv og på andre.
Børn, unge og sex
Det er  almindeligt, at børn udforsker deres eget køn og viser interesse for andres køn. Det er en helt naturlig af børns seksuelle udvikling.
Der er dog stor forskel på at være interesseret for kønnet og til at gøre noget seksuelt. Det lyder til, at det du så på videoen har seksuel karakter og det er bestemt ikke normalt for den alder. Det er ulovligt og forkert, at filme og dele del.
Den seksuelle lavalder er 15 år. Det betyder at personer over 15 år ikke må have sex med personer under 15 år.  Det betyder dog ikke, at man først må have sex, når man er 15 år. Reglen er sådan for at beskytte børn mod at blive udnyttet seksuelt af ældre personer. Så videoen med den 13 årige pige og den 17/18 årige er altså også ulovlig, fordi han har sex med en mindreårig.
Deling af film
At du har fået tilsendt disse filmklip er ikke lovligt, men du har IKKE gjort noget ulovligt. Du har ikke delt dem og du har endda slettet dem. Det er så godt, at du har reageret og handlet med det samme. Du har så tydeligt har mærket, at videoerne ikke var ok. Det er en kæmpe, styrke du har.
Hjælp
Selv om du har slettet filmene, er der stadigvæk hjælp at hente. Der findes noget, som hedder “Anmeld Digital Krænkelse”. Her kan man anmelde at have modtaget stødende videoer af seksuel karakter, præcis som du har gjort med de to videofilm. Jeg sender lige et link, så du kan se nærmere på det: Anmeld digital krænkelse
Der findes også noget, som hedder “SletDet”. Her kan man få hjælp og råd til at håndtere en situation, som den du så fint beskriver med videoerne. Jeg sender dig også lige det link: SletDet
Det er så godt, at du reagerer på det, også selv om der er gået noget tid. Tit kan vi blive chokeret. Samtidig fortæller du jo også, at du dengang vidste det var alvorligt, men ikke at det var ulovligt. Nu er du blevet ældre og mere bevidst om, at det slet ikke er ok, at filme og dele uden samtykke. Det er derfor så mega sejt, at du også nu handler på det, du føler.
Det er aldrig din skyld at du har modtaget stødende videoklip uden, du har givet samtykke. Uanset om du vælger at anmelde det eller ej, kan du få støtte. Du er også altid meget velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen både ved at ringe, sms eller chatte med os på 116111.
Tusind mange tak fordi du har skrevet. Det er præcis det, der skal til, så både du men også de andre kan få hjælp, for det er bestemt ikke ok, det der er sket og det du har været udsat for.
Kærlig hilsen BørneTelefonen