Brev
Ikke glemt.
Hej BB.
Jeg er 17 år nu.
jeg skrevet ind før omkring mine problemer, hvor jeg har fået et gode svar tilbage. Men jeg har tror aldrig jeg virkelig har gået dybden med “kernen” til måske hvorfor jeg har det som jeg har det.
Jeg er blevet diagnosere med angst og depression, og jeg vil gerne høre jer om noget, fordi for nogen år siden på min gamle skole var der den her ældre dreng som jeg havde med hjem på besøg.
Og ja jeg husker virkelig ikke hvorfor det skete som det gjorde, men vi var alene inde på mit værelse hvor han så overfaldt mig og begyndte at røre intimt på mig. Men jeg var ikke i stand til at råbe på hjælp, jeg var lammet nærmest, kunne ikke gøre noget.
Han nåede ikke at gøre sit “arbejde” færdigt før man kunne høre min mor komme ind, hun fattede ingen mistanke.
Han sagde det bare var en leg og at jeg ikke skulle fortælle nogen om det, så det gjorde jeg ikke.
Næste dag da jeg så skulle i skole gad jeg virkelig ikke for jeg vidste han også ville være der, siden jeg boede langt væk fra skolen kørte jeg i privat taxi og det gjorde han også.
Og jeg husker at vær gang han var med i taxien satte han sig altid ved siden af mig og begyndte at røre ved mig.
til den dag idag kan jeg stadig ikke glemme hans klamme hænder som gad køre rundt på min krop. Jeg følte mig ulækker.
Og på skolen var det heller ikke bedre jeg frygtede hele tiden at han ville komme hen til mig hvis jeg var alene. Men selvom jeg var sammen med mine venner, kom han hen til mig og prøvede hele tiden at få mig væk fra dem, det lykkedes ham bare ikke.
Jeg flyttede så skole det samme år og jeg hørte aldrig fra ham igen, men et år efter begyndte jeg så at få mareridts og flashbacks om ham, jeg ikke kunne ikke få ham ud af mit hoved,
det gjorde så jeg isolere mig selv fra omverdenen. Jeg mistede tiltroen til mennesker og blev bange for at omgås med andre.
Jeg fortryder virkelig at jeg ikke fortalte nogen omkring det, jeg bange for at folk gad se ned på mig. Jeg følte det var min skyld og at jeg bare kunne havde sagt stop.
Så her sidste år 2017 var jeg til samtale med min sagsbehandler, mine forældre var med og jeg fortalte så hvad der skete. De blev virkelig kede af at høre det.
Men jeg føler at mine forældre er kommet videre, at de har lagt det bag sig. Men det har jeg ikke og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Det som alle regner med at tid heler alle sår, men bare fordi sårende er helet betyder det ikke at smerten er forsvundet.
Jeg har ingen at snakke med det om, alle mine venner har forladt mig og jeg føler mig mutters alene
Brevkasse jeg håber i har et godt råd til hvad jeg skal gjorde.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Du,
Hvor er det godt, at du før har været glad for vores svar og at du skriver igen. Det er bare så flot, at du skriver, og hvor er det et godt brev du har skrevet. Du fortæller så flot, hvordan du har det. Det er dog trist at læse, at du føler dig så alene.
Det lyder til, at drengen ikke forstod, at du på ingen måde sagde ja til, at måtter rører dig. Han respekterede ikke dine grænser og udsatte dig for seksuel krænkelser. Og han lyder som en meget ubehagelig dreng, ham du kendte. Måden du reagerede på er helt natulig og det er klart, at det har påvirket dig meget. Det er vigtigt, at du ved, at du ikke har gjort noget forkert. Det er ham, der ikke har vist respekt for dig og som ikke har resepekteret dine grænser. Det er ham der har gjort noget forkert, ikke dig!
At du havde svært ved at sige fra og sige det til andre efterfølgende er helt normalt efter sådan en oplevelse. Men du sagde ikke ja! og det at ligge stille er også en måde at sige nej og passe på sig selv, når man bliver krænket. Det er er nemlig forskelligt, hvad man er i stand til at gøre. Og det er alene hans ansvar at sørge for, at du er med på hvad der skal ske og sikre sig, at du også har lyst. Det gjorde han heller ikke!
Jeg synes, at det er stærkt, at du sidste år, fik fortalt din sagsbehandler og dine forældre om det. Og jeg tænker, om du mon igen skal tale med dine forældre om det. Det du skriver omkring, at tiden heler sår, men at smerten jo stadig er der, er så fint beskrevet. Det forklarer så godt, hvordan det er at være dig. Og jeg tænker, at dine forældre måske ikke er bevidste om denne følelse.
Jeg får også den idé, at dine forældre måske "lader som ingenting" fordi de ikke ved, hvordan det vil påvirke dig, hvis de spørger ind til det. Jeg mener, at nogle gange bliver man bange for at tale om de ting, man ved kan gøre ondt. Og måske er det derfor de tier. Men det er jo desværre bare sjældent godt, at lade som ingenting. Jeg forelår derfor, at du prøver at åbne op overfor dine forældre igen. Og fortælle dem, at du har brug for at tale om følelserne, som stadig er der.
Jeg tænker også på, om du mon taler med nogen, din læge eller en psykolog eksempelvis i forbindelse med angst og depression? Det er rigtig vigtigt, at få bearbejdet, den slags oplevelser du har, så man kan få ro omkring dem og se fremad.Det er en mørk skygge at bære rundt på helt alene. Derfor tænker jeg, at det er godt at få en at tale med. Jeg håber, at du har mod på at tå talt om det igen, også selvom det kan føles svært.  Måske kan du også få hjælp fra www.voldtægt.dk som hjælper, hvis man har være udsat for seksuelle krænkelser. De ved også at man kan have det dårligt længe efter - pg ave senfølger og netop som du skrive opleve flash backs.
Jeg kan virkelig mærke på dit brev, hvor påvirket du er og derfor håber jeg helt oprigtigt, at du kan få talt med dine forældre og at de kan hjælpe dig til noget videre rådgivning. Hvis dette er for svært, vil jeg anbefale dig at bruge BørneTelefonen igen. Jeg vil forslå dig at ringe til os på 116 111, der sidder der voksne klar til at lytte og rådgive og nogle gange kan vi give mere præcise råd over telefonen, hvor du også kan uddybe.
Tak, for dig ærlige brev.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen