Brev
Sexual krænkelse?
Hej Børnetelefonen.
Sidste sommer oplevet jeg at min kæreste (på det tidspunkt) lagde ind til sex.
Jeg sagde nej, men han blive ved med at spøger.
Jeg kom op med undskyldninger som: Jeg er ikke klar, jeg har ikke løst, nej, jeg har ikke barberet.
Men han blive ved og ved med at spøger – til sidst sagde jeg ja.
Jeg havde ikke lyst.
Mit ja blev presset ud af mig, og selv i dag, 1,5 år sener ved jeg ikke om det var en krænkelse.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Du,
Hvor er jeg glad for at du skriver ind. Det er vigtigt at man rækker ud, når man føler at noget ikke er helt rigtigt. Det fortæller mig at du er en klog pige, der godt ved at det der er sket ikke er helt i orden.
Du skriver at du har haft sex med din kæreste. Du havde ikke helt lyst og har flere gange brugt undskyldninger, men har nu sagt ja, fordi han blev ved med at presse på. Og du vil nu høre om du har været udsat for en seksuel krænkelse.
Seksuel krænkelse kan være en rigtig svær størrelse at bide over. For det har alt sammen at gøre med hvordan tingene er blevet gjort og hvordan det er blevet modtaget.
Samtykke
Når man skal have sex med hinanden er samtykke det allervigtigste. Samtykke er når begge har sagt ja til at have sex med hinanden.
Samtykke kan foregå på mange måder. Man behøver ikke nødvendigvis at sige ja eller nej. Man kan fx vise det med sit kropssprog.
Man kan blandt andet vise med sin krop at man ikke har lyst. Fx ved at man fjerner den andens hænder fra sin krop. Eller ikke kysser dem igen, når de kysser en osv.
Det kan være rigtig svært at sige nej til sex, når den anden gerne vil. Især når det er en man holder af. For man har jo ikke lyst til at gøre dem kede af det. Eller få dem til at tro at man ikke vil dem. Så nogle gange kan det være nemmere at sige noget andet. Som fx at man ikke har barberet sig. Men man kan også føle at man bruger for mange undskyldninger. Og derfor føler sig presset til at sige ja.
Er det en krænkelse?
Når det kommer til at sige ja til sex, er det vigtigt, at begge personer virkelig har lyst til det og føler sig trygge. Hvis en pige kun siger ja, fordi hendes kæreste bliver ved med at spørge, og hun måske føler sig presset, er det ikke helt fair. Det er vigtigt, at et ja kommer fra hjertet og ikke bare fordi, man føler, man skal.
Når to mennesker er sammen på den måde, skal det altid føles rigtigt for begge parter, og begge skal have lyst til det. Ingen skal føle sig presset eller tvunget, og det er helt okay at sige nej, hvis man ikke har lyst. Godt samtykke betyder, at man siger ja, fordi man virkelig vil, og ikke fordi man føler, man bliver nødt til det.
Jeg kan ikke vurdere og svare direkte på, om det var en krænkelse i juridisk forstand – for vi er ikke jurister i denne brevkasse. Men det jeg kan sige med sikkerhed ud fra din beskrivelse, at du har følt, at dine grænser blev overskredet. Måske vil det hjælpe dig at læse mere her:https://www.sexlinien.dk/emneside-rettigheder-og-overgreb/samtykke
At sige nej
Det er vigtigt at man siger fra, hvis man ikke har lyst til at have sex med den anden. Ellers kan det være rigtig svært at vide, hvad der er ok at gøre. Både for ham og for dig.
Du må aldrig føle dig presset til at have sex, når du ikke har lyst. For så kan det nemlig ende med at man får en rigtig dårlig oplevelse. Og føler at den anden er gået over grænsen, selvom de måske ikke har vidst det.
Kunne du have mod på at tale med ham om hvordan du oplevede det der skete? Du kunne evt sige til ham, at du følte dig presset til at have sex. Og at det ikke er en rar følelse som du stadig tænker på.
Måske giver det bedre mening for dig at tale med en ven, for det kan være rart at dele tanker med en anden person, som man er tryg ved.
Men kæreste Du. Jeg håber at mit brev har hjulpet dig til at få lidt mere klarhed på din situation. Ellers er du altid velkommen til at skrive herind igen eller ringe på tlf: 116111.
Jeg ønsker dig alt det bedste fremover!
De varmeste hilsner fra BørneTelefonen.