Brev
Min barndom er ødelagt
Hej BørneTelefonen
Det er første nu jeg har taget mig sammen til at skrive til jer fordi min barndom er seriøst ødelagt. Historien jeg kommer til at fortælle skete da jeg var ca 8-9-10 år og jeg har en 4,5 år ældre bror. Jeg håber virkelig at i tror på mig jeg synes selv at det er Urealistisk men det er seriøst! Rigtig så pls hjælp mig.
Okay så. Da jeg de der 8-9-10 år der tvang min storebror mig til nogle ting. men altså min storebror har ødelagt min hjerne den måde jeg tænker på fordi på et tidspunkt der var vi ude i vores have vi hoppede på trampolin og lave tricks det var altid hyggeligt jeg har gjort det mange gange før men jeg ved ikke hvorfor jeg kiggede på hans bukser og jeg kunne se at han havde stiv pik men han tvang mig lidt til at kigge derned og jeg begyndte at Flise lidt da jeg så det så han spurgte mig om jeg ville køre på cykel hen til et sted vi altid plejede at lege der var et skur vi legede SP eller K Og vi lavede nogle meget stramme regler jeg valgte K og han sagde at jeg skulle kravle op på skuret og hoppe ned eller hop ned på knæene på asfalt eller lade ham kysse mig et valgfrit sted som jeg valgte jeg tænkte ikke så meget over det så jeg valgte bare kysset for jeg havde ikke lyst til at skade mig selv han sagde tre steder jeg kunne Vælge at blive kysset han valgte panden han ville kinden og han valgte halsen og jeg sagde bare panden men han vil Have mig til og vælge halsen vi gik om bag skuret og han kyssede mig lidt på halsen og jeg træk væk hurtigt fordi han begyndte at sutte men det er først i dag at jeg tænker over han prøvede at give mig et sugemærke fordi jeg vidste ikke hvad det var på det tidspunkt.
Og der var også engang hvor vi stod i vores garage han tog hans pik frem og han sagde hvis han rører mig i tissekonen så må jeg holde hans pik jeg havde ikke Lyst overhovedet til at holde hans pik så jeg sagde nej men han sagde kom nu og blev ved med at bede igen i vores skur for at stå lidt mere privat fordi vores forældre lede efter os de tænkte hvor vi var henne Han bed stadigvæk om jeg skulle gøre det men jeg gjorde det ikke. Men jeg tror Det hele startede med en dag hvor det bare vi sad inde på hans værelse og spillede computer eller sådan noget lignende kan ikke rigtig huske og det ændrede sig hurtigt stemningen Han låst døren og tog hans pik frem og viste dem at man kunne trække forhuden frem og tilbage men jeg forstod ikke en skid af det der han sagde jeg skulle prøve at putte den i munden men jeg sagde nej du tisser bare i min mund han prøvede virkelig at få mig til at gøre det men jeg gjorde det ikke heldigvis.
Jeg ved virkelig ikke hvorfor han har gjort det jeg tror han lige har været i overgangsalderen så han har set porno Tænker jeg fordi at altså burde han ikke vide alle de ting fordi jeg forstod dem jo ikke fordi det var jeg alt for lille til jeg ved godt det lyder mega urealistisk men det er seriøst seriøst seriøst rigtigt jeg vil virkelig bare gerne have at i tror på mig.
Og jeg vil gerne høre om han kan komme i fængsel for det?
Men jeg har sagt det til en af mine rigtige tætte veninder vi joker bare lidt med det men jeg tror ikke på hun helt tror på mig, men jeg tør ikke fortælle det til mine forældre de må ikke vide det de slår ham ihjel.
Jeg håber i kan læse det Undskyld hvis der er nogen stavefejl eller der mangler nogle kommaer og punktummer jeg håber bare i kan hjælpe.
Venlig hilsen Pige på 14
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år! Jeg kan sagtens læse og forstå dit brev.
Det er ikke vigtigt for at forstå, hvad du fortæller om, hvis der måske er nogle stavefejl eller mangler nogle punktummer eller kommaer i dit brev.
Du fortæller tydeligt og konkret om, hvad du husker og hvad du tænker om din storebrors handlinger i forhold til dig, da du var cirka 8-9-10 år gammel.
Jeg er virkelig glad for, at du har taget dig sammen til at skrive til os.
Det er jeg, fordi du fortæller, at din storebror har ødelagt din hjerne med hensyn til, hvordan du tænker.
Det er alvorligt og heldigvis ikke noget, som du behøver gå alene med. Jeg har hørt fra andre børn og unge og voksne, at det kan virke som en stor lettelse at give sig selv lov til at fortælle om minderne og de ubehagelige oplevelser med din bror, der fylder inden i hovedet.
Det giver luft og plads til nye tanker og hjælp til at komme videre. Det er nemlig ikke meningen, at vi skal klare al ting selv. Slet ikke, når man er et barn.
Jeg vil gerne sige, at selv om du ikke forstod, hvad han havde gang i, var du alligevel stærk og sagde fra overfor ham.
Du gik ikke med til alle de ting, som han forsøgte at presse dig til.
Det lyder til, at du, inden i dig selv, kunne mærke en grænse og kunne sige nej til ham.
Det, tænker jeg, var ret sejt gjort af dig og det må du gerne være stolt over, hvis du spørger mig. Det tænker jeg, fordi det nogen gange kan være rigtigt svært at sige fra over for sin storebror, som man måske stoler på og er glad for – fordi det også er rart eller sjovt at lege eller spille sammen, som du fortæller om. Men du gjorde det. Det er ret godt gået.
Selv om du er en stor pige, er det sådan, at dine forældre har pligt til at hjælpe dig og støtte dig helt frem til, at du bliver 18 år, sådan at du kan blive en god voksen, der kan klare sig i voksenlivet. Men, forældre kan bedst hjælpe deres barn, når de ved, hvordan barnet har det.
Derfor har de måske brug for at vide lidt fra dig om, hvad du tænker og hvordan du har det, sådan at du kan få nogle nye erfaringer og nogle nye tanker om din barndom.
Det lyder som om, du bekymrer dig om din storebror med hensyn til, hvad der vil ske for ham, når dine forældre får at vide, hvad der er sket imellem jer.
Det lyder som om, det har holdt dig tilbage fra at tale med din mor eller far, at du tænker, de slår ham ihjel, hvis du taler med dem.
Jeg forstår godt, hvis det har holdt dig tilbage men helt ærligt, så synes jeg, det er et stort ansvar, du lægger på dig selv. Helt ærligt ligger ansvaret for, hvordan dine forældre reagerer i forhold til din storebror, hos dem og ikke hos dig. Måske kan du bruge det til noget, når du selv skal videre for at få det godt igen.
Jeg kender ikke dine forældre eller din storebror. Derfor ved jeg selvfølgelig heller ikke, om din bekymring kan blive til virkelighed. Jeg kan bare høre, at din bekymring forhindrer dig at få hjælp og det, synes jeg ikke, er fair.
Din bror kommer ikke i fængsel
Måske kan du bruge det til noget, når jeg fortæller, at din storebror ikke kommer i fængsel for de ting, der skete imellem jer, da du var 8-9-10 år gammel og han var tilsvarende yngre.
Måske er han blevet ældre og mere moden, ligesom du selv er det. Måske er han, ligesom du, fyldt med tanker om, hvad han gjorde i forhold til dig og undrer sig, lige som dig, over, hvad i alverden han havde gang i. Måske har I begge brug for at fortælle om jeres tanker til nogen, der kan hjælpe jer.
Måske vil den måde, som I er søskende på, blive bedre for dig, hvis dette her bliver til noget, I kan tale om.
Jeg kender ikke din storebror og måske gætter jeg helt galt – men du kan tænke over det.
Min pointe med at sige sådan er, at jeg gerne vil have, du lægger ansvaret væk fra dig selv og over til de voksne, som skal hjælpe dig og måske også din storebror.
Du har ret til at tale med andre voksne udenfor din familie om, hvad der er vigtigt for dig, hvis dine forældre ikke selv kan hjælpe dig.
Derfor vil jeg fortælle dig, at du har ret til at tale med en rar socialrådgiver i din kommune om de ting, der fylder inden i dit hoved og som forhindrer dig i at have et godt liv. Det har du ret til uden at spørge dine forældre om lov.
Socialrådgiveren har tavshedspligt men hvis hjælpen til dig kræver, at dine forældre og din storebror bliver inddraget, får de selvfølgelig at vide, at du har henvendt dig til din kommune om et problem.
Men, socialrådgiveren har sikkert nogle erfaringer for at tale med forældre og børn, som også kan hjælpe dig og din familie. Det kan du overveje og måske tale med socialrådgiveren om, så du kan blive rolig og tryg ved at snakke med ham eller hende.
Jeg håber, du vil tale med socialrådgiveren om din bekymring for, hvad dine forældre vil gøre i forhold til din storebror. Så har du afleveret din bekymring og de voksne har ansvaret.
Det kan godt føles som et stor ting at kontakte sin kommune for at tale med en socialrådgiver. Mange børn og unge har god gavn af, at en voksen, som de kender og som de stoler på, hjælper dem og går med dem, når de skal snakke med socialrådgiveren.
Måske har du en god lærer eller anden voksen i dit liv, måske i skolen, som kan hjælpe dig her. Ellers har vi i Børnetelefonen en bisidderordning, som måske kan hjælpe dig. Det kan du læse mere om i dette link: Har du brug for hjælp? Få en bisidder hos Børns Vilkår
Dette blev til et langt svar på dit brev. Måske kan du bruge noget af det, jeg fortæller, til noget. Det kan du tænke over.
Jeg vil meget gerne opnå, at du får mod på at snakke videre om dine tanker med nogen, der er tættere på dig end os her i Børnetelefonen.
Du er altid velkommen til at skrive eller ringe til os. Måske kan det være sådan, at du øver dig sammen med os, hvis du har brug for det.
Det kan du tænke over.
Du kan i hvert fald altid ringe på 116 111 og snakke videre, hvis du har brug for det.
Jeg sender dig mine allerbedste hilsner om, at du må få godt igen og få nye, gode tanker om din barndom.
Kærlig hilsen fra Børnetelefonen